Kraco 2555

Kalle
Inlägg: 24
Blev medlem: 29 aug 2023, 23:31

Re: Kraco 2555

Inlägg av Kalle »

Jag har som många andra det här med "popping squelch" på 2555:an vilket jag ska fixa till när jag får inspiration, men jag har insett att den poppar när man byter kanal också. Är det någon som känner igen det och kanske har förslag på åtgärd?
DH
Inlägg: 429
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Kraco 2555

Inlägg av DH »

Av alla kanske 25st såna lådor som passerat mina händer så är det bara en av dem som inte poppat.
Extremt ovanligt med en icke poppande alltså. Exemplaret ifråga såldes till Norge för 4000 SEK.

Det GÅR alltså på ngt vis att ha en popp-fri sån radio.
Mina egna exemplar har sålts just pga att jag inte ’orkar med dem längre’.
Förr sades att man kunde kurera dem med en koppling med zenerdioder o ngn konding.
Att poppandet beror på en spännings spik precis när squelchen bryter.
Verka ju för all del logiskt på ngt vis o jag vart ju på det givetvis men kom aldrig ngn vart.
Min burk poppade trots zenerdioder.

En kompis sålde av en Zodiac Homer nyligen pga poppande squelch han fan inte stod ut med. Synd för AM körs friskt inom mitt täckningsområde.

Man får göra en avvägning. Om mottagarkänslighet och ackurat S meter utslag är viktigast så får man dras med poppandet o köra Kraco.
Om istället mjuk squelch o 40-pinnars vred är viktigast får det bli en svart Uniden låda ist.
Jag offrar gärna lite känslighet för att slippa höra poppandet o kör Galaxy ist.
Likväl står ett par silverlådor kvar då jag inte fått tummen ur o sålt den som poppar värst än…
Kalle
Inlägg: 24
Blev medlem: 29 aug 2023, 23:31

Re: Kraco 2555

Inlägg av Kalle »

Jag har en Hy-Gain 5 som är modifierad. Jag kopplade in den och testade nu. och den har en helt popp-fri squelch! Ska kolla om det går att göra samma modd på Kracon.
Kalle
Inlägg: 24
Blev medlem: 29 aug 2023, 23:31

Re: Kraco 2555

Inlägg av Kalle »

Kalle skrev: 17 jun 2024, 20:45 Jag har en Hy-Gain 5 som är modifierad. Jag kopplade in den och testade nu. och den har en helt popp-fri squelch! Ska kolla om det går att göra samma modd på Kracon.
Det blev bra!
//JAL
Inlägg: 381
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Kraco 2555

Inlägg av //JAL »

Intressant!
Finns någon beskrivning hur man får "POP " ;) fri squelch ?
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
Kalle
Inlägg: 24
Blev medlem: 29 aug 2023, 23:31

Re: Kraco 2555

Inlägg av Kalle »

//JAL skrev: 19 jun 2024, 21:34 Intressant!
Finns någon beskrivning hur man får "POP " ;) fri squelch ?
Det finns det! Jag hittade nedanstående bild på nätet. Det är principiellt samma ändring som i min Hy-Gain 5. (De har inte exakt samma kretslayout, men nästan). Man gör inte heller något oåterkallerligt så man kan återställa till original om man vill.
Om man öppnar och stänger squelchen med ratten på en ledig kanal så är den väldigt "smooth" efter modifieringen, men om man öppnar genom att sända med en handapparat så kan det finnas en mild tendens till popp på FM, men det är dock en stor förbättring jämfört med innan mod.
Screenshot_20240617_230535_Samsung Internet.jpg
Jag insåg också idag att poppandet när jag byter kanal som jag nämnde tidigare endast finns på FM. Slår man om till AM så kan man snurra på kanalvredet utan nämnvärt oväsen. Intressant!
DH
Inlägg: 429
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Kraco 2555

Inlägg av DH »

Vill du med egna ord skriva vad bilden säger och vad du har gjort så underlättar det iaf för mej. Klippa eller kapa ngt enbart låter inte seriöst. Säkert menas ngt annat. Tack.
Kalle
Inlägg: 24
Blev medlem: 29 aug 2023, 23:31

Re: Kraco 2555

Inlägg av Kalle »

Mina avsikter var helt seriösa i alla fall. Bilden visar precis vad jag har gjort; tagit bort R132 och D37 och dragit en ledning från kollektorn på Q34 till R129/kollektorn på q35. Efter att ha sett hur Hy-Gain 5:an som jag har var modifierad, och efter att ha tittat i respektive schema, så hittade jag en bild på nätet med en modifiering som fungerar på samma sätt. Och då gjorde jag precis så. Hy-Gain 5:an har ju kretskortet som heter ptbm121d4x och Kracon har ptbm058cox, och de har ju smärre skillnader även om de i grunden är samma konstruktion.
DH
Inlägg: 429
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Kraco 2555

Inlägg av DH »

Intressant. Får prova det nästa gång en sån radio står uppkopplad. Det händer ngn gång om året. Just nu är det rörhäckar framme för lägre band.
CrazyFin
Inlägg: 12
Blev medlem: 02 aug 2023, 17:08

Re: Kraco 2555

Inlägg av CrazyFin »

"Squelch Pop"-modden är beskriven bland annat här:
https://cubwolf.wordpress.com/tag/squelch-mod/
https://www.youtube.com/watch?v=8TTa_eWBPA8

Jag har dock för mig att det finns en annan variant på den modden som innefattar elektrolytkonding men jag kan inte hitta info om den just nu.

Jag har gjort båda varianterna av mods enligt ovan men alla mina Cybernet-radios (tyvärr för många... :oops: ) är fortfarande nedpackade i flyttkartonger efter flytten för snart 2 år sen... 🙈
Skriv svar