Dipolfjädrar och brytblock.

//JAL

Re: Dipolfjädrar och brytblock.

Inlägg av //JAL »

Någon här som provat "Hängslen och livrem" ?
Jag menar då, testat med linblock och fjäder.

Sedan har man det där med lina som inte tål UV-ljuset. Mina skotlinor från biltema har hängt där nu i två år och verkar ha klarat sig bra.

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
DH

Inlägg av DH »

Svart gummistropp kör jag i dipolens norra ände vilket funkar bra. Det maströret flexar mindre.
Stroppen är nog ngt bättre än de kassa lastbilsdito.

Är det verkligen ngt problem detta med rosten? Jag har en plastback ute i växthuset med 75st utrangerade fjädrar från pojkens(min :oops: ) gamla studsmatta. Galv/Zinc eller va fan de e…de är fläckvis bruna men vad gör det? Stammen på träden har samma färg om jag får för mej att använda dem. Jag tycker de är för hårda och kan duga för mittfästet möjligen.
Nu är jag van vid att klara mej utan fjädrar i ändarna och trogen vanans makt kör jag utan ngt särskilt.
Snörena är inte ens knutna i ändarna.
En snara runt själva dipolens ytterknut så att snöret sitter hårdare ju mer det blåser och tar i grejorna.
I andra änden på snöret…den som sitter i trädet…är tråden virad ett halvt varv runt trädet, över en gren o sen löper snöret ända ner till gräsmattenivå där det är virat några varv runt en klenare gren.
I änden en ögla jag sen trär över ngn liten kvist obetydligt grövre än en tändsticka.
När tråden behöver lossas tre år senare är det alltså ingen knut som skall knytas upp, det är en ögla som skall träs över en kvist eller att man helt sonika bryter av kvisten och väljer ngn av de övriga 40st man kan välja på när tråden skall dit igen.
//JAL

Inlägg av //JAL »

Ett alternativ jag funderat på.
https://www.biltema.se/bat/fortojning/f ... 2000060131

Repet sitter lindat i mellan gummit och fjädrar och går gummit sönder blir det slack och QSO går att genomföra....

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
DH

Inlägg av DH »

Ja det är naturligtvis så man knyter upp stropparna. Låter den kunna flexa kanske 25% innan snöret tar stopp ändå. Förmodligen därför mina stroppar håller längre.
Annat gummi typ cykelslang har jag varit med om att rigga antenner med hos andra. Hur länge det har hållit vet jag dock inte.
//JAL

Inlägg av //JAL »

Det var intressant med gummidämpare. Jag har inte tänkt på det tidigare.
Det är egentligen bara att testa och vilket fabrikat som tål sol väder och vind.
Opera Snapshot_2025-05-20_073804_www.maringuiden.se.png
Det är ju värt att prova.
Den som går likt en orm genom klossen går att sätta fler efter varandra om plats finns.
Dessa leder ju mindre elektricitet och minskar överslag i träd-masten... Vid QRO ;)

JAL
SM4FPD

Inlägg av SM4FPD »

UV beständigheten hos de material vi använder är viktiga.
Flagglina är ju avsedd för ändamålet, dvs att hissa upp saker med och sitter ute i solen och håller många år.
Även BILTEMA:s flagglina verkar bra.
Sen ser man ju väldigt många fina paket med rep och linor på både Biltema och Jula. Ofta färgranna.
Skapliga priser och till synes rejäla.
Men läs på förpackningarna, finns inga som helst specifikationer. Möjligen längden i M (Mega) och diametern i MegaMeter. Men hållfasthet och UV beständighet, nej där kammar man noll.
Dvs närmast att se som leksaksrep.
Vissa artiklar vid båtavdelningen kan dock vara lite specade.
Här hittar vi även rostfria block.
UV beständigheten gäller även bundtband, som vi vill skall tåla att användas.
För nåt år sen behövde jag buntband och hade en påse liggande, öppnade påsen och satt på dem, men redan vid handkraft bara snäppte de av. Skräp. och de hade legat inne i en låda, några år kanske.

