Vertikaler

DH

Re: Vertikaler

Inlägg av DH »

//JAL skrev: 26 sep 2025, 19:43 Lite uppdatering på 160m vertikalen.

Någon som har en känsla eller tanke av vad som händer ovanför spolen eller stannar RF under spolen och …

JAL

//JAL skrev: 27 sep 2025, 22:53 Detta är den första vertikalantennen med 8m glasfiber och tråd upp och en krans av spröt som jordplan.
Det är ingen spole här. Det är bara en krans till spröten.

JAL

//JAL skrev: 27 sep 2025, 23:01
Ja det kan vara en bra tanke att göra en trap under spolen som …

Spolen är bara ett plaströr med tråd lindat runtom så ingen raketforskning här inte...
Kanske en kondesator på den så blir det en trap

Det finns en identisk vertikal för 80m och då är endast spolen kortare så den kan man göra 80m av om så behövs..

JAL
Mkt snack om spolar…
Antingen finns de eller inte.

Med såna menar man vanligen de som utgör en aktiv del av radiatorn. Traps fixar man ofta utan extra kondensator eftersom det ändå blir lite cap mellan varven.

Kanske menar du chokedrossel?
Användarvisningsbild
sm6pop
Kontakt:

Inlägg av sm6pop »

"Med såna menar man vanligen de som utgör en aktiv del av radiatorn. Traps fixar man ofta utan extra kondensator eftersom det ändå blir lite cap mellan varven."

Håller med.
Problemet är enligt min erfarenhet att det blir svårt att bygga en spole som gör antennen kortare och som också samtidigt fungerar som trap på exakt den frekvensen man vill spärra för.
Det finns ju flera antenner att köpa som är konstruerade så men att hemmasnickra en sådan som blir rätt är inte lätt.
Det kräver en grannlaga mätning med instrument och ett tidsödande krångel med lindningar och mätningar för att hamna där man vill, i alla fall för mig.
De gånger jag provat har det varit mycket enklare att bygga med både spole för att förkorta antennen och en separat trap.
Förkortningsspolen, om vi kallar den så, kommer att påverka antennes frekvens allt mer ju närmare matningspunkten den sitter så man får fundera på om man vill ha den spolen under eller över trapen.
Det blir lite vad man prioriterar, vill man ha bra drag på den högre frekvensen så sätter man trapen först och förlängningsspolen sen om man har utrymme för det.
Som sagt, det är min erfarenhet men det kanske finns genvägar att komma rätt som inte jag har koll på.
För alla komplexa frågor finns det ett svar som är lättförståeligt, enkelt och fel.
DH

Inlägg av DH »

Det gör det ju.
En av dem är att göra sej en alldeles för stor spole vilken då spärrar som en kondensator ist på höga frekvenser.
Den där 2 bandiga campingdipolen jag nog snott ihop ett 20-tal av…runt om i böggd’a o ute i landet till de som vill ha, är enl den principen.
Tycker det funkar såpass bra att jag anammat det på egna fandipolen också.

Annars säger de flesta ungefär som du…att det är svårt osv och satsar hellre på ngt helt annat, kanske rent av en köpehistoria - då skulle de se mej när jag sitter här o snor ihop spolar på ett gehör hihi.

Spolstommar kör jag med det som jag har lätt att få tag på. Det är….känns som jag skrivit detta många ggr tidigare men det kanske inte läses för att man tror det är bullshit men jag tar det igen då - i brist på annat intressant läsvärt kanske.

För mej började det 2004 när vi T amatörer skulle ut på kortvågen för första gången.
Jag som dx’at till absurdum på 11m många år innan jag tog mitt cert och med väggarna tapetserade med qsl-kort vart ist relativt lokala förbindelser 10-100mil bort det som lockade mest - och är fortfarande.
Flertalet olika roliga dialekter i samma ring-qso vart man inte van vid på 11m men är ju standard på 160/80m.
Ibland även på 40m med. Jag har försökt jaga igång aktivitet på just 40m till Instegscertare men intresset är svalt, man vill helst köra 20m med Italien eller dôna vidare på 11m ändå :?

Iaf, att vresa upp dipoler med 20m långa ben utanför lägenheten där man bodde för 20 årsedan gjordes inte så lätt. HF slogs ur hågen hemmavid och ist fick man nöja sej med det vid friluftsaktiviteterna.
Jag hade båten i sjön osv och otaliga campingnätter i tält på vanligen ganska små öar krävde då ngt kompakt som gick att rigga enkelt och som funkade varje gång utan att behöva knö ner antenntuner också utöver alla tunga batterier, kabelhärvor och diverse.

