ICOM-7100

//JAL

Re: ICOM-7100

Inlägg av //JAL »

Det vore intressant att vara med på någon av dina föreläsningar POP.
Du kan ju lägga ut här på forumet när du har föreläsning så får man se om det är möjligt att komma dit.

Bra frågor du ställer och jag ska försöka svara med mina kunskaper.

1:
Är låg SWR en förutsättning för att antennen skall stråla ut vår sända effekt på ett effektivt sätt?
Svar:
Ja och Nej. Låg swr gör att sändaren kör full effekt och då går den mer starkt ut. Fältstyrkemätning är komplicerat så enklast är att tex prata på en ring och få lite värden runtom i Sverige.
Verkningsgraden beror mycket på höjd, material,längd,omgivning och formen som ger olika strålbilder. Om nu antennen inte är förkortad. Så bra verkningsgrad är viktig och då ligger halvvågs dipolen bäst till.

2:
Är en antenn i resonans en förutsättning för att antennen skall stråla ut vår sända effekt på ett effektivt sätt?
Svar:
Resonansen är där frekvensen är rätt längd på antennen och vad jag vet bäst möjlighet att stråla ut. Normalt så hamnar resonansen någotsomnär jämte låg swr och då kommer man ut riktigt bra.
Har man inte mätare att hitta resonansen med, och få ihop dessa två med justeringar, är låg swr ett bra alternativ att komma ut och köra QSO. Så det ryker...

3:
Har alltid en antenn i resonans låg SWR?
Svar:
Resonans och swr är två olika saker där swr är en del av många parametrar för en antenn.

4:
Kan vi alltid lita på vad våra SWR-mätare visar?
Svar:
Nej. Alla swr mätare visar olika... Fast de dyrare mätarna som är kalibrerade visar närmast sanningen ;)
De flesta inte så dyra mätare är kanske inte så exakta men man får en uppfattning om antennen är körbar.

5:
Fråga till POP. Kör automatiska tunern i radion på värdet i minnet för frekvensen eller känner den av om antennen är som den var tidigare när minnet tunades för den frekvensen ? Tänk om man glömt att man bytt antenn så kan det bli fel. Normalt tunar automatiska tuner om då den känner av hög swr beroende på ev inställning ?

Phuuu, vad det blir varmt på tangentbordet i dag.
Radioforum.se, är vad jag tycker bästa forumet med behaglig höjd till taket 8-) På tex Ham.se finns många duktiga amatörer och proffs så där en stor källa till kunskap också.

Nåja. Antenner är en slags filosofi och möjligheterna till teori och praktik är oändliga.
Fast bäst är nog att bara hänga upp tråd och köra ;)
Antennteori är som demokrati, en svår sak...

Swr-scan ger som tidigare nämnts en bild men inte hela sanningen. Det är lite erfarenheten som säger vad som händer i antennen.

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!

Det är byggandet som är resan, resultatet är biprodukten målet är kunskap ;)
Användarens profilbild
DH

Inlägg av DH »

Att pris skulle vara kopplat till en swrmeters exakthet kan jag dementera.
Min bästa swr-meter är den första jag köpte nånsin. En grå avlång ’in line’ med analog visare, en knapp och en kran. Emperror heter den. Jag köpte den för ngt på 250kr ny för att få till min MA1’a till en Handic 924 för snart 40 årsedan.
Den dyraste är den senaste jag köpte…för 5 årsedan eller ngt. En Diamond för ngt på 1800kr den kosta då. Stor analog korsvisande grej med spegelskala. Najs men den visar olika beroende på vilket effektläge som väljs…bahh.
Sen finns ju också gammaldax Bird, ni vet de där fula grå med analog pwr meter på. Ingen swr läses av i klartext utan enbart Watt då.
Lösa pluggar för det frekvensområde man avser att mäta. Stör mej på de som använder bilder på sin mätning och sin Bird som ett slags ’bevis’ på att deras grej visar den fantastiskt höga effekten.
Pluggarna/proberna är ju finmekaniska instrument som skall behandlas därefter. Liggandes skramlandes i byrålådor eller nedpackade i papplådor undanställda i garage eller på vindar några år i minusgrader så är ju den exaktheten ur spel. Att nuvarande ägare är rädd om dem, har dem i figuranpassade frigolitlådor hjälper ju inte om de legat slarvigt eller kanske råkar ha tappas i golvet av förra ägaren för 50 årsedan.

