Dipolfjädrar och brytblock.

//JAL

Dipolfjädrar och brytblock.

Inlägg av //JAL »

Det var en diskussion i en annan tråd om att en dipol som hänger mellan två träd bör vara slak så den inte knycker av och jag gjorde som DH sade och min dipol hänger kvar ;)

Jag råkade googla lite och sprang förbi stängselfjädrar som kan vara bra om man hänger upp antenner. DHs goda råd om linblock och vikter för att sträcka antennen kan ju säkert knycka av antenntråden då massan i vikten inte hinner med om det blir en kast mellan två träd.
Hängslen och livrem tänkte jag. Man kan ju ha både fjäder och vikt.

https://www.granngarden.se/strackfjader ... rad-metall
teuhg2lt43__w=650_h=0.jpeg
https://www.lgprodukter.se/product.html ... 9-x-500-mm
Opera Snapshot_2025-05-16_095219_lh3.googleusercontent.com.png
Jag satt och sökte efter aluminiumtråd som dels är god ledare och om det blir långa trådar väger den inte så mycket.
Man bör nog använda en mässingsklämma om man inte virar ett antal varv tråd i änden så den fastnar då aluminium reagerar på järn.
Normalt vid elinstallationer med aluminiumkabel krävs speciella klämmor som har högt tryck så det blir kontakt.

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
DH

Re: Dipolfjädrar och brytblock.

Inlägg av DH »

Jag känner att jag får in här och ’försvara’ mej.
Jag vet ju vad jag har sagt och din text kan få det att se ut som att jag tycker fjädrar o linblock är ngt att ha…det tycker jag inte.

Fjäder är ok att ha i mitten på en dipol med tre fästpunkter men i ändarna är iaf linblock med ett snöre runt och en hängande tyngd på tok för ’långsamt’ att följa med i kastvindarna.
Ett skapligt slack kan man gott ha vilket även ger impedansmässiga fördelar jämfört med att ha den uppspänd absolut rakt.

Min egna huvudsakliga dipol med tre dipoler som hänger i samma balun är rejält tung. Här har jag en fjäder min förra tvättmaskin donerat som balunen hänger i.
Mina 2x19m får inte riktigt plats på villatomten då den bara är 30m. Ytterändarna nöds därför svänga runt hörnen i 90˚ sista biten.
Där precis i svängen har jag ’lealösa’ smala maströr bestående av std 38mm maströr i botten upp till ca 4m’s höjd där de blir ngt klenare ett par meter för att sen bli ännu klenare i form av 28mm’s mantågsräcken i aluminium till båttillverkning..av utgången båtmodell vi byggde på jobbet för många årsedan…men som blev över och skulle i skroten.
De snodde jag med hem och utgör de sista 3,5 metrarna.
Maströren supportas av träd i vardera ände som följer med i vinden ngt.
Träden är Balsampoppel…ni vet såna där som luktar gott om våren. De växer ngt på 1m om året och är en gång satta som ’häck’ men där jag släppt upp de yttersta häckbuskarna…till rejälare träd de faktiskt är nu.
IMG_0514.jpeg
Ett par år till och dessa alu-rör kan fästas direkt i träden ist för att stå på backen.

Dina fjädrar ser ut som de större man fäster båtar i när de ligger vid bryggan. De tenderar att gnissla efter en sommar…men dina klenare där kanske är annorlunda?
//JAL

Inlägg av //JAL »

Absolut DH...
Jag var sjuk någon dag i grundskolan...
Kanske det var då vi tränade Svenska språket ;)

Rättelse då man inte kan redigera kommentaren.
--------------------------------------------------------------------------------------------------
DHs goda råd är att: Linblock och vikter för att sträcka antennen kan ju säkert knycka av antenntråden då massan i vikten inte hinner med om det blir en kast mellan två träd.
-------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag har själv en Asp som växer och verka bli bra antennmast med riktning NV

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
Användarvisningsbild
Janne

Inlägg av Janne »

Jag har använt mig av dragfjäder (som du visar i den undre bilden Jal), under alla mina år som jag haft dipoler uppsatta och det har fungerat alldeles ypperligt.

Åtm 1 per dipol brukar jag ha.

Man kan köpa de i halvmetersbitar på järnaffär'n och sedan böja till ändarna som man vill ha dom där man sedan fäster linan som bär upp antennens trådar.
Örat är ditt bästa filter...du kanske har fina filter i din mottagare, men du kommer fortfarande att behöva ditt öra.
SM4FPD

Inlägg av SM4FPD »

Antennfjädrar långa och rätt lagom, kan man hitta på loppisar, i form av träningsverktyg som var populära förr.
Muskelstärkare, består av tre fjädrar, c:a 50 cm i slakt tillstånd, och har handtag i båda ändar.
Brukar inte kosta många kronor. Plockas isär och man har sen te fina fjädrar.
De blir rätt långa utdragna.

