Gammal klassiker, för det må man nog kunna kalla den, den har ju hängt med sedan -95.
Jag vet inte exakt hur många som kommit och gått hos mig, men åtm 4 stycken har det blivit så nu behåller jag den jag har.
Någon MKII har jag aldrig ägt dock, men ettpar MKIIG, men detta inlägg kommer att handla om 706 urmodellen.
Det har och förekommer många myter kring 706, den brinner upp, anslutna koaxkablar och dckontakter smälter, den blir så fruktansvärt het... ingenting jag någon sin kommit ens i närheten av, ingen jag känner heller.
Men det är ingen nyhet att många i hobbyn är överdrivet rädda för värme, en del monterar fläktar på baksidan av radion som blåser in luft, som då motverkar den inbyggda fläkten som blåser ut, inte så genomtänkt kanske.

Storsignals-egenskaperna imponerar inte var det någon som skrev någonstans, och visst kan det vara så att om man jämför den här lilla godingen med ett flaggskepp anpassat för Dx-expeditioner så finns det nog skillnader, men det är inte rättvisa jämförelser, vare sig i pris eller konstruktion, för oss dödliga som har den ansluten till en mobilpinne i bilen eller som tuggar lite trasa och kör några dx på basantennen när lusten faller på spelar det inte någon som helst roll, tanken med detta inlägg är inte att fördjupa sig i tekniska specifikationer eller apparaternas uppbyggnad.
Fin mobilrig, väldigt smutt, däremot är den inbyggda högtalaren också liten så ljudet blir därefter, men det är inte så svårt att kroka på en yttre högtalare heller.
Det finns flertalet modifikationer att göra till den första modellen av 706, det är mod som att sänka hastigheten på fläkten i mottagningsläge, den "gula tråden", som har med bandpassfilter att göra för lyssning utanför 2m på VHF.
Så helt fulländad var nog inte stationen när den kom men å andra sidan så är det nog så med alla riggar om man tänker efter, det finns mods för varenda modell, man vågar snart inte skaffa sig den radio man vill testa och klämma på för det finns en uppsjö av alla mods som man bara MÅSTE göra innan radion beter sig som den bör, åtm om man får tro alla som minsann "vet", även om det såklart kan finnas förbättringar att göra.
En radio som är lik 706 på många sätt i menyer och funktioner är efterföljaren IC-746, samt förbättrade 746PRO (7400 Europa), det är den sistnämnda ni ser under 706an i bild.
Som en 706 på anabola, större format gör den 706 älskande amatören glad att kunna ha en 706-liknande station som bas.
Flera funktioner finns på potentiometrar och knappar som gör det mer överskådligt och lättåtkomligt även om det naturligtvis är mycket som skiljer på insidan radion.
Visste du att man kan ändra karaktären på sin modulation i 706?

om du vill ha mer diskant eller bas i din modulation.
Enkla menyer, logiska att bläddra bland.
Vad är det då som jag tycker så mycket om hos den?
Tja.. VFO-bromsen sitter lättåtkomligt till höger om vfonratten!

Nejdå, jag vet faktiskt inte, det smidiga formatet, att den är en slitvarg som bara går och går utan att vare sig brinna upp eller smälta sönder, den är snygg, synd att den inte har belysta knappar som efterföljande 2G har.
Den första som jag skaffade någon gång runt -97, blev ju kär i den direkt, lyssnade jag mycket på polis med, och en del pirattelefoner (trådlösa) kring 49MHz, det var min första mobila station från Icom, sådant spelar naturligtvis också in.
Mycket radio i litet format, många band även om 2M bara har sparsamma 10W ut.
Vad är era erfarenheter av 706?