Vertikaler

//JAL

Re: Vertikaler

Inlägg av //JAL »

Tack för den VFO rapporten ;)
Vi killar gillar ju stora (VFO) rattar eller hur det nu var... Fast bäst är dom med rattmuff.

Livet fortgår med justeringar och ändringar fast enklast var nog anslutningen under brunnstaket.
IMG_20250913_113119.jpg
Jag tänkte köra lite FT8 på den och se vart den kommer iväg, så att en dator och en radio för detta är på gång. Lite mixter är det med FT8 också...

Jag har inte hunnit prova så mycket än men det kommer med tiden och 160m är ganska tyst förutom störningar som finns i större omfång än på 80m.

Smalbandig ja! Man får nog trycka på tunerknappen varje gång man byter frekvens och ska sända. Det var nog tur att jag inte visste vad jag gav mig in på när jag köpte den, för om jag vetat, hade jag nog inte tagit med den hem ;)

Dock är läget så att detta är min enda 160m antenn så det blir kul att testa. Verkningsgraden på denna 10m långa antenn kanske bara ligger på 10% om jag har tur men det att jämföras med en avstämd 80m dipol så är det nog bättre.

När jag lyssnar på en svag station kan man höra motparten oftast så det verkar funka bättre med vertikal.

Fortsättning följer.

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!

Det är byggandet som är resan, resultatet är biprodukten målet är kunskap ;)
Användarvisningsbild
sm6pop
Kontakt:

Inlägg av sm6pop »

Ja, att det blir smalt är ju som det är när det blir förkortat.
Själv kör jag en mobilpinne från Hustler i båten på 80m och tittar man på den i antennanalysatorn så ser resonansen ut som en smal spik, det är bara att gilla läget när man inte har plats för större antenner.
För alla komplexa frågor finns det ett svar som är lättförståeligt, enkelt och fel.
//JAL

Inlägg av //JAL »

Lite uppdatering på 160m vertikalen.

Absolut att den är smal och man bör stämma av så fort man går lite i sidled...

På 160m bandet är det ganska dött och kvällstid så kommer det lite ft8 och whisper som man kan kolla på och inga inga större avstånd Bara lite USA och Frankrike, hitintills men det kommer nog mer under vintern.

Det blev dock en annan bieffekt.
Då bottenröret är ca 7.5m långt och sedan kommer spolen med kapacitans-hatten och därefter är det ca 2.5m topprör.
Den går med AH-4 att stämma av på alla band utan problem och är inte stark på 80-40m och därunder börjar den att få lite rymd i ljudet.

Så den kan kanske vara vettig som vertikal ty 7.5x2=15... Någonstans en halv våg på 15m bandet och tunern fixar det som blir fel till koaxen.

Någon som har en känsla eller tanke av vad som händer ovanför spolen eller stannar RF under spolen och blir en kort vertikal för 20-10m bandet ?

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som

DH

Inlägg av DH »

Va e de för spole du pratar om? Ser ingen på dina bilder?
Var sitter den?
Användarvisningsbild
sm6pop
Kontakt:

Inlägg av sm6pop »

Jag ser den men jag fick förstora bilden.
Javisst blir den smal.
Men vill du ha 15m under spolen måste du få dit en trap annars går nästan all effekt ut i hela antennen.
En trap består ju av en spole och en konding (parallellresonanskrets) "oj vad långt det blev och man kanske skall särskriva det ordet"
Du har förstås en kapacitans i spolen du redan har på plats men vilken frekvens den spärrar för blir omöjligt att veta utan att mäta den.
Det är inte enkelt att linda en spole som både förlänger antennen till 160m och samtidigt fungerar som en trap för 15m utan grannlaga mätningar.
Att tuner fixar det säger ingenting, en AH-4 stämmer av farmors örhänge över hela kortvågen  :D 
För alla komplexa frågor finns det ett svar som är lättförståeligt, enkelt och fel.
DH

Inlägg av DH »

Kan de va denna överst i bild?
IMG_1975.jpeg
Bara genom att kika på den bilden så ser det ut som att den sitter typ 2m upp på radiatorn?
Isf kan du räkna med att du kan se en liten bonusresonans runt 35MHz. Kolla gärna så ser du att det stämmer.
Ifall även jordplanet…eller hur det nu är riggat…jag har inte kollat tråden så noga…är adekvat för den frekvensen så är den även körbar där utan tuner.
När det blir väldigt många varv på spolen, spärrar den som en kondensator ist på högre HF band varpå spolens storlek inte är kritisk.

Om det är spolen som syns på bilden, hur stor är dess diameter ca samt hur många varv har du fått på?
//JAL

Inlägg av //JAL »

DH skrev: 27 sep 2025, 00:11 Kan de va denna överst i bild?
IMG_1975.jpeg
Bara genom att kika på den bilden så ser det ut som att den sitter typ 2m upp på radiatorn?
Isf kan du räkna med att du kan se en liten bonusresonans runt 35MHz. Kolla gärna så ser du att det stämmer.
Ifall även jordplanet…eller hur det nu är riggat…jag har inte kollat tråden så noga…är adekvat för den frekvensen så är den även körbar där utan tuner.
När det blir väldigt många varv på spolen, spärrar den som en kondensator ist på högre HF band varpå spolens storlek inte är kritisk.