Spolstommar kör jag med tomma sillicontuber. De tål UV ljus bra, är lätta att såga och borra i och väger inget. Dessutom är de gratis.
Att förkorta en 80m dipol blir det perfekt att kapa en sån på mitten så man får två lika långa 50mm’s plaströr att knö på max antal varv tråd på.
Beroende på tjocklek på kabeln blir det ju olika antal varv som får plats. Spolen får ju även lite andra egenskaper beroende på hur tjockt plasthöljet på kabeln är, dvs avståndet mellan koppartrådarna från ett varv till nästa.
Ngt på 45varv +/- kanske 3-4 varv har jag lyckats mkt bra med.
Monterade 245cm ut på varje ben ger det mej en kortad 80m dipol som mäter ngt på 2x7,5m.
En sån är busenkel att rigga ute på öarna mellan några vindpinade furor.
Eftersom den är såpass kort, kan man välja några perfekta träd utan massa grenar, buskage och annat i närheten som minskar prestandan ytterligare utöver att den är kort och hänger lågt.
Den kortade skapelsen funkar därför bättre än en fullstor på 2x19m skulle göra hängd på ungefär samma ställe då den fullstora nästan skulle släpa i marken eller löpa förbi väldigt nära stammar på andra träd.

Gammelamatörer som brukar säga ngt i stil med att ’det viktigaste är att du får ut en massa mängd tråd’, är dåligt pålästa altså.

Jag tycker inte jag får några bra resultat när spolarna monteras närmare matningspunkten än så. Jag har provat att sätta dem 100cm ut men tycker då prestandan blir lidande. Man får ju där betydligt mindre spolar ifall man ändå vill uppnå 15m totallängd. Detta genom att spolarna placerade där ger mer ’nytta’ och därför får göras mindre.
I teorin bör prestandan bara bli 2-3% sämre med spolarna monterade så men jag upplever det som betydligt mer samt att montaget blir mer ’känsligt’. Resonansfrekvensen ändras mkt mer beroende på vilken höjd och vilket qth den riggas på.
245cm ut , där känns den mkt mer pålitlig. Dessutom lyssnar den med sina större spolar även ok högt på 160m.

- Varför just 245cm? Jo, för då lirar skapelsen även på 10-11m. Gratis och på köpet. Är det inga konds på låga bandet så är det ofta det på höga ist.

Vore syftet att spärra just säg 27MHz, så skulle spolen på samma spolstomme vara ngt på kanske 7-8 varv bara…men då spärrar den bara där…och då blir det sådär känsligt och grinigt som du beskriver…så de har jag aldrig gjort ngt av, så att säga.
Nej med alldeles för stor spole om 45 varv så spärrar den i princip allt över säg 20MHz och uppåt.
Placerade 245cm ut så kommer vågen även vandra ett varv upp på spolen innan det tar stopp. Ett varv på 50mm rör blir 16cm till man får lägga på längden som då blir 260cm.

Inuti chokebalunen där koaxen löper upp och splittas åt varsitt håll, till varsin polskruv dipolbenen sitter anslutna till, där blir det drygt 2cm till per ben man får lägga till vilket totalt ger då de 263cm som krävs för att skapelsen skall lira på 27MHz.

Väldigt enkelt, tycker jag.

Beroende på om man vill åt 11 eller 10m väljer man kanske ngt kortare än de 245cm ut jag skrev om högre upp. Kanske 243cm så fångar man in ssb delarna på både 27 & 28MHz.
På höga bandet 10/11m funkar den därför som en vanlig dipol. För markvåg blir den riktningskänslig och skall man köra cb killar som eg kör vertikalt så må den riggas med bredsidan till åt de håll man där vill köra.

Riggas de längre ut, drygt 3m ut o man behåller samma 45 varv gör spolarna ’mindre nytta’ på 80m varpå yttre trådarna får göras ngt längre. Man erhåller då 21MHz som bonusband. Helst skall även då spolarna få sej ett par varv extra för att det skall bli riktigt bra. Då behöver inte de yttre trådarna förlängas heller o antennen behåller sina behändiga 15m totallängd.

Ute på öarna med relativt klena vindpinade tallar att hänga den i, må man hänga den ganska slappt så det inte stramar i den i blåsten.
Det gör att spolarnas tyngd kommer få den första biten om sina 245cm per ben hänga lätt inverterat. Ingen nackdel om den där blir lite ’halvvertikal’ för kontakter med cb killarna.
Yttre trådarna hänger dock helt horisontalt.
Vikten på spolarna gör då att antennen hålles spänd iaf trots att den är riggad slappt.

