Mast

DH

Mast

Inlägg av DH »

Ja, vad har ni för master eg?
Galvat maströr på balkongen kanske? Det hade jag under stormen ’Gudrun’ 2004 på balkongen i lägenheten jag bodde då.
Det vart under åren jag hade bebis och blott 2/70 grejer uppe.
Körde Yaesu FT-221R uppskrämd med 18W’s…lr va fan de va….slutsteg i ist för de 12W det vart original.
För de kortare våglängderna hade jag 10W’s Icom IC-390 (nej, inte 490)med ett THP 50W pa efter.
Antennen vart en TSB-3302 motsv. ’Diamond X-50’ på 6m rör monterat med blott 2st M6 skruv i balkongräcket -det höll !!
Kortvåg hade jag ännu inte börjat med ngn ordning så där hade jag en Mark Prelude :roll: till en julslinga som antenn, hihi.

När jag blev med egen villa körde jag första åren med specialpreppad 9m flaggstång med koax som löpte upp invändigt för att en halvmeter från toppen gå ut genom borrat hål(och förstärkt med kolfiber) där koaxen gick ut o runt ett antal varv runt stången som sådan som ’choke’ till en 27halva vilket gav mkt låg brusnivå. Det gör gott med choke på en sån där RF’n ej kan läcka förbi i maströret som sådant.
Upphängt i den satt även kortvågsdipoler och diverse.

Idag kör jag en CuuDee K-600 vindmätningsmast till diverse antennskrot som ändras årligen.
Bilder på eländet har jag postat på andra ställen på forat o låter bli det nu.

Vad kör ni själva med? Vore lite kul o se.

Här i södra Spanien där jag befinner mej nu lyckades jag få värdparet att köra ut till närmsta TV-mast…
IMG_0381.jpeg
Turister brukar vanligen köras till andra…sevärdheter sas det :?
Jag tyckte dock de va lite fränt. Militärt skyddsområde så tyvärr kom jag inte närmre än så.
Användarvisningsbild
sm6pop
Kontakt:

Re: Mast

Inlägg av sm6pop »

Master är inte fel och den som ser manligast ut här hos mig är den från min tidigare remotestation.
Den är 26m hög och tidigare hade jag också min 27MHz antenn i toppen på den vilken jag flyttat till den nya remoteplatsen som är mycket högre.
Kvar sitter min stegmatade dipol som jag använder till min WebSDR och som jag lyssnar på när jag kör kortvåg om det är mycket störningar.
På 80m är brusnivån på max S-1 där.
WebSDR:en är sammankopplad med min station här hemma så den byter frekvens, band, mode och tystnar när jag sänder så riktigt bra men kanske lite fusk, eller vad tycker ni.
20200323_175924.jpg
DH

Inlägg av DH »

sm6pop skrev: 25 apr 2025, 21:51 Master är inte fel och den som ser manligast ut här hos mig är den från min tidigare remotestation.
Den är 26m hög och tidigare hade jag också min 27MHz antenn i toppen på den vilken jag flyttat till den nya remoteplatsen som är mycket högre.
Kvar sitter min stegmatade dipol som jag använder till min WebSDR och som jag lyssnar på när jag kör kortvåg om det är mycket störningar.
På 80m är brusnivån på max S-1 där.
WebSDR:en är sammankopplad med min station här hemma så den byter frekvens, band, mode och tystnar när jag sänder så riktigt bra men kanske lite fusk, eller vad tycker ni.
Vad som är fusk beror väl på vad man vill uppnå?
Gillar man all slags teknik som finns tillgänglig för att nå det man vill är det väl inget fusk?

Själv vill jag klara mej helt själv så långt det är möjligt. Ekonomi, qth och tekniskt kunnande blir såklart en begränsning som är svår att överbrygga.
Jag bygger t.ex inte min egna radio på träplatta. Smälter inte glas för att tillverka egna elektronrör av bockade metallpinnar och vakuum utsugna glasrör. Jag rullar inte ihop egna kondensatorer utan fuskar med att köpa färdig elektronik till det mesta. Det som trots allt byggs…görs av begagnade metall lådor o blandat nya och gamla komponenter.
När utrustningen däremot finns på plats vill jag allt klara mej själv och nå det jag når ’på egen hand’ utan att fuska med att blanda in internet eller ens repeatrar helst.
Det att ’klara mej själv’ utan att tjyvkika på konditioner man kan ta reda på ute på nätet samt lyckas trots störningar och kassa konditioner är väl triggen för mej skulle jag tro.
Ngn annan triggas tvärtom av träplattorna eller att köra så mkt data det bara går eller remote mottagare lite varstans.

Din mast på den där bilden ser fantastiskt frän ut. Risken är att ingen kan med och visa upp betydligt enklare don i tråden bara…
Användarvisningsbild
sm6pop
Kontakt:

Inlägg av sm6pop »

Hehe, du har en härlig humor, det måste jag ge dig.
Nä, rörbygge och radio på träplattor har jag missat men det finns många som byggt på träplattor har jag sett.
Det närmaste jag kommit hemmabyggt i radioväg när det gäller en transceiver som är värt att nämna är en QROlle.
Ja, masten är manlig men den höjden är inte viktig alls när det gäller kortvåg, det som var riktigt bra med den var när 27MHz antennen satt i toppen.
Grejen med den nu är att den står mitt ute i skogen så störningsnivån som jag skrev är nästan lika med noll.
Devisen "stört går först" stämmer inte alls när det gäller amatörradio.
Jag hade en föreläsning på ett DL4 möte för ett par veckor sedan om VSWR och mantelströmmar och den avslutade jag med:

"Hur som helst är teori och föreläsningar en del av sanningen men att experimentera är en annan väl så viktig del för oss amatörer.
Sluta aldrig att prova dig fram och hitta andra vägar till den eftertraktade DX-stationen.
Det är väl just det som kännetecknar en riktig radioamatör?
Kanske är det just du som hittar det perfekta antennsystemet för att ta dig långt bortom horisonten."
//JAL

Inlägg av //JAL »

Master är intressant.

Själv har jag tre olika fabrikat på master i min Träd-Gård och den högsta är av märket (Pinus Sylvestris) ca 25 meter hög där min 80m dipol hänger.

Min trekantiga 80m loop hänger förutom i en pinus så är ena änden i en av fabrikatet (Betula) och spetsen med matning sitter i huset.

Jag har även master av märket (Picea Abies) stående men ingen monterad antenn i dessa ännu.

Även en bunt Vibemaster (Lufor) har jag liggandes som väntar på uppsättning men det är ju inget litet jobb att tillverka fot och stagning så det får vänta lite.
Det kostar ju lite att sätta upp en mast och placeringen är lite osäker även i dag då den är besvärlig att flytta på även om man gör allt själv.
IMG_20250426_073827.jpg
IMG_20250426_073910.jpg
IMG_20250426_074000.jpg
JAL
Bilagor
IMG_20250426_074022.jpg
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
Skriv svar