Sommerkamp TS-788DX på bänken

Reparationer, byggen, modifikationer.
Användarvisningsbild
sm6pop
Kontakt:

Sommerkamp TS-788DX på bänken

Inlägg av sm6pop »

Jag tar helst inte emot gamla komradiostationer men det finns undatag som en klassiker som den kaffevärmaren, bland det värsta man kunde ha i shacket på den tiden det begav sig.
Radion är i mint condition utvändigt men den var stendöd när det kom.
Efter ett kristallbyte i lokaloscillatorn och lite annan handpåläggning är det på väg att vakna till liv igen.
Nostalgitrippen får man på köpet när man har en sådan på reparationsbänken.
Den var ju specad för 100W men efter lite närmare läsning så är det inmatad effekt som är angivet och enligt manualen skall den ge 50W-70W ut vilket den ger nu.
Trimmning återstår och som tidigare sagt så är det sällan det ändrar sig men i det här fallet står en hel del fel så kanske har någon tidigare ägare varit där med "the golden screwdriver".
Väldigt känslig vid mätning och den ändrar frekvens så fort man kommer med proben till frekvensräknaren trots att man mäter på de ställen som manualen hänvisar till så nu är det mätning med en ESD-probe istället som jag håller nära kristallen.
788.jpg
//JAL

Re: Sommerkamp TS-788DX på bänken

Inlägg av //JAL »

Kul att du håller liv i gammla apparater och får en nostalgitripp.

Det är lite som en bekant SM5SUH Janne som jag köpte min IC-751A av. Han letar sådana apparater och fixar i ordning och som han sade att han har en hel del reservdelar också.
Dessutom pratade jag med honom i dag och han har någon i Sverige som kan programera minneskortet om det förlorar strömmen i batteriet för en 600ing.

Ja absolut och hoppas att du får ordning på "Kaffekokaren" :D

Jag få nog börja bygga en radioverkstad som du har POP, med instrument och läsa på lite om elektroniken...

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
Användarvisningsbild
sm6pop
Kontakt:

Inlägg av sm6pop »

Ja, Janne vet jag vem det är och vi hade ett kort QSO på 160m för inte så länge sedan.
För min del letar jag inte efter några stationer att fixa och eventuellt sälja utan det är uteslutande kundreparationer förutom när någon av mina egna stationer behöver lite handpåläggning.
Sommerkampen är nu klar och packad för avfärd till närheten av DH:s hemtrakter.
Nästa reparation tror jag blir ett displaybyte på en FT-897.
Det var intressant att höra att det finns någon som kan progga en äldre Icom efter ett misslyckat batteribyte.
Tidigare har man i princip kunnat kasta stationen och man plockar ur batteriet utan att ha underhållsspänning vid bytet.
Det kanske jag skall försöka ta reda på vem det är om jag får in något där batteribytet gått snett.
Då kan man ju hänvisa vidare stationen för programmering.
Det med att bygga verkstad skall du absolut göra och det behöver inte kosta en förmögenhet.
Det finns nya instrument som är både billiga och hyfsat bra.
Till exempel kan man köra en SDR-play RSP1A, SDR-mottagare, som spectrumanalysator med en Windovs-mjukvara.
Mjukvaran är gratis och mottagaren kan du hitta begagnad för under 1000-lappen.
När jag jämför den med min BETYDLIGT dyrare spec så är mätvärdena väldigt lika.
Jag håller sedan en tid tillbaka på att sätta samman en föreläsning om just hur du bygger upp just en prisvärd radioverkstad för nybörjaren.
Är du intresserad kan du få ta del av den när den är klar.
//JAL

Inlägg av //JAL »

Kul att en gammal Sommerkamp vaknade till liv igen ;)

Ja Janne har verkligen fått ordning på min 751A. Eller den jag fick köpa av honom kan man säga...
IC-751A är ju Mycket speciell i ljudet jämfört ned allt annat jag har.

Det är ju ganska många Icom som har detta ram minne så det kan ju vara andvändbart.

Absolut att jag vill bygga radioverkstad!
Jag har ju några gammla Drake med rör i "Mycket Fleksnes där ;)" och div andra radiosar som säkert behöver trimmas förr eller senare.
Mina elkunskaper är ju inte så stora men dom växer med tiden.

Föredraget tar jag gärna del av och undrar om det är en youtube eller något liknande?
Fast det får nog bli en ny tråd med "Radioverkstad" så trådarna inte spretar så mycket åt alla håll.

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
Användarvisningsbild
sm6pop
Kontakt:

Inlägg av sm6pop »

Det låter väl som en utmärkt idé med en egen flik som heter Radioverkstad.
Vad jag skall göra med min föreläsning, eller vad man skall kalla det, vet jag inte än men kanske som en artikel i QTC men vi får se men vist kan jag lägga upp den här också när den är klar.
//JAL

Inlägg av //JAL »

Kanske en youtube kanal...

JAL
//JAL

Inlägg av //JAL »

Sedan barkar trådarna på forumet iväg med olika radiproblem.
Sådant är ju kul 😎

JAL
Användarvisningsbild
sm6pop
Kontakt:

Inlägg av sm6pop »

Youtube har jag dålig koll på men som vi tidigare skrev kanske en egen tråd här att börja med så får vi se hur det landar. :)
Användarvisningsbild
SA7ZWX

Inlägg av SA7ZWX »

Stort tack Anders för att du tog dig an denna Sommerkamp som jag köpte ny och importerad genom min pappas företag. Min bästa kompis som har tjatat sönder mig att få köpa den. Är mycket glad över att du kunde fixa den!.

Och har du problem med någon motorcykels motor eller behöver få något lackat i original färger så kan du alltid få hjälp hos han, är expert på HD motorer finns inget han inte kan fixa där!.
Extremt Stor Tack Anders!.
P.s
Jag vet att jag utnyttjade min plus tjänst
men är oerhört tacksam ska du veta.
( har du något problem med motorcykel så ring han så får du tips eller så fixar han det okej)
Lasse
Användarvisningsbild
sm6pop
Kontakt:

Inlägg av sm6pop »

Tack själv, alltid trevligt med en riktig nostalgitripp på bänken.
Nu är det en Drake T4X från 1965 på bänken så inte en transistor så långt ögat kan nå.
Passar bra med rörvärme nu när höst och vinter är i antågande.
Skriv svar