SM4FPD skrev: ↑11 aug 2024, 09:23
Troligen bara en kondensator som filtrerar bort låga frekvenser.
Dvs det skall låta ljusare och ge mer DX då.
Fanns knappast någon radio med någon form av inbyggd kompression eller talbehandling på den tiden.
Men det går väl att läsa handboken och studera schemat.
Annars är TS-520 en snygg maskin något av ett årgångsvin (Vintage) faktiskt från tiden en bit in på 80 talet.
Möjligen kan gummiremmarna till preselektoravstämningen bli dåliga, O-ringar som går att få tag på.
Var bara försiktig med ev trimning, de tär lätt att trimma sönder en sådan här radio. Dvs spräcka trimkärnor, göra justeringar som man inte vet vad de är för och därmed skapa nya fel.
Den behöver sällan trimmas, risken att laga sönder eller trimma sönder är stor.
Riggen har sändarrör i slutsteget så den är betydligt robustare än de med TV slutrör, som YAESU och många va DRAKE:s stationer hade.
"Rörfel" är ofta bara glappkontakt i rörhållaren....
Lyckat till klenoderna
SM4FPD
Ja att ’rotera’ rören är ju det första man gör med locket av. No2 att ge sej på alla omkopplare med adekvat smörja där behov finnes.
Nä kompressor har inte dessa gamla normalt. Jag märker som sagt ingen skillnad men det kan ju va trasigt också.
Detta med olika vokabulär för samma sak är ngt mkt förvillande för nybörjare inom radiohobbyn.
Icom kallar Kompressor för Compressor när t.ex Yaesu kallar samma sak för Processor.
På en Yaesu heter det Preselector o på denna Kenwood heter samma kran Drive ist.
Den har f.ö inga remmar utan en typ av ’kamkedja’ ner till resp gurkskivare.
Man förstår varför de vart väldigt dyra när det begav sej. Detta exemplar från 1974.
Mekaniken är härlig med sina långa axlar in i slutsteget.
Ja den är snygg. Gillar speciellt gradskivans exakthet på vfo’n. Exakt när man väl kalibrerat den på ett band åt gången alltså.
Annars är den inte direkt ’rolig’.
Mina övriga boatanchors har i regel fler band o i förekommande fall även AM.
Den vill nog ha nya 6146B’er är min slutsats. När inte service på kranar eller rotera rören i sina socklar hjälper brukar det vanligast vara så. Sänder mer än ett par mW gör den inte.
Den är ganska nykommen i shacket och kan säljas till hugade spekulanter som mottagare eller reparationsobjekt då jag ändå har för många radios som jag har.
Kan avhämtas vid resor längs rv41 i sm6-land.