Vertikaler

//JAL

Re: Vertikaler

Inlägg av //JAL »

Trevligt prat här om kortade antenner 8-)
Vi får nog fråga admin hur många besökare som läst allt vi diskuterar.

Pratet om kortade antenner påminner om bekantingens köpeantenn Alpha delta DX-LB Plus.https://static.dxengineering.com/global ... U4JGwwJGgw
[url][https://dxsupply.com/produktfiler/DX-CC ... 3).pdf/url]

Jag var väldigt fundersam på hur den kommer att funka med alla dessa spolar och extratrådar.
Efter mätning med vna, lite tillfälligt upphängd på balkongräcket ca 4m upp såg vi att den inte var så bra på 160 men bäst på 80m och sämst på 10m.
Det hör till saken att denna är nog lite för lång över allt då man själv ska klippa så det funkar då alla platser har olika förutsättningar.
Nåväl, så tog vi beslutet att innan den åker med lift upp på skorstenen 10m upp så får man klippa eller linda om den yttre tråden ett antal varv och en massa annat krångel enligt beskrivningen och enklast var då att på skorstenen med antennen montera en SG-230 tuner, då en tuner har lättare att stämma av en för lång antenn än en för kort och klipptången lades tillbaks i verktygslådan.

Ta nu den övre linan och den ska då fixa 160-80-40m, dock vet jag inte längden på dessa trådar mellan spolarna så det är svårt att säga om Alpha-Delta har samma tankar som DH...
Han inte färdig med monteringen på taket/skorstenen men det ska bli intressant att se hur bra den går ut och lämpligt kan vara att logga in på Höglandsringen 3.6135mhz kl08.30 och få en signalrapport då folk där sitter i stockholm, Västervik, Eslöv. Trollhättan mm så att man slipper göra fältmätningar med alla extra besvär... ;)

Phu DH. Långa inlägg blir det.
Jag ångrar att jag inte mätte längden på min vertikal innan spolen och toppsprötet. Den är ju lite som din kortade 160/20m antenn så det är mycket intressant att Läsa här!

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!

Det är byggandet som är resan, resultatet är biprodukten målet är kunskap ;)
DH

Inlägg av DH »

//JAL skrev: 11 okt 2025, 19:30
Ta nu den övre linan och den ska då fixa 160-80-40m, dock vet jag inte längden på dessa trådar mellan spolarna så det är svårt att säga om Alpha-Delta har samma tankar som DH...

JAL
Det tror jag inte.
Jag orkar aldrig läsa om antenner på nätet när de skrivs på ngt annat tugg än svenska…men troligen är det ’riktiga’ traps eftersom den lägre frekvensen uppkommer efter spolarna.

Mätning av en kortvågsantenn eller för all del mellanvågs dito på en balkong 4m upp ger inget alls.

Jag vet att jag lätt springer som en Duracellkanin hur många ggr som helst uppe på tak eller i mast utan att tröttna, det ligger lite i min Autism-diagnos natur.
Gäller bara att knäna håller..
För er övriga som hellre kikar på datorsimuleringar är det en helt annan sak. Inser det.

Är det ngn slags fandipol eller? Varför inte fullsize? Du har väl plats?

EDIT: Bekantingens, ahja, inte dina grejor..
Användarvisningsbild
sm6pop
Kontakt:

Inlägg av sm6pop »

Ja DH, fandipoler är ju riktigt bra och man behöver ju dessutom inte koppla de kortare antenntrådarna till matningspunkten heller, det räcker med en rak odelad tråd som hänger nära dipolen på den lägsta frekvensen.
Parasitiskt element.
Nu är jag där igen med stege men en fandipol funkar lika bra, problemet blir om man vill ha alla band på den att det blir en väldigt massa trådar.
I och för sig inte en för varje band då en del trådar är nära resonans och och även resistivt hyfsat rätt på andra amatörband.
Exempelvis går det att köra en 40m dipol på 15M med godtagbara resultat.
Att en antenn är i resonans betyder ju inte att den fungerar alls på den frekvensen.
Jag skickar med en bild från den föreläsningen jag har dragit på lite olika möten som visar vad jag menar.
119b.jpg
För alla komplexa frågor finns det ett svar som är lättförståeligt, enkelt och fel.
DH

