Du kan ju lägga ut här på forumet när du har föreläsning så får man se om det är möjligt att komma dit.
Bra frågor du ställer och jag ska försöka svara med mina kunskaper.
1:
Är låg SWR en förutsättning för att antennen skall stråla ut vår sända effekt på ett effektivt sätt?
Svar:
Ja och Nej. Låg swr gör att sändaren kör full effekt och då går den mer starkt ut. Fältstyrkemätning är komplicerat så enklast är att tex prata på en ring och få lite värden runtom i Sverige.
Verkningsgraden beror mycket på höjd, material,längd,omgivning och formen som ger olika strålbilder. Om nu antennen inte är förkortad. Så bra verkningsgrad är viktig och då ligger halvvågs dipolen bäst till.
2:
Är en antenn i resonans en förutsättning för att antennen skall stråla ut vår sända effekt på ett effektivt sätt?
Svar:
Resonansen är där frekvensen är rätt längd på antennen och vad jag vet bäst möjlighet att stråla ut. Normalt så hamnar resonansen någotsomnär jämte låg swr och då kommer man ut riktigt bra.
Har man inte mätare att hitta resonansen med, och få ihop dessa två med justeringar, är låg swr ett bra alternativ att komma ut och köra QSO. Så det ryker...
3:
Har alltid en antenn i resonans låg SWR?
Svar:
Resonans och swr är två olika saker där swr är en del av många parametrar för en antenn.
4:
Kan vi alltid lita på vad våra SWR-mätare visar?
Svar:
Nej. Alla swr mätare visar olika... Fast de dyrare mätarna som är kalibrerade visar närmast sanningen
De flesta inte så dyra mätare är kanske inte så exakta men man får en uppfattning om antennen är körbar.
5:
Fråga till POP. Kör automatiska tunern i radion på värdet i minnet för frekvensen eller känner den av om antennen är som den var tidigare när minnet tunades för den frekvensen ? Tänk om man glömt att man bytt antenn så kan det bli fel. Normalt tunar automatiska tuner om då den känner av hög swr beroende på ev inställning ?
Phuuu, vad det blir varmt på tangentbordet i dag.
Radioforum.se, är vad jag tycker bästa forumet med behaglig höjd till taket
Nåja. Antenner är en slags filosofi och möjligheterna till teori och praktik är oändliga.
Fast bäst är nog att bara hänga upp tråd och köra
Antennteori är som demokrati, en svår sak...
Swr-scan ger som tidigare nämnts en bild men inte hela sanningen. Det är lite erfarenheten som säger vad som händer i antennen.
JAL