Jag trooooor jag hittade "konding-modden" nu.
I den här tråden på Transmission1.net beskrivs varianten med konding som botemedel mot poppande squelch på lite olika Cybernet-kort:
https://www.transmission1.net/viewtopic ... 3&start=30
Kraco 2555
Re: Kraco 2555
Najs, CrazyFin!
Jag ändrade squelch-modden på min Kraco nu till den du länkade till. Blev nyfiken! Och det fungerar också bra! Det får vara så nu. Enkelt ingrepp och en minimal förändring av originalutförandet.
Jag ändrade squelch-modden på min Kraco nu till den du länkade till. Blev nyfiken! Och det fungerar också bra! Det får vara så nu. Enkelt ingrepp och en minimal förändring av originalutförandet.
För tydlighetens skull:
Denna modifiering innebär alltså att man sätter en kondensator på 10μF mellan kollektor och emitter på Q34, kondensatorns minussida till emittern.
Japp, jag har gjort enbart konding-modden fast med den 22uF jag satte dit. Ca hälften av poppandet försvann vilket jag är klart nöjd med.
Sista dgr’na har jag hållit på med en AFS med kass nätdel. Originala vart väck sen länge. En tidigare ägare hade stoppat ner ett switchat kina-agg jag såklart slet ur så fort jag fick syn på det.
Jakt på annan nätdel för att slippa bygga en resulterade i denna donator: Noggrannare inspektion gav att den nätdelen kan förväntas ge 5 Amp samt hälften till kortvarigt.
Det är precis dubbelt mot vad originala klena förväntas klara.
Den fick plats osv en enkel mod att göra.
Vidare inspection gav att det mesta är ’påställt’ o radion lät sprucken och lam samtidigt.
Bärvågseffekten stod på 7-9Watt am/fm o 14W ssb.
’Okay, då skall am ha max 3,5W för att få ett uns plusmodulation och inte låta snuvig.’
Drog ner dit.
FM deviationen skall vara 1,5kHz. Den här vart mkt bredare…ngt på 5 kHz.
Jag rigga kortvågsradion med färgskärm o spectrum för att se om det gick att mäta den,
Sänkte deviationen ett par kHz som lyssnande motstation tyckte det lät bra på.
Även pottarna till S metern va glatt pådraget..
Gjorde vad jag kunde o nu säger motstationernw inget negativt.
Den blev lite frän med flänsen baktill: Den uppmärksamme ser också att den fick sej en latiolajban-knapp samtidigt.
Tjusigt DH!DH skrev: ↑04 aug 2024, 01:26Japp, jag har gjort enbart konding-modden fast med den 22uF jag satte dit. Ca hälften av poppandet försvann vilket jag är klart nöjd med.
Sista dgr’na har jag hållit på med en AFS med kass nätdel. Originala vart väck sen länge. En tidigare ägare hade stoppat ner ett switchat kina-agg jag såklart slet ur så fort jag fick syn på det.
Jakt på annan nätdel för att slippa bygga en resulterade i denna donator:
IMG_7981.jpeg
Noggrannare inspektion gav att den nätdelen kan förväntas ge 5 Amp samt hälften till kortvarigt.
Det är precis dubbelt mot vad originala klena förväntas klara.
Den fick plats osv en enkel mod att göra.
IMG_7969.jpeg
Vidare inspection gav att det mesta är ’påställt’ o radion lät sprucken och lam samtidigt.
Bärvågseffekten stod på 7-9Watt am/fm o 14W ssb.
’Okay, då skall am ha max 3,5W för att få ett uns plusmodulation och inte låta snuvig.’
Drog ner dit.
FM deviationen skall vara 1,5kHz. Den här vart mkt bredare…ngt på 5 kHz.
Jag rigga kortvågsradion med färgskärm o spectrum för att se om det gick att mäta den,
Sänkte deviationen ett par kHz som lyssnande motstation tyckte det lät bra på.
Även pottarna till S metern va glatt pådraget..
Gjorde vad jag kunde o nu säger motstationernw inget negativt.
Den blev lite frän med flänsen baktill:
IMG_7987.jpeg
Den uppmärksamme ser också att den fick sej en latiolajban-knapp samtidigt.
En rekordelig linjär nätdel, det är helt i min smak!