Inlägg av DH »

sm6pop skrev: 12 okt 2025, 00:07 Ja DH, fandipoler är ju riktigt bra och man behöver ju dessutom inte koppla de kortare antenntrådarna till matningspunkten heller, det räcker med en rak odelad tråd som hänger nära dipolen på den lägsta frekvensen.
Parasitiskt element.
Nu är jag där igen med stege men en fandipol funkar lika bra, problemet blir om man vill ha alla band på den att det blir en väldigt massa trådar.
Ifall man kör parasitiskt element måste ju den hänga i ngt. Man nöds då fixa med anordning till det ist o vinsten…som jag ser det uteblir.
Jag som dessutom maniskt ser till att trådarna skall hängas så fritt som möjligt… ännu fler trådar i närheten går ju tvärtemot det dära…
Mina dipoler påverkar inte varandra som det är nu….trots att alla verkar tro det av ngn anledning. Med fler trådar så kanske de börjar göra det vilket vore onödigt….så…det är inte aktuellt just nu iaf.

Jag har slutat med 60m’s och inte brytt mej om 17m’s alls. CW kör jag inte och då går 30m’s bort också.
På mina 3 par trådar köres 160/80/40/20/15/12/11/10/6 och hjälpligt 4m också.
60 & 17m’s kan köras också men då måste jag tuna ifall ngn ändå vill att jag skall prova där.
Prestandan på 160/80/40m är viktigast då det nästan bara är där jag kör. Högre band köres såpass sällan att jag inte har full koll på dess prestanda där.

Tidigare körde jag en kortad 80/10’a eller eg en 80/11 dipol direkt under 27halvan. Den funka då som…kanske inte parasitiskt element men det vart ändå att man märkte av att 27halvan gick bättre med den hängandes under.
Den effekten försvann med den fullstora 80m dipolen där ist.

Nästa grej jag skall prova är en reflektor under i marknivå…eller eg nedgrävd en smula för att gräsklipparen skall gå fritt.
Där blir det såklart svårare att mäta ev prestandavinst då detta inte göres i en handvändning. Det blir då mer en känsla över tid…huruvida det faktiskt går bättre för NVIS köra eller inte.
Jag får höra att de tycker att jag går bra som jag gör så konduktiviteten i backen är väl bra som den är kan tänka. En nedgrävd metalltråd tillför då kanske inget.
Den får då ist tjäna som extra mastjordning ist så bortkastad tid blir det ändå inte.
//JAL

Inlägg av //JAL »

Parasitiskt element låter ju intressant. Det måste testas.

Reflektor på marken måste testas också. Det finns många tester att läsa om och alla säger att det funkar fint.

Resonans eller inte resonans är frågan.
Jag har en bekant uppe i Umeå som man kan prova resonant och icke resonant med, så får man ett mått på hur bra det strålar..
Jag tänker då mer på monobandare för att se skillnaden i styrka där uppe i Umeå... Det är ju en slags fältstyrkemätning på befintlig utrustning.

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som

Användarvisningsbild
sm6pop
Kontakt:

Inlägg av sm6pop »

"På mina 3 par trådar köres 160/80/40/20/15/12/11/10/6 och hjälpligt 4m också."

Det hade varit intressant att veta vilken SWR du har på de olika banden utan någon form av avstämmning?
För alla komplexa frågor finns det ett svar som är lättförståeligt, enkelt och fel.
DH

Inlägg av DH »

Japp

En tråd är nedblåst och har lagt sej över de andra…
Just nu är den därför inte körbar alls.. men när jag orkat med o fixa till det skall jag göra en lista.
Byte från RG-213 till nuvarande Hyperflex-koax ’försämrade’ swr’n ngt på de högre banden såklart.
//JAL

Inlägg av //JAL »

Kan det vara så att den nya kabeln "Hyperflex" har lägre förluster och det blir mer reflektion tillbaks från antennen ?

JAL

DH

Inlägg av DH »

Ja, naturligtvis.
Swr har jag haft hela tiden men inte märkt av det bara. Samtidigt blir det ju mer kräm ut i antennen så det ändå blir en vinst trots att det ser sämre ut.
Skriv svar