Mast

DH

Re: Mast

Inlägg av DH »

Hihi jaaa…
Det där att man ’ligger snett’ , det får man höra från stationer som är vana kanaltrafik.
Dvs de som klagar på det är såna som kommer direkt från 27MHz och förmodligen kör där dagligen fortfarande.
Äldre SM signaler kommenterar det aldrig.

Isolera maströret bör helst vara med en bit kompositmtrl. Kanske en bit ’skärbräda’ eller ngt. Blott eltejp vid ’avgasklämmorna’ duger inte.
Här har jag ännu inte luskat ut ngt ’minimum’ isolationsavstånd men ett fåtal mm duger inte. Det måste vara X antal cm iaf.
Det står på min lista att göra med min egna installation i år. Hade tänkt få loss ett sånt där tyskt maströr i glasfiber som ’VKC’ slänger sej med men han är inte helt smidig att ha o göra med alla ggr så jag får väl gjuta mej ett eget…alt. offra ännu en skärbräda…
//JAL

Inlägg av //JAL »

Isolerat maströr var intressant.
Där kan man använda rörklammer, https://www.hydroscand.se/se_se/produkt ... rorklammer
https://www.swedol.se/rorklammer-enkel- ... 01010.html

För att öka isoleringsavståndet kan man ta klammer för grövre rör med formad "skärbräda" och ev en bit gummi om dom inte sitter fast ordentligt.
Rörklammer satte jag på min vertikal (vid brunnen) och har aldrig funderat på att ha dessa isolerade då jordkabel var monterad och är ju värt att testa.

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
DH

Inlägg av DH »

Jag misstänker det där blir för dåligt isoleravstånd.
Ngn halvmeter space får man nog ha….säger jag utan att riktigt veta.
Mindre än så känns bara som onödigt arbete som inte kommer att ge ngt.

Återkom gärna med testresultat. Känd störningsnivå före - och - efter tilltaget på angiven frekvens.
Användarvisningsbild
Janne

Inlägg av Janne »

20250503_160845.jpg
Halvmeter?
Nu kanske du menar nåt annat men mer än några mm sade du ju.

Hursomhelst, gummimatta på ca 2mm x3 varv fick det bli.

Ytterligare 3-4 varv på choken också.

Märker ingen större skillnad nu när jag lyssnar men det blir inte sämre iaf... tänker jag.
Bilagor
20250503_161333.jpg
20250503_160831.jpg
Örat är ditt bästa filter...du kanske har fina filter i din mottagare, men du kommer fortfarande att behöva ditt öra.
DH

Inlägg av DH »

DH skrev: 02 maj 2025, 09:13 Här har jag ännu inte luskat ut ngt ’minimum’ isolationsavstånd men ett fåtal mm duger inte. Det måste vara X antal cm iaf.

Vet som sagt inte antalet men 50, cm då….kan nog vara bra att börja med.
Eltejp eller gummiduk tror jag är på tok för klent. Därav mitt snack om en bit maströr i komposit.
Återkom gärna med testresultat. Märker man inte tydligt av ngn S enhet mindre noise så är det nog för dåligt alt att störningen är luftburen ändå.
Ngn bild på choken? Luftlindad ’i luften’ eller på plaströr blir den bäst när den ser ’kvadratisk’ ut från sidan.
För få eller för många varv är lika dåligt.

Leta rätt på den där kulörta listan på nätet för att få lämplig storlek till freq.området den skall köras på.
Jag tror jag postat den på forat nånstans med för all del.

Själv kör jag med 12varv RG-58 på 50mm plaströr för 25-30MHz. 18varv som jag körde tidigare o den jäveln börja självsvänga på 14MHz :cry:
Sen samma sak där…den får inte sitta för nära masten för då hoppar RF’n över ändå.
X antal cm får det allt vara.
Kräng på några ferriter som ’pärlor’ när man ändå håller på i mån av tillgång alt. använda en ring.
Skriv svar