Extern monitor
Extern monitor
Har en extern monitor till min yaesu ft 710 som slår av sig ibland vid sändning. Vad kan detta bero på?
Re: Extern monitor
Kanske radiovågor som stänger av den.
Min bildskärm vid radion är världens bästa swr mätare då den flimrar vid minsta stående våg.
Dessutom blir radion tystare om jag stänger av bildskärmen.
JAL
Min bildskärm vid radion är världens bästa swr mätare då den flimrar vid minsta stående våg.
Dessutom blir radion tystare om jag stänger av bildskärmen.
JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
Hallå
Jag har en idé om att du nog får mkt RF feedback. Dvs att koaxen + hele radion strålar som ’en antenn’ det också.
Med stark feedback i shacket får man såna där fenomen.
Feedback beror oftast på att antennen är i obalans. T.ex att ena halvan på en Yagi…om man kör med en sån har ngt annat i dess omedelbara närhet, en antenn till kanske eller att halva antennen är nära ett tak eller liknade.
Med dipoler att speciellt ena benet inte hänger lika fritt som det andra.
Det kureras såklart bäst genom att rigga antennen lite bättre. Hjälper inte det kan en choke och ferriter hjälpa i var ände på koaxen. Med min egna yttre skärm har jag inga såna problem…inte på ngt band. Det brukar såklart va olika feedback på olika band.
Sen när jag skaffa yttre skärm till min…eller tog en gammel skärm jag hade liggandes…så slog jag till på den dyraste bildkabeln jag kunde hitta. Det är såndär med dels skärmad kabel och med två barska ferrier på.
Du vet de där avlånga klumparna som ibland hänger på typ sånt kablage.
Har du skaffat billigaste tänkbara kabel mellan radio + skärm kommer det bli mkt bättre med en premiumkabel för ett par hundra mer än den billigaste iaf.
Håller med föregående skribent.
En dipol där man gjort benen olika långa är ytterligare ett exempel på obalans.
Rf-feedback är inget man vill ha i shacket, det kan resultera i nätaggregat som plötsligt lämnar 24Volt istället för 12, smattrande relän i radio och slutsteg, självsvängningar och annat.
Följ råden om att linda choke / använda ferriter.
En dipol där man gjort benen olika långa är ytterligare ett exempel på obalans.
Rf-feedback är inget man vill ha i shacket, det kan resultera i nätaggregat som plötsligt lämnar 24Volt istället för 12, smattrande relän i radio och slutsteg, självsvängningar och annat.
Följ råden om att linda choke / använda ferriter.
Örat är ditt bästa filter...du kanske har fina filter i din mottagare, men du kommer fortfarande att behöva ditt öra.
Det är ju när man går utanför området där antennen är avstämd för, som stående vågorna vandrar tillbaks in i utrustningen.
DH har rätt om att en dipol nära plåttak kan ställa till eländes elände.
Jag citerar en bekant:
"En antenn och en radio för varje band. Det blir lite rörigt på skrivbordet men det funkar."
JAL
DH har rätt om att en dipol nära plåttak kan ställa till eländes elände.
Jag citerar en bekant:
"En antenn och en radio för varje band. Det blir lite rörigt på skrivbordet men det funkar."
JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
Ja fast nu menar jag inte swr utan RF feedback som är ngt helt annat. Vet man inte skillnaden tycker jag man skall läsa på.
Finns en station jag kör ibland på speciellt 80m som kallar den effekt han får i retur och kan läsa av på swr instrumentet för ’RF-feedback’ som jag med min bokstavskombination har svårt att smälta.
Jag håller god(nåja) min med nackhåren ståendes rakt ut i nacken
Ja eller tjärpapp, tegel, betong eller vilket ickeledande mtrl också för den delen.
Gäller att inte låsa sej fast vid att det enbart är metall eller ngt blött som påverkar.
Nja, oönskad rf kan man få även fast ståendevågförhållandet är fullgott.
Om det finns mantelstfömmar så kan man medans man sänder, greppa ett tag med handen runt koaxen det berör och sedan släppa den, samtidigt som man tittar på sändarens strömförbrukning, om den ändrar karaktär beroende på om man påverkar feedern eller inte så har man troligen något oönskat där.
Men det är ju inte säkert att denna metod avslöjar alla avvikelser men en grovsållning vill jag nog påstå.
Örat är ditt bästa filter...du kanske har fina filter i din mottagare, men du kommer fortfarande att behöva ditt öra.
Jaha, DH hann före 

Precis och man kan även hänga på ett yttre litet swr instrument i plåt. Ifall swr ändras vid tx beroende på om man håller i instrumentet eller inte…betyder det ju att instrumentet är ’antenn’ det med. Dvs att man dras med RF-feedback.
Med det inne i shacket kan ju var o en fundera på hur det påverkar prestandan med en del av energin strålandes ifrån shacket ist för från antennen.
Steg ett måste därför vara att se till att antennen mår bra i första hand.
Steg två tycker jag tipset med filter i form av drosslar och ferriter är. De funkar ju även åt ’andra hållet’ med, dvs att div noise från vita väggvårtor, luftvärmepumpar o.dyl människor omger sej med, får svårare att leta sej ut till antennen som i sin tur matar radiomottagaren.
Dvs man kan gott köra med drosslarna osv även om man inte dras med ngn feedback.
Sen såklart att köra på så högkvalitativ utrustning som möjligt. Inte tänka att: ’ nu när själva radion va så dyr, får jag snåla in på det andra’.
Jag tycker tvärtom, satsa på den dyraste koaxen du mäktar med… - själv lade jag ut sju tusen på mina 200m fördelat på fyra st koaxar när jag byggde min mast 2020.
Satsa på de dyraste instrumenten, de fetaste och tyngsta tråkiga linjära nätaggen det bara går. Satsa på de värsta kablagen i övrigt…som kabeln mellan radio och yttre skärmen mot en grov bångstyrig sådan osv…så kan man nöja sej med ett loppisfynd till radio för en tusenlapp o ändå går som helvete sen.
Absolut.
Det är som DH och Janne säger.
Tex att på handapparat när man mäter swr och omväxlande håller i en apparat/kabel och ser en förändring tyder på att något är fel som DH sade.
En radio är full av radiovågor. Det var väl mellanfrekvensen som TV pejlarna hittade förr i tiden.
Så om man får på lite ferriter på monitorkablarna osv kan det hjälpa med gott resultat.
Det är ju lite detektivarbete att hitta var eländet kommer ifrån också, fast det är väl en del av hobbyn
Det är en mycket intressant tråd detta, om RF-feedback. Någon mer som har erfarenhet av detta ämne ?
JAL
Det är som DH och Janne säger.
Tex att på handapparat när man mäter swr och omväxlande håller i en apparat/kabel och ser en förändring tyder på att något är fel som DH sade.
En radio är full av radiovågor. Det var väl mellanfrekvensen som TV pejlarna hittade förr i tiden.
Så om man får på lite ferriter på monitorkablarna osv kan det hjälpa med gott resultat.
Det är ju lite detektivarbete att hitta var eländet kommer ifrån också, fast det är väl en del av hobbyn

Det är en mycket intressant tråd detta, om RF-feedback. Någon mer som har erfarenhet av detta ämne ?
JAL