Det hyfsat höga taket här är bra…men…vissa ämnen undviker jag numer för att slippa trampa på ömma tår sen.
Ämnen som typ med Birdinstrumentet ovan ser somliga som ett personligt påhopp…’den som va så dyr…osså säger du ngt sådant elakt…o du då, din grej, är den så mkt bättre?’ Osv.
Tjafs för tjafsets skull undviker jag. Att plötsligt bara låta bli att svara de ömma tårna är ju inte bra det heller.
Har man sagt A får man ju säga B eller låta bli ämnet alls.
Användarens profilbild
sm6pop
Kontakt:

Inlägg av sm6pop »

DH: "Att pris skulle vara kopplat till en swrmeters exakthet kan jag dementera"
Håller med fullständig på det.
Vi hade en diskussion på ett annat forum om hur exakta olika SWR-mätare är och jag testade lite olika som jag har här.
Skillnaden var väldigt liten och i ena änden av prisskalan en Bird och i andra prisskalan en KPO för 1500:-
Som sagt försvinnande lite skillnad och Bird som gör ett skapligt hål i plånboken har en maximal felvisning på +-5% trots priset.
För alla komplexa frågor finns det ett svar som är lättförståeligt, enkelt och fel.
Användarens profilbild
sm6pop
Kontakt:

Inlägg av sm6pop »

Ja, nu hamnar vi riktigt off topic men det är till stor del mitt fel.

1. Ja och nej är helt rätt i min bok, jag skulle kanske uttryckt mig mer detaljerat då tanken var hög SWR vid antennen och med en antenn med hög SWR går det fint att få ut nästan all effekt med en förlustfri matarkabel om man bara kan stämma av den.
Är antennen minst en halv våglängd på lägsta frekvensen man vill köra fungerar det, kolla på konjugatmatchning och hur det fungerar.
Nu retar jag väl på mig någon om jag tjatar om stegmatning så jag hoppar det. :D

2. Om vi tar en dipol som exempel så är det i resonans varje multipel av en halv våglängd så en 40m dipol är i resonans igen vid en våglängd (nära 20m) men där blir SWR skyhög då den resistiva delen är helt galet även om den reaktiva delen är rätt så resonans säger egentligen lite men som sagt med en förlustfri matare går det fint även där om man kan stämma av den.

3. Japp.

4. Med en SWR mätare monterad efter stationen blir det lätt galet vid hög SWR oavsett priset på den.
Som exempel kan vi säga att vi sänder med 100W och så tar vi i lite med en kabelförlust på -2dB för att tydligt se skillnaden.
Kvar vi antennen har du 63W och vid en SWR i antennen på 5,8:1 har du drygt 31W som kommer tillbaka mot stationen.
Du har igen dämpningen på återkommande effekt i kabeln på -2dB så vid stationen har du kvar en reflekterad effekt på 20W.
SWR-mätaren visar ut 100W och reflekterat 20W vilket motsvarar en SWR på 2,6:1 fast det verkliga SWR-värdet är 5,8:1.
SWR varierar också med kabellängden så har man riktig otur så sitter mätaren på en multiper av en halv våglängd gånger kabelns fartfaktor så visar den ett ännu bättre värde.
inte ovanligt att man får olika SWR om man ändrar kabellängder i antennsystemet.

5. Ja, tunern har minne för hur den stod sist du körde den aktuella frekvensen och klickar in rätt spolar och kondingar som sist och är då SWR tillräckligt låg är den nöjd.
I min LDG säger det bara klick om allt är ok som kungen sa. :D
Vid ett tillfälle för några år sedan skulle jag köra vår Dalslands-ring och tunern började smattra men sedan gick det dugligt ändå.
Efter att ringen var klar gick jag ut och konstaterade att ena benet på dipolen ramlat ner till marken.

Ja, skrivkramp här också och hoppas ingen tycker jag är en Messershitt och det är alltid kul om man får lite mothugg så var så goda. :D
Det blev lite snabbt med miniräknaren så där finns säkert något fel men jag tror jag fått fram poängen i resonemanget ändå.
För alla komplexa frågor finns det ett svar som är lättförståeligt, enkelt och fel.
//JAL

Inlägg av //JAL »

Citat POP:

Ja POP det är ditt fel att vi är off topic och har intressanta diskissioner :lol:
Tanken var ju att diskutera swr-scan och det strålade ut i antennen som det ska. Swr har ju en funktion bland alla andra.

Det är lite som DH säger. Förre ägaren kan ha tappat mätaren i golvet........
Det skiljer ju sig lite mellan mätare även om man har samma kontakter inkopplade.
Kanske det finns en standard hur man kalibrerar och bygger en swr mätare ?
En litemer tekniskt kunnig person här på Svark byggde en digital mätare som sade att den bör vara så nära rätt värde man kan komma. Kanske man ska be om en byggbeskrivning.

Helt rätt POP om stegmatning. Jag har funderat mycket på en antenn med stegmatning hos mig men det blir komplicerat hur jag kan dra den till radion så förlustkoax får duga så länge i måttlig längd.

Någon sade här på forumet har jag för mig om att inte jobba ihjäl sig för en db. Jag associerar till min erfarenhet med ett citat igen; Att köra i diket är inget jag rekommenderar då jag inte vet någon som kört några längre sträckor där.

Jag utgår lite från monobands antenner med dipolen då jag skriver. Flerbandsantenner är ju ett kapitel för sig, som är ganska komplext.
VNA är ju ett bra hjälpmedel för att se hur antennen funkar åt alla håll elektriskt. Strålbilden kan man ju bara simulera och fantisera om. Dock är det örat som hör i vilken riktning den går bäst.

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!

Det är byggandet som är resan, resultatet är biprodukten målet är kunskap ;)
Skriv svar