En test av aktiviteterna.

Användarens profilbild
Janne

En test av aktiviteterna.

Inlägg av Janne »

Nu så har det väl gått i runda slängar en vecka utan några inlägg här.

SKÄRPNING... annars lägger vi ner skiten 😅 .
Eller så kanske någon är intresserad av att ta över kontot / forumen med en kostnad på ca 3000kr om år.

Ett clip från Timo när han tänkte filma aktiviteten över gojan på kanal 20 från sitt QTH i Tyskland men då konditionerna gjorde att vi gick starkare tillvarandra direkt.
https://youtube.com/shorts/G5FZoDfwlkc? ... kH_nzQG9ey
Örat är ditt bästa filter...du kanske har fina filter i din mottagare, men du kommer fortfarande att behöva ditt öra.
Användarens profilbild
DH

Re: En test av aktiviteterna.

Inlägg av DH »

Du har väl startat det för det är kul kan man anta.
Tiderna från förr kommer aldrig tillbaka hur mkt man så gärna önskar.
Det gäller forum, radioaktivitet, bilar , galanta damer och rock’n’roll.

Ngt att sura över är det inte.
Det kommer nya tider det gäller att hänga med i - om man vill.
Jag har inte fulla kompetensen i att driva ngt eget. Annars har väl tanken slagit mej.
För mej är forat främst ett uppslagsverk att kunna slå i då informationen inte finns ngn annanstans.
Ingen annanstans finns att söka på hur många varv en spole jag snodde ihop för 10 årsedan hade, ingen annanstans får man på en enkel textrad reda på hur man får väck det irriterande ploppande ljudet i högtalaren på en 2555’a..
ChatGPT’s gissningar i så superviktiga ämnen kan jag va utan.

Om det bara är du och jag som är noga med det är det en massa pengar ändå..

Ditt intresse är nog mer aktivitet av social karaktär. Att det skall postas om vad man har gjort eller vad man kört så som vi gjorde förr.
Till just det används mest fb o liknande till numera.

Detta inlägg är det första foruminlägget jag skriver på smartfån ever.
Jag gillar det inte, de e smått o plottrigt, mina korvfingrar skriver på fler knappar samtidigt och jag får ständigt in och korrigera.
Min gamle klösbräda, en iPad har hängt sej. Den går inte att stänga av eller starta om ens.
Batteriet minskar med ngn procent om dagen… den står på 87% just nu så den kanske kan startas om till hösten då..
Vetifan hur jag skall få den att dra mer ström?
Petar man på den tänds den upp 5 sekunder men slocknar sen.
Uppfinna ngn slags mekanism som petar på den dagarna igenom?

Smartfån ja, min gamle Nokia har de ju stängt å nätet för så jag vart tvungen o byta fån.
Tveksam till att även denna kommer att hålla i 15 år som den gamle..

MEN, inget att sura över. Jag får anpassa mej som alla er andra som gått genom denna fas för 10 årsedan redan.

Skall testa lägga till en bild.
IMG_0009.jpeg
Igår på nationaldagen snickra jag ihop den där.
Det skall bli en bardisk till ett av mina fan’s :mrgreen:
Användarens profilbild
Janne

Inlägg av Janne »

Ja nej det är sant att det inte blir bättre av att klaga.

Jag skall städa lite, de sista posterna jag har gjort uppmuntrar väl inte heller.

