3/8
3/8
Större gängor till bilantenner är vanligen amerikansk 3/8 dito. Används mest till HF antenner då andra varianter blir för klent.
Frågan är vad gängan heter, ngn här som vet? Här är en variant…och ja, jag stör mej också på att de kallar skruven för bult…men det lämnar vi dithän nu.
Heter antenngängan ’UNC’ som på bilden eller ngt annat?
Frågan är vad gängan heter, ngn här som vet? Här är en variant…och ja, jag stör mej också på att de kallar skruven för bult…men det lämnar vi dithän nu.
Heter antenngängan ’UNC’ som på bilden eller ngt annat?
Re: 3/8
3/8-24 gängor per tum, UNF.
Finns på Biltema eller välsorterad järnaffär.
Samma gängor finns på bromsdelar som passar till vanliga bromsrör om man vill göra en liten diopl.
Fästen finns hos Limmared också:
https://butik.limmared.nu/sv/3_8/1017-d ... d-3-8.html
JAL
Finns på Biltema eller välsorterad järnaffär.
Samma gängor finns på bromsdelar som passar till vanliga bromsrör om man vill göra en liten diopl.
Fästen finns hos Limmared också:
https://butik.limmared.nu/sv/3_8/1017-d ... d-3-8.html
JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
Gör man hembryggt kan man ju ta 10mm bult så slipper man leta efter dessa lite udda gängor...
Antennbutiken Biltema som även har stekpannor säljer dessa nipplar som passar i Limmareds fäste kan med fördel lödas fast för bättre kontakt i skruven.
https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese ... 000051660
Dock är dessa en lite "Snålvariant" på gängorna som är mindre i diametern och man får inte dra åt dessa för hårt...
JAL
Antennbutiken Biltema som även har stekpannor säljer dessa nipplar som passar i Limmareds fäste kan med fördel lödas fast för bättre kontakt i skruven.
https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese ... 000051660
Dock är dessa en lite "Snålvariant" på gängorna som är mindre i diametern och man får inte dra åt dessa för hårt...
JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
Visste jag skulle riskera att få den här typen av svar där ngt annat än det man frågar efter hellre skrivs om…men det kanske hjälper ngn annan..
24 gängor per tum och UNF har jag sett på annat ställe med så det stämmer nog.
Lokala järnhandeln har dem dock inte. Det är ändå en stor järnhandlare med kunder tillströmmande 10 tals mil bort så jag får bege mej iväg till annat håll. På Biltema finns de inte styckvis - man är tvungen att köpa ett helt kit för 400kr så det är inte aktuellt.
24 gängor per tum och UNF har jag sett på annat ställe med så det stämmer nog.
Lokala järnhandeln har dem dock inte. Det är ändå en stor järnhandlare med kunder tillströmmande 10 tals mil bort så jag får bege mej iväg till annat håll. På Biltema finns de inte styckvis - man är tvungen att köpa ett helt kit för 400kr så det är inte aktuellt.
Detta med gängor är en vetenskap.
Gängor med SI måt, dvs mm mäter stigningen i mm.
Men tumgängor mäter antal gängor per tum.
För 3(8 tum dvs skruvar med 3/8 tum. diamter, dvs 9,525 nn
Finns i minst tre stigningar
UNC (C= coarse dvs grovgänga) 3/8 med 16 gängor per tum
UNF CF = fine dvs fingänga) 3/8 med 24 gängor per tum
BSF Brittish standard fine, har 20 gängor per tum
Amerikanska antenner har vad jag minns UNF.
Men Engelska mobilantenner som G-Whip har BSF dvs 20 gängor per tum på sina 3/8 skruv
Olika fabrikat av samma, standard, (sk kallad standard) kan ändå vara olika
Så det finns att välja på..... och att göra fel på.
Jag minns att delar till cyklar kan ha BSF dvs fingängor med 3/8 diameter. Som cyklars framaxel etc. Muttrarna som håller hjulaxlarna är en av 3/8 gängorna, förmodligen då BSF.
Försvaret hade antenner med SI mått, dvs med mm mått och stigning i mm.
Men M10 och M12 kan ha minst tre olika stigningar, och en del är svåra att få tag på.
Amerikanarna kallar skruv för Bolt.
vilket gör att det förekommer att man i Sverige kallar skruv för bult.
En skruv har gängor, en bult är blank.
Ett bra sätt att komma vidare är att köpa en gängmätare, en liten grej med ett paket flikar med gängprofiler, likt ett bladmått.
Brukar finnas med både internationell standard och tummått.
Kostar inte å mycket.
En skillnad på tumgängor och SI gängor är gängans vinkel,
Jag letade en gång efter fingängade M10 skruv, det var svårt, men så fann jag en grej för motorcyklar på BILTEMA, någon sort spole, som en liten trådrulle med just M10 fingänga.
