Tänker mej kanske då främst CB killar med 27MHz radio som vill va med o lyssna på ’di store pôjka’.
Det är absolut ett fint komplement dagar då kondsen är kassa på 27MHz.
Till skillnad mot t.ex 27MHz finns det flera kortvågsband där man dagligen kan höra svenska stationer 10-100mil bort på samma antenn man har till 27MHz t.ex.
Många vet bara inte om det eller tycker det är alltför dyra och komplicerade radios.
Jag har ägt massor och har då lite att tillföra ämnet.
Man finner dem på radioloppisar eller via bekanta. Tradera är vanligt också. Där finnes just nu en Kenwood R-600 såg jag.
Rotar fram samma slags radio på sm0ofv’s utmärkta sida rig.pix
RF ATT som det står på en knapp betyder RF Attenuator, en dämpsats alltså. Lite grand som en rf-gain men med ett fast läge, vanligen 10-18dB eller så.
Med knappen intryckt så tappar man 2-3 S enheter vilket främst vart behändigt förr i tiden när BC* stationerna va mkt starkare än idag.
Ratten längst till höger är bandväljaren man stegar fram hela MHz med. Decimalerna tar man med VFO* ratten, dvs den stora ratten mitt på.
*BC = BroadCast, dvs rundradio.
*VFO = VariabelFrekvensOscillator, ratt att välja frekvens med.
Modesomkopplaren upp till höger har 2 olika lägen på AM. Det är narrow och wide, dvs smalt o brett.
Det breda kör man med fördel när man lyssnar på BC och det smala när man lyssnar på kommunikation, t.ex am trafik på 27MHz.
En mkt enkel radio man lär sej på 5 minuter.
Det som skiljer den o betydligt dyrare är en massa saker såklart.
Nybörjaren märker knappt ngn skillnad alls…det är när man blir mer garvad man kommer på att alla radios inte alls ’är lika bra’.
Den enklare radion tar in mer oljud än vad en dyrare gör. Sistnämnda är även mkt mer frekvensstabil och lallar inte iväg flera kHz under första timmen såsom denna R-600 gör t.ex.
En släkting fast under ett konkurrerande varumärke finner vi denna utmärkta Yaesu:
Det är i princip samma radio fast med mer funktioner.
Justerbar AGC* är inte så dumt.
*AGC= AutomaticGainControl är en funktion som automatiskt justerar volympådraget efter hur stark en mottagen signal är.
En svag station får lite mer volympådrag och en starkare kompenseras genom att ljudet sänks lite.
Resultatet blir att alla mottagna stationer låter med ungefär samma ljudnivå i högtalaren.
Normalt har man denna i Slow-läge. När man lyssnar på sin motstation på ssb speciellt…så kommer såklart S metern dyka mellan orden.
Ifall AGC’n är väldigt snabb då, så kommer den gasa på ljudet kraftigt med ett otrevligt brus i högtalaren. Detta vill man undvika o ställer därför AGC’n på ett ngt fördröjt läge, dvs Slow.
Enda gången iaf jag tycker snabb/fast AGC är ngt att ha är vid mkt störningar i form av åska i fjärran.
När det åskar över de brittiska öarna eller över tyskland/polen så hörs det starkt i västsverige.
Varje åsksprak får S metern att slå upp varpå AGC’n då stryper ljudet o det tar ett par sekunder innan ljudet kommer tillbaka.
En katastrof ifall man då kör en svag station i fjärran. Då får hellre AGC’n va snabb så man hör motstationen alls.
Beroende på skick o vad som följer med får man ge mellan 1000-2000kr för dessa radios där Yaesu’n står ngt högre i kurs.
Innan jag matar på med 10 radios till väntar jag in kommentarer då mina långa texter blir tröttsamma att läsa annars.
Kortvåg för nybörjare
Re: Kortvåg för nybörjare
Av antalet visningar att döma finnes intresset även om det inte skrivs ngt.