Eltejp då? Kallas numera tydligen "alltejp", kanske inte godkänd för el??? och är billig 10 kr. Bör ju tåla 12 V i alla fall.....
Kanske heller ej UV-tålig.

Att överhuvudtaget speca varor är idag tydligen något som man skiter i.

Jag brukar sätta upp rep och trådprover ute för att kolla upp tåligheten. de kan sitter upp några år.
DL1000 exvis var ganska rutten efter några år.
Begränsningslina för robotklippare, grön lina, till synes av god kvalitet, och den är ju dyr.
Blev rätt fort blå..... men är fortfarande mjuk och smdidig i plasten....
Rostfria skruvar, galvade skruvar har fått behandlingen av mig och står sig rätt bra, men på en bil som ju kör i saltvatten en stor del av året ruttnar de upp rätt fort.

I värsta fall ruttnar antennträden till och med.....
Mitt högsta antennträd var en gran delade sig i toppen, och jag klättrade upp en gång, när jag var ung och vig.
Gick år 50 m flagglina upp och ner.... det var högt.
Jag valde en av topparna och satt dit ett block.
Blev en bra antennplats.
Men efter en storm låg ena toppen på backen. Tur nog var de den topp jag inte valde. Så antennen fick fortleva.
Men sen kom markägaren och skulle avverka, det var den antennplaceringen det.
Men nu har vi i alla fall kvällssol....

SM4FPD
//JAL

Inlägg av //JAL »

Jag använder Biltemas polyesterlina som är beskriven UV beständig. Troligtvis flagglinan också.
Även om linan är lite stelare efter 2år.
https://www.biltema.se/bat/tagvirke/uni ... 2000057730
https://www.biltema.se/bat/tagvirke/uni ... 2000057826

Buntband "kanninstrypare" variera säker i kvalitet liksom vita kabelklammer....
Vita saker är oftast känsliga för uv-ljus. Svarta plastbitar har något slags färgämne "kol pulver" som gör det med beständigt men leder troligtvis lite elektricitet...

Graden av rostfritt är ju olika.
Halvt syrafast är magnetiskt likt köksknivarna men inte riktigt syrafast vad jag vet, så på bilen i saltvatten rostar säkert vissa saker bort ;)

Träd är absolut en bra mast. Om man nu inte avverkar dom.

JAL
DH

Inlägg av DH »

Jag kör typ lite grövre flagglina till mittfästet på allsköns trådantenner jag pipplar ihop och ger bort men i ändarna en betydligt klenare Polyestersilkeslina….långt ord…puhh
IMG_0524.jpeg
Nu ser jag vid kontroll på Bilbutrick’s att de bytt art.nr för samma sak. 130m lång 2mm’s är denna numer:
https://www.biltema.se/bat/tagvirke/uni ... 2000057827
Den blir ngt styvare och med mindre diameter efter några år och blir i princip osynlig.
Mkt stark….jag vill ju att snöret hellre får gå av före själva antenntråden gör det men ännu har det inte hänt - linan håller.
Den håller sej även ’torr’ i all slags väderlek.
Det gör inte den kassa kulörta lågbudget linan som är mkt grövre.

Jag skulle hjälpa en nykomling med dipolmontage ute på Onsala, det är några årsedan nu.
Bad honom köpa ovanstående 2mm’s lina på samma företag.
När jag kom dit en tidig lördagsmorgon vart det den kassa kulörta, lite liknande ’bergbestigar lina’ han hade köpt :x
Jag som ändå vart jättetydlig.
’Den va mkt billigare och hållbarare jue’
-ja, men den suger åt sej vatten lika bra som en strumpa och är alldeles för grov så det där ’osynliga’ montaget vi prata om utgår. Om den är ’hållbarare’ är det snarast en nackdel då själva antennen går sönder före linan gör det….bahh..
Här har jag åkt 4 mil enkel resa på min fritid utan några som helst anspråk på betalning eller ens bensinpeng - jag gör det för hobbyutövandet…osså fixar du inte en så enkel sak. Bahh & hrmpf.