Skruvarna skulle användas för att dra av bromstrummor på min Husbil, dvs broms trummorna hade "inbyggd" avdragare. Bara man hade tre skruvar med rätt mått.
Jag frågade efter de här M10 skruvarna på Jula, har aldrig sett någon som var så nollställd, ett levande eller halvdött frågetecken, i ansiktet....
En gång behövde jag plasttråd, som man gör drivremmar av, den kallades för PVC-bult. Köpte några meter.
Det här är lätt att blanda ihop, så kolla noga, köp gängmätaren, och var kritisk.
googla kan ge en viss kunskap.
Att dra sönder både skruv och mutter är lätt om man tror sig ha köpt rätt.
Ännu svårare är det med filter och objektivgängor på kameror....
SM4FPD
Gängor med SI måt, dvs mm mäter stigningen i mm.
Men tumgängor mäter antal gängor per tum.
För 3(8 tum dvs skruvar med 3/8 tum. diamter, dvs 9,525 nn
Finns i minst tre stigningar
UNC (C= coarse dvs grovgänga) 3/8 med 16 gängor per tum
UNF CF = fine dvs fingänga) 3/8 med 24 gängor per tum
BSF Brittish standard fine, har 20 gängor per tum
Amerikanska antenner har vad jag minns UNF.
Men Engelska mobilantenner som G-Whip har BSF dvs 20 gängor per tum på sina 3/8 skruv
Olika fabrikat av samma, standard, (sk kallad standard) kan ändå vara olika
Så det finns att välja på..... och att göra fel på.
Jag minns att delar till cyklar kan ha BSF dvs fingängor med 3/8 diameter. Som cyklars framaxel etc. Muttrarna som håller hjulaxlarna är en av 3/8 gängorna, förmodligen då BSF.
Försvaret hade antenner med SI mått, dvs med mm mått och stigning i mm.
Men M10 och M12 kan ha minst tre olika stigningar, och en del är svåra att få tag på.
Amerikanarna kallar skruv för Bolt.
vilket gör att det förekommer att man i Sverige kallar skruv för bult.
En skruv har gängor, en bult är blank.
Ett bra sätt att komma vidare är att köpa en gängmätare, en liten grej med ett paket flikar med gängprofiler, likt ett bladmått.
Brukar finnas med både internationell standard och tummått.
Kostar inte å mycket.
En skillnad på tumgängor och SI gängor är gängans vinkel,
Jag letade en gång efter fingängade M10 skruv, det var svårt, men så fann jag en grej för motorcyklar på BILTEMA, någon sort spole, som en liten trådrulle med just M10 fingänga.
Skruvarna skulle användas för att dra av bromstrummor på min Husbil, dvs broms trummorna hade "inbyggd" avdragare. Bara man hade tre skruvar med rätt mått.
Jag frågade efter de här M10 skruvarna på Jula, har aldrig sett någon som var så nollställd, ett levande eller halvdött frågetecken, i ansiktet....
En gång behövde jag plasttråd, som man gör drivremmar av, den kallades för PVC-bult. Köpte några meter.
Det här är lätt att blanda ihop, så kolla noga, köp gängmätaren, och var kritisk.
googla kan ge en viss kunskap.
Att dra sönder både skruv och mutter är lätt om man tror sig ha köpt rätt.
Ännu svårare är det med filter och objektivgängor på kameror....
SM4FPD
Kul
En hel tråd med 3/8 gängor.
Smeden här hemma har dessa i många storlekar.
Ska jag skicka?
Jal

En hel tråd med 3/8 gängor.
Smeden här hemma har dessa i många storlekar.
Ska jag skicka?
Jal
Jo jag minns vi läste om det i gymnasieskolan men det sjönk aldrig in riktigt då…o gör det nog inte nu.
Tack ändå för informativt inlägg.
Gängmätaren du nämner kalla vi för ’tolk’.
Att 3/8 antenngängor förekommer olika varianter av vet jag.
T.ex min Disconeantenn, ni som minns den….har original en vertikal pinne upptill för 6m.
Den lossades o ersattes med dito för 11m med passande 3/8 gänga.
6m sprötet passar dock inte andra 3/8 fästen jag har och som 11m sprötet satt på och är således inte ’samma’.
Nu är det inte ngn specifik skruv till enskilt projekt jag är ute efter utan en låda med ett hundratal 3/8 skruvar i olika utföranden/längder jag kan botanisera ifrån och prova mej fram med.
Jag har under alla år samlat och sparat på skrotade främst kommunikationsantenner. Lösa delar, havererade avbrutna antennfötter där delar kunnat sparas för att gänga om halva för att förvandlas till adapter o.dyl.
Jag har därför ganska gott om 3/8-grejer men mest rör det hon-gängat.
Det skulle komma till mkt större användning ifall jag hade lika mkt han-gängat att grotta ner mej i.
Så gott som samtliga fordonsantenner i glasfiber med en fjäder i botten är eg 3/8 gängade ner i fjädern.
