Fick för mej att tuta upp lokale 2m rep.
-Det va längesen…undrar om de gamle rävarna finns kvar där? Tänker på Leif, Jan-Olof eller kanske Dan…eller möjligen Hans?
Har framme ett loppisfynd… en Icom IC-280. En häck utan 12,5kHz step men som skramlar och går iaf.
Ngn antenn för 2m sitter inte uppe längre…den sista åkte ner i samband med vindskivebytet i höstas.
Jag jacka i Fandipolen jag har till kortvågskörat. Det bli la’ alltid ngn multipel nånstans som får det att lira lite.
Mina 50m rg-213 dämpar väck ev swr ändå så det duger nog.
Krana in den lokale på 145,600MHz. Jag tuta o tuta 1750 ton. Inget hände utöver att tx lampa tändes och effekt tycktes gå ut.
’-hmm, de e väl kanske oxid i 1750Hz knappen som sådan?’
Jag motionerade knappen livligt med 20 snabba tryck…hjälpte föga.
Inget direkt i närheten att lyssna med heller…så jag veva över till 145,775 ist. Den står 3mil lämgre bort men jag vet sen gammalt att man får upp den medelst envetet tutande med handapparat inomhus.
Den flög upp på första försöket och på en S2’a eller ngt. Med riktig antenn brukar jag ha den på S9.
Ingen svara på mitt allmänna anrop…men de hade ja inte räknat med heller.
Alla namn från förr jag kört där har gått SK allihop.
Tebax till R0. Den ville inte nu heller
Hörde med en insatt på annat medium att de SLUTAT med 1750Hz på den… pga alla störningar från andra som kör samma frekvens. Nu är det enbart subton…men att man får passa sej för vilken subton…väljer man fel går man ut över hela landet vilket man såklart till varje pris vill undvika.
’Jaha, störningar från andra…det kunde man få från Hönö eller kanske när Kinnekulle vart igång förr. Hellre det än knäpp tyst repeater…men det va inget problem då…varför är det de nu?’
Tydligen går den lokala rep då ut så allt den snappar upp går ut på massa andra rep samtidigt.
Subtonslöst är därför helt uteslutet numer.
’Då är jag utesluten då med’
-vadå, du har ju alla möjliga moderna balla radios…varför är subton ett problem för dej?
’Helt enkelt därför där 2m kommer på fråga för min del…det är lokaltrafik…som snabbtelefon mellan olåsta båtar, uterum o dyl där det kan stå en 10W 250kr’s radio och skava.
Dessutom gillar jag de gamle mer mekaniska maskinerna med röda eller gröna siffror där den första siffran är en 4 eller 5’a. Som med allt annat är det hårdvaran som e kul…inte vad den används till primärt.
MEN jag anpassar väl mej…o låter bli repeatrarna helt. Jag o en kompis har snackat om att slänga upp ett par krossbandsrepeater’s som kan snacka med varandra. Subton enbart på länken osså bärvågstyrt i övrigt.
Misstänker dock även det blir som vanligt, dvs kul att fippla ihop - inte att använda.