Remotestyrd antennomkopplare

Reparationer, byggen, modifikationer.
Användarvisningsbild
sm6pop
Kontakt:

Remotestyrd antennomkopplare

Inlägg av sm6pop »

Kanske ett tips för de som kör remote.
Jag har byggt en antennomkopplare till min remotestation.
Lådan är 3D-printad men boxen på antennsidan är av aluminium så den blir skärmad och på bilden är aluminiumlocket inte monterat än.
De relä som sitter o boxen är från Omron och används i flera autotuner jag sett samt med en effekttålighet på 600W på kortvåg så de borde fungera bra med marginal då jag kör barfota därifrån.
Det andra reläkortet som inte sitter oskärmat styr i sin tur de relän som sitter på
RF-sidan.
Allt styrs via USB från den dator som jag har på den platsen via en app och med hjälp av Remote Desktop.
Jag har tittat på eventuella förluster med hjälp av VNA och det ser riktigt bra ut på kortvågen men högre upp blir det kanske en annan visa men det är från 10m och ner i frekvens den kommer att användas och där finns i princip inga förluster eller SWR alls.
Tyvärr hade jag slut på fotokretskort så jag provade något helt nytt för mig att fräsa ut banorna på ett vanligt kretskortslaminat viket var lite knepigt men det fungerade efter lite träning på en bit som fick agera försökskanin.
Jag har börjat monteringen på plats men är inte helt klar än då en antennerna som skall kopplas till switchen inte är helt färdig än så eventuella erfarenheter av bygget kommer senare.
antennomkopplare.jpg
För alla komplexa frågor finns det ett svar som är lättförståeligt, enkelt och fel.
//JAL

Re: Remotestyrd antennomkopplare

Inlägg av //JAL »

Kul bygge.
Det är ingen risk att övrig materiell störs av RF ?
Är de kontakter på relän som inte är i bruk jordade eller bara fria ?

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
Användarvisningsbild
sm6pop
Kontakt:

Re: Remotestyrd antennomkopplare

Inlägg av sm6pop »

Ja, de relän som inte används är jordade och de kablar som kommer att gå mellan de två korten kommer att lindas runt en liten toroid lämplig för ändamålet. Det borde vara enda vägen för någon RF att ställa till det då RF- delen sitter helt skärmad men det får framtiden visa när den tas i bruk.
För alla komplexa frågor finns det ett svar som är lättförståeligt, enkelt och fel.
Skriv svar