Svårt som tusan att få med allt i teorin när man räknar.
Allt runt antenner påverkar. Elektriskt ledande såväl som i princip icke ledande..
Slagning i böcker o datorsimuleringar ger en mkt grovyxad hint som kan slå helt fel i verkligheten. Därför provar jag helst.
Det är lite ensamt i mina tankebanor när det aldrig finns ngn att fråga - skit samma ifall de haft cert sen Ehrlanders tid: ’det där är inget vi förstår ändå’ och hellre hänvisar till ngn annan design än just den jag frågar efter.
Samtidigt finns mkt prestiege . Det gäller att inte tappa ansiktet och göra bort sej inför öppen ridå.
Jag har såna radiobekanta som hellre då stannar kvar i ovisshet än att avslöja sin okunnighet genom att fråga sej fram. Såna här forum brukar annars vara bra att plocka russin ur och lära sej av.
Sånt man redan kan är lärorikt att skriva om själv också då man nöds tänka till o tänka: -stämmer detta verkligen?
Jamen dåså sitter våra fan-dipoler på likvärdig höjd. Här är det sandjord i marken då detta är gammal sjöbotten.
Matjord en halvmeter ner, sedan ren torr sjösand. Inte bästa förutsättningarna men inte sämsta heller.
Surplus metalltrådar inköpta för längesedan att användas som antenntrådar har jag ett antal rullar. I takt med att kunskaperna kommit har jag blivit mer o mer skeptiskt till dessa rullar med tanke på skinndjup osv så det blir nog inga antenner byggda av det där…
Gräva ner skiten i gräset under fandipolen lär det dock duga till för att ge lite extra take-off räknar jag med.
Jag tror jag går hyggligt på 80/40 iaf. Det är sällan jag får sämre rapporter än jag ger iaf.
Jag fuskar också ibland men ganska marginellt med 200-300W. Lika ofta kör jag 30-50W också. Beror på vilken radio…vilket sätt jag driver grejorna…om det är per nätdrift eller per solkraft och inte minst vilket humör.
160m har jag knappt kört några längre sträckor som antennen hänger nu. Lokalsamtal där högt upp runt 1965kHz där antennen lirar bäst blir väl ngn gång i veckan iaf.
När jag körde Janne på forumet nöddes jag köra långt ner…nere på 1910kHz eller ngt för att hanses antenn skulle lira….med min swr uppe på rött men på 50W….jag körde nog inte fullt därför…så funka det fint ändå.
I Jannes fall gissar jag….att han räknat ut längden…vad den borde vara…klippt till den o sen slängt upp den bara.
Hängandes nära marken som i princip alla 160-antenner hamnar…så gör ju markpåverkan att frekvensen sjunker ganska mkt mer än vad man nog räknar med.
Runt 1945-1950 förekommer periodvis mkt trafik iaf här i väst.
160m gillar jag. Där är ganska lugnt vanligen och lite häftigt känns det ju då det är få förunnat att kunna köra där alls. Man måste ju inte ha ngn herrejösses tråd uppe….man kan ha 2x15m med spolar som jag kör…relativt lågt hängande…o med 50W o ändå köra 75mil bort utan vidare konstigheter.
Med risk för att bli tjatig : - hellre en kort antenn som hänger fritt och bra, än en lång som nöds snika nära förbi vindskivor, in i grenverk i träd och kanske hänga i knepiga vinklar och lågt.
En antenn som hänger så är mkt sämre än en förkortad variant man kan hänga helt fritt.
Sluta upp och tänk:’ -huvudsaken att man får ut en massa tråd’ .. för det stämmer ju inte