Jag fyller på med en sånhär: Klicka på bilden så blir den större
Saxat bilden från utmärkta Rig.pix
Dessa silvergrå radios finns i en mängd utföranden och både som Yaesu och som Sommerkamp.
Generellt sett är radios märkta Sommerkamp lite bättre då de är standard utrustade med fler filter och funktioner i från början.
Själv har jag en hel drös av dem och därmed en del personliga erfarenheter av dem.
Att jag skriver om dem nu beror på att jag såg en sån på dx-radio som ligger ute nu för en tusenlapp.
Ingen mikrofon o mkt mer uppgifter än att den lyser i princip ges inte.
Den är tung att frakta så jag skulle värdera en sån i 500kr när man inte vet mer.
Är den totalkass är den ändå värd 500kr som designobjekt att titta på enbart.
Eg är rörradios helt ute sen många år….ja det finns gammelamatörer som fortfarande kör med rörstationer men då är det främst mer exklusiva varianter. De är vanligen amerikanska och billigare japanska som dessa fnyses lite åt.
Värdet idag är mkt ringa. De finns i större antal än det finns intresserade operatörer.
Min känsla är dock att det där kommer att ändras…varpå jag ser mina som en ’pensionsförsäkring’.
I takt med att all övrig elektronik blir mindre och kompaktare och snart bara är några ’färgdroppar’ på ett kretskort..kommer allt fler börja intressera sej för dessa ’ångmaskiner’.
Jag tycker det är en helt speciell känsla att dra igång en sånhär. Jag försöker motionera mina ngn gång per år. Jag har ganska många och ’hinner’ inte med dem alla så de hinner tyvärr becka igen mellan ggrna.
För det första är det mkt metall. De innehåller tunga transformatorer. Det är mkt plåt och ganska många glasrör i dem.
För det mesta ställs de undan pga att nyare behändigare radio inskaffas - inte för att de är dåliga eller trasiga.
En gammel häck som dessa man hittar beg på loppis går därför för det allra mesta få igång utan byte av några delar alls.
Felen som uppkommer är främst oxid på de ganska stora blottade metallytorna vreden består av.
Man får sitta där med adekvata verktyg , bommulspinnar eller träpinnar med tygbit doppad i sprit…funkar ifall man inte hunnit skaffa elektronikspray ännu…och skava försiktigt.
Det är väldigt många vred så det kommer ta ett tag men vilken hantverkare som helst fixar det med lite tålamod.
När man kommer hem från loppis med sin sån här radio och kopplar in den verkar den helt död.
De flesta rör lyser men inget ljud utöver möjligen svagt sprakande i högtalaren vid manövrering av reglagen.
Man förstår varför säljaren ville bli av med den.
’Det finns säkert inga delar att få tag på till en sånhär ändå’
Oftast behövs inga nya delar heller…utan omfattande rengöring bara.
Innan man ger sej på ngt alls, börjar man såklart med att motionera alla knappar. Vrida dem fram o tebax 10ggr.
Av med locket o ’rotera rören’, dvs lea på rören där de sitter i sina liksom fjäderbelastade…nästan…socklar för att benen skall ge bättre kontakt.
Rören i själva slutsteget pillar man inte på ännu. De sitter dessutom bakom en extra plåt av ren säkerhetsåtgärd då där finns tusentals Volt…i första hand vill man bara få ljud ur den ändå.
Detta tilltag med att lea på rören och motionera reglagen helt utan ngn rengöring alls brukar få dem att vakna till liv iaf på några enstaka band och röster hörs med ngn trådbit som antenn.
När man bara kommer så långt vet man att det ’är lönt’ att serva upp den ordentligt.
Observera att man inte använder ngn olja eller fett att ’smörja upp’ dem med.
Det är såpass viktigt att det ibland sitter dekaler i dem med en bild på en oljedroppe med ett rött kryss över.
Kugghjulen nere i vfo’n osv man gärna vill ’smörja upp’, låter man bli alltså.
