Radiostörning

DH

Radiostörning

Inlägg av DH »

Detta trodde man inte:
IMG_9302.jpeg
Klicka på bilden så blir den större.
https://www.elsakerhetsverket.se/privat ... riladdare/
//JAL

Re: Radiostörning

Inlägg av //JAL »

Man kan ju hoppas att amatörbanden har nytta av detta med störningar från elektriska mojänger ut i "böggda"...
Inte en dag för tidigt att en myndighet börjar sakta reagera.

Säg då att datatrafik störs genom att paketen med "bit" uteblir och då blir blåljustrafiken lidande och kanske flyget.

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
SM4FPD

Inlägg av SM4FPD »

Här på Elsäkerhetverkets hemsida kan man se en lista över prylar som belagts med användarförbud, försäljningsförbud återtaganade etc.
https://www.elsakerhetsverket.se/privat ... ngsforbud/ Vi se USB laddare, lampsladdar powerbank, nattlampa.
Även motsvarade åtgärder för elsäkerhetsbrister.
Bläddrar man lite på hemsidan finner man mycket matnyttigt, exvis hur man anmäler något man tror orsakar EMC, ex radiostörningar.

Många saker ser ut som rena skiten, andra se seriösa ut men saknar viktiga saker för elsäk, och EMC.

Man har kunna se dessa listor i många år, vi kan därmed vara rätt säkra på att massor av störningar hr åtgärdats genom åren.

SM4FPD
DH

Inlägg av DH »

Jag har prenummererat på ESV nyhetsbrev i många år. Det vanliga är usb laddare eller prylar som inte är beröringskyddade.
Vanligt är också felaktig märkning.

Där denna sticker ut är att det är första gången på…tja kanske 7-8 år…så länge jag fått nyhetsbrevet som termen ’radiostörningar’ nämns som begrepp ens.
Närmsta tidigare som jag kommer ihåg…är Gardena’s som eg är en Husqvarna robotklippare som först fick försäljningsförbud men där Husqvarnas advokater lyckades få igenom att de fick sälja ut sina lager först inom ett visst datum…
Det är väl en 5 årsedan nu nånting. Då användes annan terminologi såsom att ’produkten kan orsaka inteferenser på annan elektronik’ vilket i det fallet va samma sak som radiostörningar.
Minns hur Gardenaklippare reades ut p.g.a ’ny modell på ingång’, mjo precis så vart det ju…så många som möjligt skulle hinnas med o säljas för att slippa köra av så många i elektronik-kvarnen.
SM4FPD

Inlägg av SM4FPD »

Minns att det diskuterades på ham . se och många lyckades störa av sina gräsklippare.
Det borde ju tillverkaren ha kunnat erbjuda tycker man.
Men en sådan modifikation skulle ju innebära en helt ny provning och nya dokumentering för CE märkning. Dvs mer jobb än att störa av i sig.
Nog tycker jag det är många prylar listade där det står om radiostörningar...

Den där stickproppen med jordad plug och två ojordade uttag är en makalös grej.
Man kan därmed köra apparater utan jordad kontakt i ett rum där jordade saker krävs.
Prylen var oxo helt utan märkningar.

SM4FPD
Skriv svar