Hade det inte varit för att jag delar detta med dig och att vi kompletterar varandra rätt bra så hade jag nog släckt detta för länge sedan.
Örat är ditt bästa filter...du kanske har fina filter i din mottagare, men du kommer fortfarande att behöva ditt öra.
Användarens profilbild
sm6pop
Kontakt:

Inlägg av sm6pop »

Nej, åtminstone jag har inget intresse att lägga 3000:- för att "piska en död häst".
Det är med forat som med 27MHz och en del annat inom radiohobbyn, en snabb stagnation.
Dessutom var forat administrerat på ett sätt jag inte känner igen från andra grupper jag är med i när tråden "kör radio" låstes för att undvika vidare inlägg.
Tittar man lite runt i trådarna är vi väl 4-5 personer som till stora delar skriver men långa perioder är det helt tyst.
Ett alternativ är att byta leverantör av forumet till någon kostnasfri vilket finns men då får man stå ut med lite reklam på sidan vilket inte stör mig i alla fall.
För alla komplexa frågor finns det ett svar som är lättförståeligt, enkelt och fel.
Användarens profilbild
Janne

Inlägg av Janne »

sm6pop skrev: 07 jun 2026, 13:52 Dessutom var forat administrerat på ett sätt jag inte känner igen från andra grupper jag är med i när tråden "kör radio" låstes för att undvika vidare inlägg.
Jag vill be dig om ursäkt för min bitska ton i tidigare inlägg Anders.

Det är nu editerat för jag inser att jag drog växlar på ditt svar, samt låst upp det.

Dina inlägg uppskattas så jag skall inte gå i taket för lite input.
Användarens profilbild
sm6pop
Kontakt:

Inlägg av sm6pop »

Det låter bra och vi glömmer det och kör på som vanligt.
Ja, det är trist att gruppen varit så tyst och jag kan förstå om man tvekar då den trots allt kostar en slant.
Nu är det sommar och att aktiviteten sjunker då när mycket annat lockar är inte så konstigt men man kan ändå se en trend över tid med lägre aktivitet och det gäller även andra grupper där jag är med.
Som jag skrev tidigare så är vi inte så många som skriver men jag ser ibland att det är hyfsat med folk inloggade men som bara läser.
Det är nog tyvärr så över banden också, många lyssnar men sänder inte, en fredag med Huddigeringen kan det vara 70-80 incheckare och skulle var och en av de göra ett allmänt anrop i veckan blev det stor skillnad på trafiken.
Nya amatörer, många med SH-signaler hjälper kanske till men vi är nog på sikt ändå ett utdöende gäng foliehattar tyvärr. :)
För alla komplexa frågor finns det ett svar som är lättförståeligt, enkelt och fel.
Användarens profilbild
DH

Inlägg av DH »

I en annan grupp jag periodvis är aktiv i finns liknande tråd som denna som handlar om forumet ist för de sedvanliga ämnena. Det kämpas alltså på hos andra också.
Nu lyckades jag lura min ipad att stänga av. På ren chans tryckte jag lääänge på 2 knappar samtidigt som nog gav ’Norsk reset’ så jävelstyt stängde av. Sådär kan man ju göra på radios…o tydligen på Ipad också.
Återuppstarten tog mkt längre tid än vanligt…så det vart väl en del att ställa tillrätta kan tänka.
Nu verkar den funka :?

Önskar jag hade ngt radiorelaterat att komma med men ännu har inget hänt.
Igår när jag snickrade hemma hos en av mina fans…så passade han på att hänga en dipol för 80m utanför fönstret där jag stod - trots att han redan har uppe en..
Man anar försök att väcka mej….vilket nog fungerade…då jag efter en stund inte kunde hålla mej utan öppna fönstret: - men hallå, sådär kan du inte hänga den i den änden…den kommer att….osv ^^
//JAL

Inlägg av //JAL »

Ja tänk vad tyst det blev !

Bäst är nog att skriva och köra som vanligt.

Någon som har koll på hur många besökare som är här Vecka-Månad ?

Det är säkert många SH signaler som läser och samlar erfarenheter här från de som skriver mycket typ FTP, DH och POP
och så vidare.

Vad jag vet ökar antalet sändaramatörer utomlands men inte i Sverige. Fast nu med instegslicensen borde det ju öka...

JAL.
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!

Det är byggandet som är resan, resultatet är biprodukten målet är kunskap ;)
Skriv svar