Ok, ynka lite flott man på en tandpetare duttar i kullagren(!) där axlar löper genom fronter må va hänt…eller där man ser originalfett ligga.
Det kan för all del finnas höga spänningar i radion i övrigt också så sunt elförnuft får man ju ha trots allt.
Chansen att få igång ett gammalt loppisfynd som utdömts som ’kasst’ är ganska gott även utan att behöva byta några delar.
Själv har jag 6-7st såna här…det är lite olika storlek på dem och….ahh, jag knäpper en bild på hälften av dem:
Av dessa har jag fått igång samtliga utom den svarta, den har brunnen högspänningstrafo och funkar därmed enbart på RX. Den är en s.k hybrid, dvs den har både transistorer och rör.
Alla andra är rena rörhäckar.
På annat ställe har jag fler såna grå. Det är både transceivrar , receivers & faktiskt en transmitter, dvs en ren sändare också.
Yaesu FTdx-401 det handlar om här är en högeffektsradio.
Trots sina 50 år på nacken och med lite trötta rör får man i princip ändå alltid ur 200 ärliga Wattar där bak efter enkel service med dina nu sketna trasor.
Det gäller dock att koppla på en mikrofon med bra drag i. Eg skall det vara hög Ohmig kristall eller en keramisk mic till dessa krakar men iaf mina såna mickar är kassa. De är ibland känsliga för både frost och stötar. Har de legat o skramlat i en kartong på en vind kan man räkna med att de är skrot.
Faktum är att man kan få bra resultat med en äldre förstärkarmick också. En gammal Turner +2 eller +3 funkar.
Man får vara lite försiktig med micgain bara då en sån mick lätt kan blåsa ur 250 eller mer Wattar ur en sånhär. Då vill det till att allt är bra avstämt osv.
Jag brukar nöja mej med att köra lite snålt med 150W i topparna eller så…känns ändå lite coolt att med tusenkronors radio som är äldre än operatörerna man kör ändå kunna blåsa på med 50% mer kräm än de flesta dagens plastradios.
Det krävs dock mkt mer av operatören att sköta en sånhär pjäs.
Dagens många operatörer som har ’tuning-skräck’ och som promt måste ha autotuner har redan läst alldeles för långt i detta inlägg. Detta är ingen radio för er.
Dvs den är svårare att hantera på utsidan än att ’smörja upp’ på insidan.
För egen del är det just detta som är lite sporten, att det inte bara är att slå på strömmen, greppa micken o prata nästa sekund.
Ibland är AGC’n obefintlig och nivån i högtalaren får justeras med RF-Gainen.
På en modern plastradio är ofta RF-Gain en helt onödig funktion, det låter alltid bäst med den på max anyway.
Så är det inte med gammelradios. Där kan man ha bäst ljud i högtalaren med RF-Gain på kanske ’kl 11’ ist för på max.
Sen är det en generell avstämmningskran märkt ’Preselector’ på en Yaesu. Den är däremot enkel. Det är en tuningratt man manuellt får tuna in radion mot antennen man kör så fort man skiftat frekvens en bit.
Den påverkar rx/tx lika mkt. Max S meterutslag gäller vid rx och där har man även max effekt på tx
Skall man enbart lyssna är det fine med att lära sej krana Volym & RF-Gain samt denna Preselector. Det lär man sej på en kväll bara..
Vid TX är det dock 2st kranar till som skall stå rätt.
Nu blir det mkt svårare då man inte bara kan tuna för högsta effekt…utan det måste finliras för lägsta strömrusning till slutsteget också om det skall bli långvarigt.
Här är det korta sändningspass och snabba justeringar som gäller…men det går att lära sej det också och jag tänkte inte vi går in så mkt på det idag.
För den som gillar nästan mekaniska plåtradios är sånthär ’boatanchor’ ganska lämpligt att börja med.
Man slipper ifrån mkt problem med dessa ’nyare’ radios från 1970-talet som äldre maskiner ’från kriget’ dras med.
