Galvat maströr på balkongen kanske? Det hade jag under stormen ’Gudrun’ 2004 på balkongen i lägenheten jag bodde då.
Det vart under åren jag hade bebis och blott 2/70 grejer uppe.
Körde Yaesu FT-221R uppskrämd med 18W’s…lr va fan de va….slutsteg i ist för de 12W det vart original.
För de kortare våglängderna hade jag 10W’s Icom IC-390 (nej, inte 490)med ett THP 50W pa efter.
Antennen vart en TSB-3302 motsv. ’Diamond X-50’ på 6m rör monterat med blott 2st M6 skruv i balkongräcket -det höll !!
Kortvåg hade jag ännu inte börjat med ngn ordning så där hade jag en Mark Prelude

När jag blev med egen villa körde jag första åren med specialpreppad 9m flaggstång med koax som löpte upp invändigt för att en halvmeter från toppen gå ut genom borrat hål(och förstärkt med kolfiber) där koaxen gick ut o runt ett antal varv runt stången som sådan som ’choke’ till en 27halva vilket gav mkt låg brusnivå. Det gör gott med choke på en sån där RF’n ej kan läcka förbi i maströret som sådant.
Upphängt i den satt även kortvågsdipoler och diverse.
Idag kör jag en CuuDee K-600 vindmätningsmast till diverse antennskrot som ändras årligen.
Bilder på eländet har jag postat på andra ställen på forat o låter bli det nu.
Vad kör ni själva med? Vore lite kul o se.
Här i södra Spanien där jag befinner mej nu lyckades jag få värdparet att köra ut till närmsta TV-mast… Turister brukar vanligen köras till andra…sevärdheter sas det

Jag tyckte dock de va lite fränt. Militärt skyddsområde så tyvärr kom jag inte närmre än så.