Antenner för instegs cert

//JAL

Antenner för instegs cert

Inlägg av //JAL »

Jag pratade i dag med en instegscertare som fått upp en 40m dipol i trädgården och han gick 9+ från Västervik till Jönköpingstrakten där jag bor fast han hörde inte mig då han har störningar på 7-9 på S-mätaren i villaområdet
och det är ju riktigt synd att inte kunna lyssna ordentligt.

Då jag var på, Instegsringen 7.160 mhz varje lördag 10.00, hördes en dam i Halmstad som fått upp/ut en antenn från lägenheten. Den antennen var kanske inte så stark men absolut en antenn att köra med :D
Det är som DH sade i en annan tråd att, svårigheten att få upp en antenn är ett stort hinder för många instegscertare.

Tanken var då att samla alla kloka huvuden och erfarenheter här så att instegarna får antenner att köra med.

Bäst är nog dipolen i alla fall (ett av DHs goda råd) på kortare distanser och även lite DX. 40m funkar oftast utan problem på 15m också. Det går ju bra att hänga på en tråd ytterligare för en fandipol på tex 10 och 20m som går att använda även om man tar stora certet senare.
Den är dessutom relativt enkel att hänga upp med delar från stora antennbutiken Biltema. Dom säljer ju isskrapor som blir en isolator mellan trådarna samt att resterande material finns på båtavdelningen.

Vertikal och ändmatade saker är ju lite krångligt. Ska man rekommendera dessa ?

Nu har jag ingen helt bra 40m vertikal men däremot en 40m dipol på sniskan 6-7m över marken och den kanske är lite svagare på längre avstånd än vertikalen men man hör i stort sett allt med dipolen, och som jag känner och hör är lägre i bruset.

Vad rör brus och störningar kan man gå ihop några stycken och sätta upp en SDR om man inte vill nyttja någon av de offentliga på internet.
Sända går säkert bra hemma i bruset 8-)

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!

Det är byggandet som är resan, resultatet är biprodukten målet är kunskap ;)