Dessa är relativt enkla att få igång utan några märkliga förkunskaper. Kan man meka moped kan man meka 70’tals FTdx.
Yttre högtalare krävs.
Vanligen är de strappade för typ ’220Vac’ men det förekommer ju andra varianter med på 115 Volt med. Kolla upp före inkoppling. Samtliga mina har vart klara för 220 iaf.
Frekvensområden?
Den har inte heltäckande mottagare.
Nej det där är ngt som börja komma på PLL radios senare.
Dessa har i regel en kristall per band som radion utgår ifrån.
-Nu vet jag precis vad ni tänker…o ni kommer få svaret längre ner
VFO’n täcker 500kHz brett område. Ja, den kan vridas lite lägre än ’0’ så 80m bandet som täcker ’3500-4000kHz’ i verkligheten kan vridas både lite lägre och lite högre…jag tror ngt på 3465-4035kHz tar den nog där.
På 28MHz är det eg 4 st band om 500kHz på varje.
28,0-28,5
28,5-29,0
29,0-29-5
29,5-30,0
Här kan man då vrida förbi…tror ca 35kHz åt varje håll.
Kristallen för 28,0 är 33,02MHz
Kristallen för 29,0 är 34,02MHz
Om man då byter ut(vilket gud förbjude) 33,02 kristallen mot en på 32,02MHz så kommer radion att hoppa ner 1MHz där.
På 28,0 läget får man då 26,965-27,535MHz
Vill man nå 20kHz högre upp…får man ha en kristall på 32,04MHz istället…men då startar den på 26,985 ist.
På rx är detta helt okay. Lite fränt ändå med en rörradio som får stå påslagen en stund innan ljud hörs i högtalaren.
Vid sändning…inte nog med att det är förbjudet så måste även BP filtren justeras.
Genom att sätta kristallen på läget där annars 28MHz skall köras..så GÅR det hjälpligt att köra 27MHz där ändå lite försiktigt på låg effekt.
Jag fyller på med en sånhär: Klicka på bilden så blir den större
Saxat bilden från utmärkta Rig.pix
Dessa silvergrå radios finns i en mängd utföranden och både som Yaesu och som Sommerkamp.
Generellt sett är radios märkta Sommerkamp lite bättre då de är standard utrustade med fler filter och funktioner i från början.
Själv har jag en hel drös av dem och därmed en del personliga erfarenheter av dem.
Att jag skriver om dem nu beror på att jag såg en sån på dx-radio som ligger ute nu för en tusenlapp.
Ingen mikrofon o mkt mer uppgifter än att den lyser i princip ges inte.
Den är tung att frakta så jag skulle värdera en sån i 500kr när man inte vet mer.
Är den totalkass är den ändå värd 500kr som designobjekt att titta på enbart.
Eg är rörradios helt ute sen många år….ja det finns gammelamatörer som fortfarande kör med rörstationer men då är det främst mer exklusiva varianter. De är vanligen amerikanska och billigare japanska som dessa fnyses lite åt.
Värdet idag är mkt ringa. De finns i större antal än det finns intresserade operatörer.
Min känsla är dock att det där kommer att ändras…varpå jag ser mina som en ’pensionsförsäkring’.
I takt med att all övrig elektronik blir mindre och kompaktare och snart bara är några ’färgdroppar’ på ett kretskort..kommer allt fler börja intressera sej för dessa ’ångmaskiner’.
Jag tycker det är en helt speciell känsla att dra igång en sånhär. Jag försöker motionera mina ngn gång per år. Jag har ganska många och ’hinner’ inte med dem alla så de hinner tyvärr becka igen mellan ggrna.
För det första är det mkt metall. De innehåller tunga transformatorer. Det är mkt plåt och ganska många glasrör i dem.
För det mesta ställs de undan pga att nyare behändigare radio inskaffas - inte för att de är dåliga eller trasiga.
En gammel häck som dessa man hittar beg på loppis går därför för det allra mesta få igång utan byte av några delar alls.