Någon ville ha en dipol för 160m med mer behändig längd att rigga hemma. Den skulle även gå att tuna på 80 eller 40m.
’Hmm, det går ju knappt med en fullstor sån..’

Jag satt med mitt rutiga collegieblock o börja skissa. Ni andra sitter hellre med dator o flashiga program, det vet jag men jag vill skriva för hand o låte egna skallen få tänka ist. På så sätt får jag bättre förståelse för vad jag gör vilket är till nytta när det krånglar där ute o jag nöds tänka ut vad som är fel.

Jag satte likadana spolar inlägget handlar om men med många fler varv, glömt exakt men typ 70 varv tråd på eller ngt ditåt.
De riggades 753cm ut på varje ben o skapelsen blev ngt på 2x25m vilket skulle få plats där den skulle hänga.

Nu blev den inte sådär tokig att kunna stämma av på 80/40m längre heller då även de banden påverkas av spolarna.
Annars blir det ju väldigt låg Ohm’igt på precis dubbel o fyrdubbel frekvens vilket 80/40 är från 160m sett.
Spolarna ruckade det där lite i sidled och avstämning vart ganska enkelt att genomföra.

Varför just 753cm?
Hehe, lika gärna som att rigga dem på ett gehör bara, kan man ju rigga dem på ett specifikt ställe så man uppnår bonusband tänkte jag.
245+263+263 blir ju 753cm. Dvs 3x 1/4 våg på 27MHz :mrgreen:
Där på 11m blir den ju i princip rundstrålande då längre element tenderar att stråla mer flikigt o mer i längdriktningen.

Nu tänker du sm6pop m.fl att ’så mkt jobb när det bara är att ta random längd, stegmata den o stämma av med tuner’
Ja men är det roligt då? Då blir jag ju blåst på timmarna framför det rutiga blocket och lär mej ingenting.
Skapelser med spolar ger resonanser direkt på fler band än bara ett eller två.
De passar för nybörjare som kanske varken vill eller har råd med extra tuners. De kan matas med koax som kan spikas upp eller t.o.m grävas ner.
Det bästa av allt är att de dipolerna går BRA också.

Just nu kommer jag åt 160m på det viset. Min 160 dipol är mkt mer förkortad än så. 2x15m ca och sitter lätt inverterad.
Bonusbandet på den är 14MHz. Där kör jag aldrig mer än att jag kört han svensken i USA några ggr på 14338kHz. Svenska signalen är en sm4 har jag för mej. Jag har kört ngn sm2’a på den också några ggr.
På 160m vart det primära målet att få till maximal längd inom området på dessa 2x15m jag tycker jag har plats med.
Spolarna på sina 72varv är eg för dåligt för att spärra 14MHz vettigt med samma 50mm spolstommar men jag kör dem ändå för enkelhets skull. 14MHz är lågprioriterat band ändå för min del. Jag kan köra där utan tuner men Q-värdet lär vara lågt.
På 160m lirar den mkt bättre. Nedre halvan av landet kör jag obehindrat iaf.
Den funkar bättre än den fullstora dipolen jag hade runt huset i fyrkant där den vek av 90˚ i varje hörn på tomten. Den tog in såpass mkt noise från grannars skitelektronik så den gick inte att ha.
Då är den kortade mkt bättre då motstationerna inte dämpas lika mkt som det lokalproducerade noiset.

Långt inlägg…puhh…men sån är ju jag.
//JAL

Inlägg av //JAL »

Phuu DH...
Ja ett långt och intressant inlägg det där.
Tack i alla fall DH och POP för goda kommentarer.

Mycket intressant teori det där med längden före spolen. Det var så jag funderade på min V-160 köpeantennn för 500kr efter diverse prat om sådant här på forumet. Det finns ju en anledning till att ICOM AH-4 har rekommendationer om att inte ha tråd som är halvvåg eller multipel i någon form på våglängden man tänker köra och dom rekommenderar minst 7m tråd för att kunna stämma av 80m tror jag det var.

Detta gör att om man har 7m tråd och endast ett jordspett så tillverkar AH-4 ett artificiellt jordplan med sin avstämning och verkningsgraden kan vi bara göra en bedömning på. IC AH-4 verkar funka bra på balanserade och obalanserade antenner och den nya tunern IC AH-6 som verkar komma ut snart är nog steget bättre vad jag får känslan av.

