Lowpasfilter köpes

Skriv Köpes, Säljes, eller Bytes i rubriken när ni annonserar.
//JAL

Lowpasfilter köpes

Inlägg av //JAL »

Någon som har ett lågpassfilter liggande ?
1.5-30 mhz brukar dom ligga på har jag för mig.

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
Användarvisningsbild
Janne

Re: Lowpasfilter köpes

Inlägg av Janne »

Får du inte tag på nåt så har jag ett som ligger.
Örat är ditt bästa filter...du kanske har fina filter i din mottagare, men du kommer fortfarande att behöva ditt öra.
DH

Inlägg av DH »

Kul felstavat inlägg :jaghukarmej:

Ett tips för att kolla sitt filter är att koppla på en analysator före och en dummyload efter.
Man ser då ganska bra var swr lallar iväg vid typ 33 eller 42MHz o vad det brukar vara.
Sådär brukar jag göra när ngt av de små blå Commanderfiltren som florerat på loppisar några år nu…till scanners skall användas till ngt specifikt ändamål/frekvens då de är trimbara.
Användarvisningsbild
sm6pop
Kontakt:

Inlägg av sm6pop »

Vad skall du använda filtret till och varför?
Är det på kortvågen spelar det knappast någon roll med de futtiga förlusterna du har i ett extra lågpassfilter.
Om du vill använda det på 27Mhz vid markvåg så blir skillnaden kanske märkbar vid ett QSO med en riktigt svag station.
Du har säkert filter i din station om det är en amatörradiostation som klipper frekvenser över där du sänder.
Alla filter och även lågpassfilter som släpper igenom frekvenser under 30Mhz har en liten förlust på nyttosignalen.
//JAL

Re: Lowpassfilter köpes

Inlägg av //JAL »

Tack för alla kommentarer.
Ja POP tanken var att montera och lyssna om störningar minskar och framförallt var det minskar i så fall.
Allt utöver kabel och kontakter minskar ju signalen...

Det vore även kul att montera och lyssna hos bekantingen som läser till cert och har en envis störning och se om den försvinner. Kanske om han hittar störningen kan man bygga något som filtrerar bort störningen han har.

Dessutom om man har en lyssnarantenn prova lyssna om störningar minskar.
Ja filter finns i de flesta apparater jag har men inte de gammla drake burkarna.

Det är intressant att exprimentera också.

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
DH

Inlägg av DH »

Detta blev jag nyfiken på. Även om frågorna är ställda till JAL tar jag mej friheten till att svara på dem som OM det vore frågor ställda till mej.
sm6pop skrev: 30 nov 2024, 00:57 Vad skall du använda filtret till och varför?
Jag hade använt det efter t.ex 10m’s slutsteg som saknar BP eller LP filter.
Kör man utan LP filter kommer övertoner släppas lös ut i antennsystemet vilket är onödigt.
Övertonerna med sin mkt högre frekvens lurar då effektmeter att visa ett mkt högre värde.
Blott några mW på kanske 160MHz kan lura effektmetern att visa 10W mer på 28MHz.
När ett lågpassfilter då kopplas in tas övertonerna bort varpå effektmetern nu visar 10W lägre värde och det är här då som myten om att lågpassfilter ’stjäl effekt’ kommer.
sm6pop skrev: 30 nov 2024, 00:57 Är det på kortvågen spelar det knappast någon roll med de futtiga förlusterna du har i ett extra lågpassfilter.
Om du vill använda det på 27Mhz vid markvåg så blir skillnaden kanske märkbar vid ett QSO med en riktigt svag station.
Vad menar du här? JAL skriver ju att han VILL KÖPA ett LP filter. Ditt svar kunde vart relevant möjligen om han skrivit att han inte ville ha ngt?
sm6pop skrev: 30 nov 2024, 00:57
Du har säkert filter i din station om det är en amatörradiostation som klipper frekvenser över där du sänder.
Alla filter och även lågpassfilter som släpper igenom frekvenser under 30Mhz har en liten förlust på nyttosignalen.
Samma sak här..och jag gissar det är därför han vill ha ett.

Även svindyra HF radios med alla filter osv släpper genom övertoner man effektivt blir av med genom att koppla på extra LP filter.
I dagens läge spelar de tiny övertonerna ingen praktisk roll men vi är ju radioamatörer som vill bidra med så lite onödigt noise som möjligt som skall ut i luften - känns lite bättre att sopa framför egen dörr innan vi börjar kraxa på julbelysning, solpaneler o annat skräp och iaf göra vad vi kan på egen anläggning.

Så gott som samtliga mina HF antenner använder jag till högre band såsom 50 och 69MHz.
LP filtrering här i form av yttre filter utgår alltså.
Efter Acom-steget sitter det ett duplexfilter som släpper genom 0-90MHz ca. Det får då duga som ett grovt LP filter här.
Steget som sådant jordar ner signaler över ca 110MHz anyway.
//JAL

Inlägg av //JAL »

SM4FPD

Inlägg av SM4FPD »

Det man förr kallade lågpassfilter, var avsett att dämpa signaler, eller oönskade signaler över 30 MHz.
Något som förr orsakade TV störningar.
Exvis sänder man på 21 MHz och tredje övertonen hamnar på 63 MHz hamnade den på någon av TV:s lågkanaler...
LP filtren hade en brytfrekvens på 30 MHz.
Påverkar knappast mottagningen.
Vi talar då om rörbestyckade sändare som hade låg dämpning av sina övertoner.

Moderna transivers har ett lågpassfilter per band.
Ex när vi kör på 3,7 MHz bandet brukar ett LP filter som dämpa över 4 MHz kopplas in i riggen.
Kör vi på 5 och 7 MHz kopplas ett LP filter som dämpar över 8 MHz och så vidare.

Detta betyder då att sände vi med en äldre rörrigg, på 3,55 MHz CW så hörs vi rätt bra på 7,1 MHz, och 10,65 MHz etc... i samma stad kunde det bli signaler på S9+ från kompisen.
Sänder vi med en modern rigg på 21 MHz så är 63 MHz dämpad av riggens LP filter som dämpar över 22 MHz
I det fallet hjälpte då inte det som förr såldes som LP-filter.

Men i moderna riggar dämpas dessa oönskade signaler effektivt.

De gamla LP-filtren har vi ingen nytta av med andra ord.

SM4FPD
DH

Inlägg av DH »

Då vill jag förtydliga att den enskilde amatören har ’ingen nytta’ av dem*.
Det är annat man ev kan störa på högre upp i frekvens som vi kanske inte vet om..som drar nytta av att vi inte skickar ut övertoner.
En av mina mottagare får genom en blandningsprodukt in skvalradio runt 35MHz vilken man slipper lyssna på med yttre LP filter inkopplat.
Ngn ’nytta’ av det har man såklart inte då inget annat intressant finns på 35MHz men väck med noiset blir man med LP filtret.

De som haft en 69MHz radio påslagen i shacket samtidigt som man sänder med en 27MHz radio vet vad övertoner ställer till. LP filter kurerar det problemet.

Att många tror yttre LP filter numera är värdelösa är jättebra…då dessa säljes till högst modesta priser begagnat numer. Jag har några liggandes jag aldrig gör mej av med.
SM4FPD

Inlägg av SM4FPD »

Men om du vill lyssna på 35 MHz och har falska sigs där, med ett LP filter kommer du vaken att höra det du vill på 35 MHz eller de falska frekvenserna.

SM4FPD
Skriv svar