Felen som uppkommer är främst oxid på de ganska stora blottade metallytorna vreden består av.
Man får sitta där med adekvata verktyg , bommulspinnar eller träpinnar med tygbit doppad i sprit…funkar ifall man inte hunnit skaffa elektronikspray ännu…och skava försiktigt.
Det är väldigt många vred så det kommer ta ett tag men vilken hantverkare som helst fixar det med lite tålamod.
När man kommer hem från loppis med sin sån här radio och kopplar in den verkar den helt död.
De flesta rör lyser men inget ljud utöver möjligen svagt sprakande i högtalaren vid manövrering av reglagen.
Man förstår varför säljaren ville bli av med den.
’Det finns säkert inga delar att få tag på till en sånhär ändå’
Oftast behövs inga nya delar heller…utan omfattande rengöring bara.
Innan man ger sej på ngt alls, börjar man såklart med att motionera alla knappar. Vrida dem fram o tebax 10ggr.
Av med locket o ’rotera rören’, dvs lea på rören där de sitter i sina liksom fjäderbelastade…nästan…socklar för att benen skall ge bättre kontakt.
Rören i själva slutsteget pillar man inte på ännu. De sitter dessutom bakom en extra plåt av ren säkerhetsåtgärd då där finns tusentals Volt…i första hand vill man bara få ljud ur den ändå.
Detta tilltag med att lea på rören och motionera reglagen helt utan ngn rengöring alls brukar få dem att vakna till liv iaf på några enstaka band och röster hörs med ngn trådbit som antenn.
När man bara kommer så långt vet man att det ’är lönt’ att serva upp den ordentligt.
Observera att man inte använder ngn olja eller fett att ’smörja upp’ dem med.
Det är såpass viktigt att det ibland sitter dekaler i dem med en bild på en oljedroppe med ett rött kryss över.
Kugghjulen nere i vfo’n osv man gärna vill ’smörja upp’, låter man bli alltså.
Ok, ynka lite flott man på en tandpetare duttar i kullagren(!) där axlar löper genom fronter må va hänt…eller där man ser originalfett ligga.
Det kan för all del finnas höga spänningar i radion i övrigt också så sunt elförnuft får man ju ha trots allt.
Chansen att få igång ett gammalt loppisfynd som utdömts som ’kasst’ är ganska gott även utan att behöva byta några delar.
Själv har jag 6-7st såna här…det är lite olika storlek på dem och….ahh, jag knäpper en bild på hälften av dem:
Av dessa har jag fått igång samtliga utom den svarta, den har brunnen högspänningstrafo och funkar därmed enbart på RX. Den är en s.k hybrid, dvs den har både transistorer och rör.
Alla andra är rena rörhäckar.
På annat ställe har jag fler såna grå. Det är både transceivrar , receivers & faktiskt en transmitter, dvs en ren sändare också.
Yaesu FTdx-401 det handlar om här är en högeffektsradio.
Trots sina 50 år på nacken och med lite trötta rör får man i princip ändå alltid ur 200 ärliga Wattar där bak efter enkel service med dina nu sketna trasor.
Det gäller dock att koppla på en mikrofon med bra drag i. Eg skall det vara hög Ohmig kristall eller en keramisk mic till dessa krakar men iaf mina såna mickar är kassa. De är ibland känsliga för både frost och stötar. Har de legat o skramlat i en kartong på en vind kan man räkna med att de är skrot.
Faktum är att man kan få bra resultat med en äldre förstärkarmick också. En gammal Turner +2 eller +3 funkar.
Man får vara lite försiktig med micgain bara då en sån mick lätt kan blåsa ur 250 eller mer Wattar ur en sånhär. Då vill det till att allt är bra avstämt osv.
Jag brukar nöja mej med att köra lite snålt med 150W i topparna eller så…känns ändå lite coolt att med tusenkronors radio som är äldre än operatörerna man kör ändå kunna blåsa på med 50% mer kräm än de flesta dagens plastradios.