Jag tänkte genast på experimentet med EFHW med 49:1 balun och där kom Jannes teori om att "Örat är ditt bästa filter" och sade mig att EFHW är en ganska tyst antenn och får in mycket brus. Vertikalen V-160 verkar kunna gå bra på det mesta under 40m fastän det är lite för mycket motvikt. Nu har jag inte kört så mycket med denna vertikal men det blir nog framöver så då får örat jobba lite och se vad som kommer in.
Jag kan ju lägga till att på den tysta EFHW så fick jag kontakt med Färöarna så ut kommer man och är smidig att sätta upp men inte så stark...

Vad rör FT8 på 160m så var det inte mycket liv där och endast några ryssar och Holländare så det kan ju bli bättre framåt vintern med mer folk på bandet.

Är det någon mer som har funderingar på antennerna så är du välkommen att kommentera !
Jag kommer att lyssna med spänning om nya åsikter kommer upp.

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!

Det är byggandet som är resan, resultatet är biprodukten målet är kunskap ;)
DH

Inlägg av DH »

//JAL skrev: 04 okt 2025, 10:44
Det finns ju en anledning till att ICOM AH-4 har rekommendationer om att inte ha tråd som är halvvåg eller multipel i någon form på våglängden man tänker köra och dom rekommenderar minst 7m tråd för att kunna stämma av 80m tror jag det var.
JAL
Det där har dock inte Icom hittat på. Det är ren fysik. Sämsta tänkbara för en allbandsantenn vore 10m tråd…eller 20 eller 40..
Väljer man ngt däremellan t.ex 15 eller 30meter långt blir det varken alltför hög eller låg Ohm’igt.
G5rv mäter 2x15m av samma anledning - att den då mkt enklare kan stämmas av på flera hamband.

7m som är ca hälften av 15m funkar också. Dock är den längden i våglängd räknat väldigt superkort för frekvensen i fråga o därför ngt man bör undvika ändå. 14-15m vore sjukt mkt bättre.

En kompis, sa6ost klippte till sej en 30m lång tråd han klämde i fönstret där han bodde i pojkrummet hemma hos föräldrarna som tonåring. Han är den ende jag vet som lärde sej CW som 14 åring långt innan han fick tanke på amatörcert.
Rummet fanns på 7’e våning i Västra Frölunda Göteborg och tråden vart knutet i en gren på en ek nere på gräset.
Ingen balun eller ngt alls mer än en enkel MFJ tuner med tre kranar jag donerat till honom.
Det kittla rejält i fingrarna ifall man kom åt stationens metalldelar vid tx såklart.
Till den hade han en Yaesu FT-7B, en 50Watts mobil(nåja) station jag hade lurat på honom för 900kr.
Vi körde 80m ssb obehindrat iaf o jag vet han körde resten av världen också på diverse band.
//JAL

Inlägg av //JAL »

Ja, många teorier finns ju att tillgå.
Här är en som varit road av teorin och jag tackar och bockar för allt jobb som är lagt med teorin på detta rörande ändmatad random längd som med teori blev en viss längd och inte random...
https://udel.edu/~mm/ham/randomWire/indexOld.html

Med tanke på allt trevligt prat här om längder och resonanser så vill jag rekommendera detta med att testa specifika längder och i slutet får örat avgöra om det är bra mottagning på radion.

Sedan är vi tillbaks på pratet om verkningsgraden ut vid resonansen eller låg swr.

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som

DH

Inlägg av DH »

//JAL skrev: 05 okt 2025, 22:22 Ja, många teorier finns ju att tillgå.

JAL
Ja fast mitt förra inlägg är ingen teori utan fysik ingen rår på.

Din länk som inte är i metric rör bara ihop det och gör det svårare än nödvändigt. Typiskt amerikanskt också med tabeller som ist försvårar än tvärtom.

Då är denna mkt bättre:

’Undvik längder som är multipel på halva våglängder på ändmatade multibandsantenner. Välj vilken annan längd som helst.’
//JAL

Inlägg av //JAL »

Så är det DH.
Dina erfarenheter stöds av teorin.
Sedan var det ju saken med "bråte" runtomkring som påverkar.

JAL

Användarvisningsbild
sm6pop
Kontakt:

Inlägg av sm6pop »