Nu har jag vart med förr och hade medhavd EGEN lina och t.o.m egen koax…då jag misstänkte…på goda grunder skulle det visa sej…att hans egna inte skulle vara i ordning riktigt.
Hans koax från 1800-kallt med för all del försilvrad militär skitkontakt som hade FEL GÄNGOR och därför inte gick att gänga riktigt i botten på SO239’an…fick han behålla till ngt annat.
Upp hängdes medhavd och i förväg kontakterad RG-58.
Än en gång vart det helt i onödan då ingen ytterligare aktivitet därifrån har hörts av.. :?
Jag har fler än en gång sagt att jag ’aldrig mer’ skall klättra hemma hos folk pga att det alltid är såpass otacksamt..
De som saknar eget driv för att klättra själva kommer det aldrig bli ngt med, nybörjarcert eller inte..

Radioamatör är inget man blir. Nä.

Det är ngt man är från tidig barndom med eltekniska prylar som pillas sönder, modifieras och kanske rentav repareras - för att i vuxen ålder ev ta sitt certifikat osv.
Man har nyfikenheten liksom i sej. Med den kommer fingerfärdigheten med att pilla med grejorna på köpet.
Somliga pluggar vidare när vi andra famlar i blindo och gör upprepade misstag vi lär oss av..

En avstickare från fjädrarna jag tror vi ändå rett ut nu.
//JAL

Inlägg av //JAL »

Tänk vilket bra forum, radioforum.se är!
Trådarna spretar lite men dom är mycket informativa ;) En dipolfjäder är ju inte ensam och runtomkringgrejorna måste ju diskuteras.

Att hjälpa folk påminner om när jag var körlärare på ett vuxengymnasium för tung trafik. Vissa elever var klockrena och de flesta funkade bra och behövde bara lite mer träning.
Några fick inte körningen att funka oavsett mycket körtid...
https://www.youtube.com/watch?v=-uZ4_OdD55o

Ja man ska nog hjälpa till lagom men inte mer...
Syftet med licensen är ju att hjälpa varandra och få en allvarligt, trevlig hobby och det funkar inte alla gånger... ;)

För att återgå till dipolfjädrar och brytblock så är det väl lathet som är uppfinningens moder.
Man eller kvinna ska inte jobba ihjäl sig för att komma upp en meter extra och få kanske en halv DB i vinst.

Träd och linor är ju radioamatörens bästa vän så att det blir några QSOn.
Någon mer som har goda råd att delge kollegorna ?

JAL
SM4FPD

Inlägg av SM4FPD »

Många ideer tips etc är till stor hjälp även för erfarna radioamatörer.
Nybörjare behöver kunskap tips ideer.
Så tips, utbildning och kunskapsdelning är viktigt.
Nya material tillkommer som vi ha användning för. Många saker som förr var bra till exvis antenner är dåligt numera och ruttnar.

Polysestersilke nämndes. Den är UV beständig och finns på de flesta ställen.
Finns i många storlekar, den smalaste är persiennlina. Den håller ju länge sittande i fönstren.
Polyestesilke är väldigt starkt men lite dyrare.
Men då slipper man ju köpa nytt vartannat år.....

Linor rep och snören som suttit ute länge blir smutsiga, svarta, och lite stela.
Då finns en maskin man kan bruka, en vitvara som kan vara både svart och grön, tvättmaskinen.
Att tvätta en härva flagglina gör att den blir som ny, men det kan vara ett jäkla jobb att trassla ut den sen.....

Att bara gå runt på Jula Biltema Clas etc och se vad som finns, kan ge bra ideer med prylar som är användbara.

Min fina Asp gick till backen för en tid sedan. Var ett högt antennfäste.
Den började se gul ut i toppen.
Skälet kan vara att jag hade bundit hisslinan runt stammen.
Efter några år växer ju stammens tjocklek, och snöret stryper trädet.....
Detta verkar inte påverka alla träd, man kan se sin lina inväxt flera cm, utan att trädet tar skada.
Men inte aspen.
Något att tänka på så gå ut en gng per år och släpp lite på "livremmen".... eller finns ut annat att fästa hisslinan på.

SM4FPD
Skriv svar