En tid körde jag block uppe i trädet, och vikt eller fjäder nere vid trädets stam där jag då kunde hiss upp och ner antennen. Men när det blåser kommer hisslinan att åka upp och ner hela tiden. Efter en tid blir linan utsliten vid brytblocket och går av.
Man bör ha rostfria block, de andra har plastrulle, och aluminium chassi, men likaförb. är axeln rostande så trissan går trögt och förkortar livslängden på hisslinan....

Skall man ha fäder måste den sitta upp vid antennens ändar, helst då så att de hamnar nära trädets stam, för att inte tynga ner onödigt mycekt.

SM4FPD
DH

Inlägg av DH »

Bra input.

Träningsfjädrarna testa jag 1989 hemma på originalqth’t.
Farsans sån 3-fjäder från 1950’talet och med trähandtag offrades.
Efter bara ngt år vart fjädrarna totalt upprostade. De gjorde dock sin tjänst ytterligare ngt år innan jag rev ner o slängde grejorna

Linhjul har jag enbart till själva antenntråden. Det är….sådär…måste jag ju säga när jag fått riva ner det pga linhjulet 2ggr sista 3 åren. Det går bra sålänge 2-siffriga effekter körs men med 3 och nästan 4 siffrigt får jag ljusbåge där som sabbar tråden.
Inte helt idealiskt men det får vara tills jag kan fästa maströret direkt i trädet om ngt år.
Hittar då på samma slags lösning jag har med maströret i den andra änden med tråden hängandes i en svart gummistropp i hörnet där den svänger runt. Det har aldrig krånglat ngt i den änden sen 2020 när antennen hängdes upp.
IMG_0516.jpeg
Idag roar jag mej med att skrota ner en av 900MHz antennerna. Mkt rostfria skruv till samlingen blir det.
Roliga konsoller & 10st antennelement som man kan låta analyzern få smaka på innan det mesta går i skroten ändå.
IMG_0519.jpeg
Användarvisningsbild
Janne

Inlägg av Janne »

DH skrev: 18 maj 2025, 12:16 Efter bara ngt år vart fjädrarna totalt upprostade.
Ni kanske har väldigt surt i luften/regnet där du bor eller så använde du fjädrar av sämre kvalitet.

Jag använder mig av fjädrar tilvverkade av, eller pläterade med rostfritt material.

På förra Qth:t satt de uppe i 7 år och de såg lika fina ut vid nedmontaget som när de var nya.

Anledningen till att jag påpekar detta är att de som kanske vill testa med fjäder inte direkt avslår det utan kanske tycker att det är en bra idé ändå, vilket det faktiskt är om man gör rätt materialval.
Örat är ditt bästa filter...du kanske har fina filter i din mottagare, men du kommer fortfarande att behöva ditt öra.
DH

Inlägg av DH »

Janne skrev: 18 maj 2025, 12:49
DH skrev: 18 maj 2025, 12:16 Efter bara ngt år vart fjädrarna totalt upprostade.
Ni kanske har väldigt surt i luften/regnet där du bor eller så använde du fjädrar av sämre kvalitet.
Det framgår av min text att de knappast är avsedda för utomhusbruk.
30 år i en skrubb klara de utan problem. De var blanka o fina när de hängdes upp och sådär mjuka o fina som FPD beskriver men det vart inte speciellt långvarigt innan rosten tog dem.

Rostfria som dina eller kanske dessa kan duga bättre:
IMG_0522.jpeg
Hittade på loppis en gång. Ngn gång passar de väl montaget man vill ha upp.
//JAL

Inlägg av //JAL »

Rostfritt brukar ju vara lite mjukare än stål och värt att prova om man hittar sådana fjädrar för en billig peng.

Hittar man en stålfjäder som är bra, kan man antingen lacka den eller galva den i någon balja med batteriladdare samt bakpulver och zinkanod från biltema.
Det kan vara en fördel att sträcka isär den så färg eller zink kommer åt överallt.

Räknar man timpeng på allt jobb med galv av fjädrarna så blir dom inte billiga men själva experimentet är ju mer viktigt ;)

En tanke på att fjädrarna rostar hos dig DH kan vara att du har ca 3mil till kusten och det blåser in saltvatten därifrån.

JAL
SM4FPD

Inlägg av SM4FPD »

De flesta fjädrar är förnicklade, möjligen krom.
Finns även Zink. Blankförzinkat.
Utseendet på kort sikt är det viktigaste. Vem skulle för 50 år sen köpa en svart järnliknanade styrketräningsfjäder.

Man kan ju minska riken för rost om man lägger in en trasa i fjädern, och dränker in med olja eller smörjfett.

Men likt alla ytbehandling typ Förnickling, Förkromning , eller förzinkning finns det olika kvalitet.
Något vi märker när det gäller bilar exvis.
Vissa rostar andra håller 50 år....

Minns någon som använde gummifjädrar.
Den typ man har på släp etc, som man spänner fast presseningar med.
De ruttnade och föll ner på något år.

SM4FPD
Skriv svar