Det krävs dock mkt mer av operatören att sköta en sånhär pjäs.
Dagens många operatörer som har ’tuning-skräck’ och som promt måste ha autotuner har redan läst alldeles för långt i detta inlägg. Detta är ingen radio för er.
Dvs den är svårare att hantera på utsidan än att ’smörja upp’ på insidan.
För egen del är det just detta som är lite sporten, att det inte bara är att slå på strömmen, greppa micken o prata nästa sekund.
Ibland är AGC’n obefintlig och nivån i högtalaren får justeras med RF-Gainen.
På en modern plastradio är ofta RF-Gain en helt onödig funktion, det låter alltid bäst med den på max anyway.
Så är det inte med gammelradios. Där kan man ha bäst ljud i högtalaren med RF-Gain på kanske ’kl 11’ ist för på max.
Sen är det en generell avstämmningskran märkt ’Preselector’ på en Yaesu. Den är däremot enkel. Det är en tuningratt man manuellt får tuna in radion mot antennen man kör så fort man skiftat frekvens en bit.
Den påverkar rx/tx lika mkt. Max S meterutslag gäller vid rx och där har man även max effekt på tx
Skall man enbart lyssna är det fine med att lära sej krana Volym & RF-Gain samt denna Preselector. Det lär man sej på en kväll bara..
Vid TX är det dock 2st kranar till som skall stå rätt.
Nu blir det mkt svårare då man inte bara kan tuna för högsta effekt…utan det måste finliras för lägsta strömrusning till slutsteget också om det skall bli långvarigt.
Här är det korta sändningspass och snabba justeringar som gäller…men det går att lära sej det också och jag tänkte inte vi går in så mkt på det idag.
För den som gillar nästan mekaniska plåtradios är sånthär ’boatanchor’ ganska lämpligt att börja med.
Man slipper ifrån mkt problem med dessa ’nyare’ radios från 1970-talet som äldre maskiner ’från kriget’ dras med.
Dessa är relativt enkla att få igång utan några märkliga förkunskaper. Kan man meka moped kan man meka 70’tals FTdx.
Yttre högtalare krävs.
Vanligen är de strappade för typ ’220Vac’ men det förekommer ju andra varianter med på 115 Volt med. Kolla upp före inkoppling. Samtliga mina har vart klara för 220 iaf.
Frekvensområden?
Den har inte heltäckande mottagare.
Nej det där är ngt som börja komma på PLL radios senare.
Dessa har i regel en kristall per band som radion utgår ifrån.
-Nu vet jag precis vad ni tänker…o ni kommer få svaret längre ner

VFO’n täcker 500kHz brett område. Ja, den kan vridas lite lägre än ’0’ så 80m bandet som täcker ’3500-4000kHz’ i verkligheten kan vridas både lite lägre och lite högre…jag tror ngt på 3465-4035kHz tar den nog där.
På 28MHz är det eg 4 st band om 500kHz på varje.
28,0-28,5
28,5-29,0
29,0-29-5
29,5-30,0
Här kan man då vrida förbi…tror ca 35kHz åt varje håll.
Kristallen för 28,0 är 33,02MHz
Kristallen för 29,0 är 34,02MHz
Om man då byter ut(vilket gud förbjude) 33,02 kristallen mot en på 32,02MHz så kommer radion att hoppa ner 1MHz där.
På 28,0 läget får man då 26,965-27,535MHz

Vill man nå 20kHz högre upp…får man ha en kristall på 32,04MHz istället…men då startar den på 26,985 ist.
På rx är detta helt okay. Lite fränt ändå med en rörradio som får stå påslagen en stund innan ljud hörs i högtalaren.
Vid sändning…inte nog med att det är förbjudet så måste även BP filtren justeras.
Genom att sätta kristallen på läget där annars 28MHz skall köras..så GÅR det hjälpligt att köra 27MHz där ändå lite försiktigt på låg effekt.