Superlimmade misstas de därför vara limmade utan gänga…men så är det alltså inte.
2 barska polygriper med tygtrasor som skoning o stadiga grepp så får man isär dem.
Utan fjädern må de såklart bli kortare om de monteras på fordonet igen utan den där fjädern.
MEN resonansfrekvensen ändras faktiskt knappt ngt alls vid förkortade antenner.
Detta kommer sej av att spolen…som hela antennen består av ifall det rör en Helical lindad variant för t.ex 27MHz, då hamnar närmare matningspunkten varpå spolen då gör ’större nytta’, dvs som om den vore större o därför lallar inte antennen iväg uppåt i frekvens trots att den blivit kortare.
Ibland…som på min Discone ville jag inte ha/behövdes inte fjädern varpå denne gängades loss.
Dessutom hade den fjädern en M6 hon-gänga i den andre änden som inte hade passat iaf.
När vi ändå är inne på det…. Jag har en äldre MA-1’a. -Undras hur många det är här inne som vet vad det är f’nåt?

På den råka jag ut för gänghaveri i M6 gängan i botten.
Mitt hemgjorda M6 fäste vars mtrl inte vart kompatibelt med metallen i MA-1’an gjorde att M6’an small av jämns med antennen i botten.
F-n ock.
Då kapade jag bara väck såpass mkt som behövdes för att få ett slankt antennspröt att stoppa ner i en Plug 259 av premiumkvalitet o löda på.
Funka hur fint som helst och MA-1’an lever vidare som PL antenn ist för M6 dito och utan att res.freq ändrats där heller trots 10cm kortare längd av samma anledning som beskrevs ovan.
Ja JAL, har du en näve 3/8 skruv som inte kostar 20kr styck i lite olika längder…kortare än säg 35mm känns inte aktuellt iaf så får du gärna skicka hit dem.
Jag ska kolla vad han har.
35mm med sexkant skalle då eller längre ? Han har nog div längder.
Någon mutter ?
Kanske du åker förbi mina trakter så kan vi lösa det eller om jag är i dina krokar...
Jag tänkte även på att dom är blankförzinkade och det kan ju bättras med att lägga koppar utanpå så skinn effekten blir bättre även om det inte är någon lång skruv.
JAL
35mm med sexkant skalle då eller längre ? Han har nog div längder.
Någon mutter ?
Kanske du åker förbi mina trakter så kan vi lösa det eller om jag är i dina krokar...
Jag tänkte även på att dom är blankförzinkade och det kan ju bättras med att lägga koppar utanpå så skinn effekten blir bättre även om det inte är någon lång skruv.
JAL
Spelar ingen roll vilket utförande de kan tänkas ha. Sexkantskalle kan funka fint att dra genom t.ex magnetfot.
Där det passar mindre bra kapas skallen av bara.
Ett annat ställe ’i vardagen’ där en variant av 3/8 påträffas är det gängade röret som sitter på lampsocklar av E27 typ.
Materialval är inte kritiskt det heller. Nästan så plastgänga hade funkat det med då det ändå inte är genom gängan i sej RF’n behöver fara ifall antenn o fäste dras tajt mot varandra.
Det är ej heller kritiskt att förrådet 3/8’ing jox måste fyllas på i år. Det kan ske om ett år eller om tio. Ju förr ju bättre.
Där det passar mindre bra kapas skallen av bara.
Ett annat ställe ’i vardagen’ där en variant av 3/8 påträffas är det gängade röret som sitter på lampsocklar av E27 typ.
Materialval är inte kritiskt det heller. Nästan så plastgänga hade funkat det med då det ändå inte är genom gängan i sej RF’n behöver fara ifall antenn o fäste dras tajt mot varandra.
Det är ej heller kritiskt att förrådet 3/8’ing jox måste fyllas på i år. Det kan ske om ett år eller om tio. Ju förr ju bättre.
Förmodligen menar du sk "pendelrör" med "pendelgänga", DH
Dvs den fingänga som finns på lampdelar, den är internationell standard och M10 x 1.
Dvs en metrisk fingänga.
En googling: https://www.google.se/search?q=Pendelr% ... nt=gws-wiz
De är oftast av mässing och för klena för antenner.
Oavsett det kan man kanske använda dessa delar till en del annat, men ofta är de av mässing och inte tillräckligt starka för antenner.
Men mikrofoner kanske.
SM4FPD
Dvs den fingänga som finns på lampdelar, den är internationell standard och M10 x 1.
Dvs en metrisk fingänga.
En googling: https://www.google.se/search?q=Pendelr% ... nt=gws-wiz
De är oftast av mässing och för klena för antenner.
Oavsett det kan man kanske använda dessa delar till en del annat, men ofta är de av mässing och inte tillräckligt starka för antenner.
Men mikrofoner kanske.
SM4FPD