Vertikaler

//JAL

Re: Vertikaler

Inlägg av //JAL »

Tack för den VFO rapporten ;)
Vi killar gillar ju stora (VFO) rattar eller hur det nu var... Fast bäst är dom med rattmuff.

Livet fortgår med justeringar och ändringar fast enklast var nog anslutningen under brunnstaket.
IMG_20250913_113119.jpg
Jag tänkte köra lite FT8 på den och se vart den kommer iväg, så att en dator och en radio för detta är på gång. Lite mixter är det med FT8 också...

Jag har inte hunnit prova så mycket än men det kommer med tiden och 160m är ganska tyst förutom störningar som finns i större omfång än på 80m.

Smalbandig ja! Man får nog trycka på tunerknappen varje gång man byter frekvens och ska sända. Det var nog tur att jag inte visste vad jag gav mig in på när jag köpte den, för om jag vetat, hade jag nog inte tagit med den hem ;)

Dock är läget så att detta är min enda 160m antenn så det blir kul att testa. Verkningsgraden på denna 10m långa antenn kanske bara ligger på 10% om jag har tur men det att jämföras med en avstämd 80m dipol så är det nog bättre.

När jag lyssnar på en svag station kan man höra motparten oftast så det verkar funka bättre med vertikal.

Fortsättning följer.

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!

Det är byggandet som är resan, resultatet är biprodukten målet är kunskap ;)
Skriv svar