3/8

Användarens profilbild
DH

Re: 3/8

Inlägg av DH »

Kom över ett gäng pinnar på loppis häromdan.
Ingen ’ville ta i dem’ och det förstår jag. Solblekta och där glasfibern då är ytlig är allt annat än skönt att ta i.
20kr bytte ägare och jag fick med dem hem.
IMG_2151.jpeg
Igår hade jag rätt färg i sprutan på jobbet så jag passa då på och blåste dem.
Gjorde likadant med en Imax 2000 för massa årsedan som blev rätt så bra.
De bägge gulnade pinnarna nederst i bild är inte rörda än. Dem tar jag väl på måndag.
//JAL

Inlägg av //JAL »

Det är ju något liknande pinnar jag gjorde min jordplanskrans till lilla vertikalen...

Är dom av rätt längd kan man ju göra dipol av dom...

Vad är planen DH?

Något kul eller bara något att leka med ?

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!

Det är byggandet som är resan, resultatet är biprodukten målet är kunskap ;)
Användarens profilbild
DH

Inlägg av DH »

//JAL skrev: 31 okt 2025, 19:00
Är dom av rätt längd kan man ju göra dipol av dom...

Vad är planen DH?

Något kul eller bara något att leka med ?

JAL
Primärt är de för att lägga på lager. Jag är ju sån…jag snöar in på ngt område åt gången. Förr vart det 19tums rack…nu är det 3/8 m.fl saker.

Jag tycker inte om att ’offra’ pinnar med riktiga fästen till dipoler bara. Nej , de använder man till tillfällen där man bara har M6 eller 3/8 eller DV eller vad man nu har.
Till dipoler tar man pinnar som bara är rått kapade bara.

Några av pinnarna har gängpaj eller med avbrutna skruvar i ändarna. De kommer förmodligen att knackas på kopparrör liksom utanpå sexkantshylsan i ändarna att förlänga dem med. Sen kan de skarvas i plaströr med spolar att användas som HF antenner på bil eller maströr.
De med finfin gänga kvar…använder jag nog som de är. Finkapa längderna att passa frekvenser man vill åt. Mina pinnar har längder mellan 74 och 181cm.
Skriv svar