Om det är spolen som syns på bilden, hur stor är dess diameter ca samt hur många varv har du fått på?
Detta är den första vertikalantennen med 8m glasfiber och tråd upp och en krans av spröt som jordplan.
Det är ingen spole här. Det är bara en krans till spröten.
IMG_20240709_194150.jpg
IMG_20240709_194150.jpg (46.8 KiB) Visad 60 gånger
40m var dåligt och resten till 10m funkade fint och den är bara nerplockad för att ge plats åt 160m vertikalen.

JAL
Senast redigerad av 1 //JAL, redigerad totalt 27 gånger.

//JAL

Inlägg av //JAL »

sm6pop skrev: 26 sep 2025, 23:08 Jag ser den men jag fick förstora bilden.
Javisst blir den smal.
Men vill du ha 15m under spolen måste du få dit en trap annars går nästan all effekt ut i hela antennen.
En trap består ju av en spole och en konding (parallellresonanskrets) "oj vad långt det blev och man kanske skall särskriva det ordet"
Du har förstås en kapacitans i spolen du redan har på plats men vilken frekvens den spärrar för blir omöjligt att veta utan att mäta den.
Det är inte enkelt att linda en spole som både förlänger antennen till 160m och samtidigt fungerar som en trap för 15m utan grannlaga mätningar.
Att tuner fixar det säger ingenting, en AH-4 stämmer av farmors örhänge över hela kortvågen  :D 
Ja det kan vara en bra tanke att göra en trap under spolen som jag hoppas kan ses i denna bild ca 7.5m upp mellan staglinan och spröten.
IMG_20250912_174842.jpg
IMG_20250912_174842.jpg (47.02 KiB) Visad 59 gånger
Spolen är bara ett plaströr med tråd lindat runtom så ingen raketforskning här inte...
Kanske en kondesator på den så blir det en trap...
Opera Snapshot_2025-09-27_230915_www.radioforum.se.png
Här är en bruksanvisning https://www.wimo.com/media/akeneo_conne ... ngCh2xpBPy

Jag har kört lite ft8 som sagt och det är ganska lite trafik där så det blir att lyssna i vinter.
Det finns en identisk vertikal för 80m och då är endast spolen kortare så den kan man göra 80m av om så behövs..

JAL

//JAL

Inlägg av //JAL »

SM4FPD skrev: 13 sep 2025, 10:14 Verkar klokt att ha antenn några meter upp, och ha jordplanstrådarna ovan mark.
Minns att förr, ja omkring för hundra år sen, var det mycket tal om vertikaler och DX på de låg amatörbanden.
Nästan dygnet runt fanns folk som hela tiden ropade CQ DX på 3800 kHz, NU hör man sällan.

Vid den tiden satt jag själv upp en vertikal för 3,8 MHz.
Bestod av tre maströr, dvs c:a 9 m, ovanpå det ett 10 m metspö.
Lindade sen tråden som gick ner över metspöet några för att få resonansn vid 3,8 MHz.
Drog först ut ett jordplan, 20 m från 2 meter till ett spett på marken.
Lyssnade och hörde lite.
Ut och att dit alla fyra, in igen med stövlarna kvar.
Hörde att man körde Australien på 3,8 MHz, kopplade in dipolen, som att stänga en dörr.
Dvs det var verkligen en DX antenn, provade att ropa med 100 W, vips mitt första DX på 3,8 MHz.
Resten av vintern blev det mest lyssna.
Sen blev det att riva då bondens plog var i antågande.

En annan story, i en Amerikanske radiotidning läste jag om en nisse som skulle få upp sin DX pinne.
Han hade just borrat för vatten, och hade därmed ett 30 m djupt hål med foderrör av stål.
Världens bästa jord tänkte han och reste 20 meter rör över borrhålet.
Skärmen anslöts till foderröret.
Inte gick det bra inte.
Halva antenn var ju begravd..... och vem gräver ner sin halva antenn?
En dag regnade det, och blev en stor pöl under sprötet. Dvs ett bättre "JORDPLAN" under sprötet.
Dvs lite lärorikt om hur jord blir en dämpsats, elelr HF-ätare....
Vatten, eller helst koppar är bättre jordplan än jord....

Sen har man ju set beskrivningar av vertikaler så kort om 10 meter med jättespole, för att göra en GP för 1,8 MHz.

Ja vi går ju nu snabbt mot ett solfläcksminimum, vilket gör att man får satsa på de lägre banden som då oxo kommer att gå bättre.

SM4FPD
Jag får nog behålla stövlarna på om jag ska ut och justera på antennen ;)

Ja 160m är ju lite bökigt om man ska längre upp och inte har en isolerad mastfot med något ton av stagning med isolatorer och längder som inte resonerar.... Så detta får väl duga tills man vet bättre vad man ska göra för sorts bygge.

Jag har endast 4st 15m trådar som motvikt i riktning nord väst men hörde SM2 land på 80m med den.

JAL

//JAL

Inlägg av //JAL »

Lite historia om 160m.
https://www.w8ji.com/160%20History/w1bb.pdf
Längst ner finns lite bilder att kolla på för den som vill.

Här kör dom 160m mobilt och fixade en spole stor som en vattenhink...
Opera Snapshot_2025-09-27_234056_www.w8ji.com.png
En form av 160m vertikal där också.

JAL

Skriv svar