Intressant och spännande med dina inlägg DH om hur det fungerar i praktiken.
Nja, varför satsa på en köpt antenn, det lär man sig inte ett dugg på så jag håller med där.
Det är alltid knepigt att förkorta antenner och jag hävdar fortfarande att det kräver koll genom mätning och inte bara hur man upplever antennen.
Tittar man närmare på hur signalstyrkorna påverkas mellan en dålig och bra antenn så, som vi alla troligen har koll på, motsvarar skillnaden mellan en antenn med -6dB jämfört med en fullängds-dipol 1 S-enhet i verkligheten.
Att hamna på den dämpningen är väldigt lätt hänt.
Man strålar då ut med en fjärdedel av effekten, ingen katastrof men det kan vara helt avgörande i ett gränsfall.
På mottagningen fungerar det ändå hyfsat bra då signal-brusförhållandet blir det samma utan det är när man sänder det märks på allvar.
Kopplar man in en tuner så mår stationen bra men förlusterna är i princip de samma så länge man inte kör med en balanserad feeder och en rätt matchning.
Precis som beskrivet så är det skillnad vart man sätter spolen, ju närmare matningspunkten desto mer kortar det antennen men också med följ av ett sämre Q-värde på spolen så att sätta den längre ut är helt riktigt ett bättre alternativ.
Hur spolarna spärrar, då den även är kapacitiv, är på samma sätt som en parallellresonanskrets vilket innebär att den spärrar för en frekvens och inte allt över eller under, den spärrar bara på den frekvensen där den är i resonans.
Om vi snackar dipoler så är mitt tips att mäta hur långt man har mellan infästningspunkterna och sätta spolarna därefter.
Det blir mycket trist teori härifrån men även de praktiska testerna som du håller på med DH är lika lärorika för att hitta rätt, det ena förtar inte det andra.
För alla komplexa frågor finns det ett svar som är lättförståeligt, enkelt och fel.
DH

Inlägg av DH »

sm6pop skrev: 10 okt 2025, 23:41 Om vi snackar dipoler så är mitt tips att mäta hur långt man har mellan infästningspunkterna och sätta spolarna därefter.
Isf tappar man ju högbandet…för den högre frekvensen man vill köra på samma skapelse.
Därför låter jag höga bandet få avgöra var spolarna sätts.
På den 160/20 dipolen jag har hemma tycker jag spolarna är för stora. Den ena slets sönder i ngn stormby för ngt halvårsedan.
Sätta dem närmre matningspunkt hade gjort dem mindre men då hade jag tappat 20m’s men å andra sidan kanske kommit åt t.ex 15m’s på samma dipol.
15m’s m.fl andra band har jag redan på de övriga dipolerna anslutna till samma matningspunkt och det vart liksom bara 20m’s som saknades.
Eftersom 10m’s visat sej funka mkt bra med spolar placerade som jag beskrivit på kortad 80m’s dipol…är det inte långsökt att tänka sej att dubbelt så långt ut med spolarna till en kortad antenn för dubbel våglängd också bör funka lika bra.
Att då flytta spolarna längre in…lockar inte ändå.

Klart man kan superoptimera med bättre uppmätta spolar o andra diameter’s….men jag har ju bestämt mej för att använda dessa spolstommar oavsett de är bra eller inte.
Jag har också bestämt mej för att köra antenntrådarna som en fandipol med trådarna hängandes under varandra. Mastens placering från början är anpassad efter det helt enkelt. Det får bli som det blir och såhär långt är jag nöjd.
Den kortade 160 dipolen jag har nu är den bästa av alla andra möjliga antenner jag provat med här hemma - trots att den är kortast…men så hänger den klart friast också av dem alla - den avgjort viktigaste faktorn, dvs antennens placering. Design och absolut längd är mindre viktigt än det iaf.

När jag kör kompisar i närområdet på ngn HF frekvens…det kan vara vilken som helst utom 60m’s jag har avvecklat…o vi bestämmer att vi skall gå qsy till ngt annat band, då är jag alltid först på den nya frekvensen.
De andra nöds antingen stämma av eller slå över på helt annan antenn…ibland skruva ur och i annan koax osv.
Jag byter bara band på radion ^^
Spelar ingen praktisk större roll mer än att triggen hos mej ligger i just det att kunna köra alla band på samma koax utan avstämning.
För somliga tar det några minuter att jacka i t.ex 160m’s men då hinner jag gå o slå en drill eller hämta ngt från kylskåpet så det gör annars ingenting.
Även lokalt håller var o en på sitt som den bästa lösningen och vill absolut inte byta till ngt annat antennsystem.
För egen del har jag inte mkt att välja på. Det är baksidan på villatomten jag har att spela på. De flesta andra har stora marker till förfogande med fler loopantenner än bara en osv.

Förbättringspotentialen här är väl annan typ av antenntrådar kanske.. den 1,5 kvadrats kabel jag har till 160/20 lurade jag av sa6ost för många årsedan. En rulle med ett par hundra meter på..
Mer gallring av vegetationen under samt att jag _väntar_ på att mina antennträd, speciellt det södra skall växa till sej så jag kan montera ett maströr direkt i det ist för det rangliga 10m höga maströr som står precis intill men på gräset.
Skriv svar