UK AMP Ranger 811H

Användarvisningsbild
Janne
Inlägg: 227
Blev medlem: 22 nov 2021, 22:05
Ort: Hassela

UK AMP Ranger 811H

Inlägg av Janne »

Mer information och läsning om steget finns att läsa om i tråden viewtopic.php?t=474

UK AMP 811H.
Lättmekat.
Påminner mycket om Ameritron 811HX i konstruktionen som är ganska enkel, dock med mindre skillnader som jag ser är bättre hos detta.

Det finns praktiska för och nackdelar som kanske inte är det viktigaste för radioköret men ändå viktiga att ta hänsyn till, som tex:
Parasitdrosslarna i Ameritron blir heta om man kör FM 10M, redan efter korta pass så de börjar lukta bakelit och har man otur börjar det ryka om dom, de sitter längre bort från resp anodcap i det här stegen.
Fläkten och kanaler genom chassiet är placerat på ett mer genomtänkt sätt så att man kan ställa steget in med den vänstra sidan mot en vägg utan att det hindrar luften från att strömma genom som den gör i Ameritron, detta låter luften komma in från undersidan.

Rattarna känns och är mer plastiga i detta, i Ameritronsteget går de lite trögare och de har mer den där oldschoolkänslan däremot.
Front.jpeg
Locklöst.jpeg
Vad lämnar steget då? Ja 800W+, jag gjorde några mätningar för en bunt med år sedan i ett likadant som detta och har för mig att jag kom upp i 840 Whiskeys.
Det är väl inte att rekommendera att köra 800W ut, spectrumet lär väl inte se så vackert ut och rören blir nog inte så långlivade heller misstänker jag.

Uppvärmning, ja 5 sekunder så är du igång.

Det sjunger till rejält i trafon original när man trycker igång härken, men det är inte så snällt mot lytarna så detta har eftermonterad softstart, jag rekommenderar er att montera det i era PA:n om ni inte har det, om ni upplever att det låter TJOOONNNGGG!! :shock: när ni sparkar igång det.

Det kostar inte många kronor.

Rören då... 811or som jag annonserar efter ibland och pratar mig varm om trots att det inte är några speciellt tekniska vidunder, men ändå så är dom kända i audiokretsar (i dubbel bemärkelse).
811A.jpeg
Rören har sin historia ända tillbaks till andra världskriget, Generator Trioder.


572B som är en bra (bättre rör helt enkelt) fast dyrare ersättare fungerar fint, MEN de gör INTE att du får mer effekt ur steget som många påstår.
Rören sägs vara tåligare än 811orna också men om de är mer robusta i dess konstruktion rent mekaniskt vet jag inte men däremot så är de specade för en avsevärt högre spänning än den som råder i dessa steg.
Anodavledningsvärden skiljer också dom åt.



Det finns några typer (tillverkare) av 811orna som jag delar in i 3 fack.
Lampor.jpeg
Skit: Kinarör 811, köp inte, pilla inte in dom i ditt PA om du är rädd om det, titta inte ens på dom, ja dom finns tillgängliga på tex Conrad och tom CDon har sålt dom, osäker på om dom gör det nu men det kvittar för är man rädd om sitt steg så tar man inga risker, över 800kr styck för något som både lämnar lägre effekt och som är undermåligt konstruerade, njae inte för mig.

Bättre mellanklass: Och troligen de mest prisvärda, Svetlana 811A, (Det är värt att notera att Ryazan var tillverkaren som producerade Svetlanas 811A-Rör) samt Ryazan G-811A Equivalent 811A märkta OTK, kostar runt 400kr st. En amatör säger sig ha använt dessa i 20 års tid och att de fortfarande lämnar full effekt ut om man får tro N8FVJ i en artikel på Eham.Net

Top notch: GE eller RCA 811A, kan även vara märkta Cetron. Amerikansktillverkade finns att få tag på NOS, ofta från 50/60talet, kostar runt tusenlappen styck dock och med frakten från staterna så blir det dyra rör. De kan lida av åkommor som visar sig genom att limmet släpper vid foten, och de kan vara lite gasiga så se upp. Då kanske 572B är ett bättre alternativ.


Artikeln är reflektioner och mina åsikter om ett PA med enkel konstruktion, jag har aldrig påstått att 811or är de bästa rören för amatörradio, det finns många bra slutsteg och rör som är mer lämpliga och bättre än dessa, men nu handlar inte artikeln om dom, den som vill skriva ett inlägg om sådana är däremot välkommen att göra det.
Örat är ditt bästa filter...du kanske har fina filter i din mottagare, men du kommer fortfarande att behöva ditt öra.