Lowpasfilter köpes

Skriv Köpes, Säljes, eller Bytes i rubriken när ni annonserar.
DH

Re: Lowpasfilter köpes

Inlägg av DH »

Det stämmer ifall LP filtret börjar dra vid 30MHz vilket de aldrig gör även om det står så på dem.
Lägsta frekvens jag stött på är ca 32MHz men för det mesta händer det inget förrän uppåt 38-40MHz.
SM4FPD

Inlägg av SM4FPD »

Jo inga filter är oändligt branta.
Man kan räkna med att de dämpar vid en 3 dB punkt, exvis lite över 30 MHz för ett 3o MHz LP filter. med ökande dämpning i frekvens.
Det går rätt bra att bygga egna filter med onlinecalculatorer.
https://www.changpuak.ch/electronics/bu ... owpass.php
Här kan man skapa sity LP filter. med önskad branthet, dvs med lämpligt antal länkar.
På samma ställe finns beräkningar för bandpassfilter, högpass etc.

Sist gjorde jag ett HP filter som sitter i min anläggning för 5 st skanners.
Jag blir av med HF signaler som ev skulle kunna komma in och orsaka dist.
Även ett notchfilter för 88 - 108 MHz byggt.

När man fått fram vad man vill ha gäller ett online för att skapa spolarna.
Önskad induktans, tråd och spolstommar som finns i lager, så från man varvtal.

Med bra filter kan man rena sin mottagning i många fall, särskilt om man har en lite "bred" mottagare.

SM4FPD
//JAL

Inlägg av //JAL »

Jag har en bekant som bor i lägenhet och insåg att 2m är enda möjligheten att komma ut på amatörbanden med alla störningar och skaffade ett kavitetsfilter och lyckades vad jag vet komma ut ganska bra på 2m bandet...

Kanske ska man rekommendera en annan bekant mitt inne i staden att bygga ett filter med länken du bifogade SM4FPD så han kommer ut på lite HF också...

Trevlig tråd och informativ i övrigt 8-)

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
SM4FPD

Inlägg av SM4FPD »

Jo men ett filter kan inte ta bort störningar som man tycker sig inte vilja ha.
Det kan på sin höjd funka med ett bandpassfilter om man har en dålig mottagare som har intermodulation från exvis BC banden.
för sändnings skull gäller att identifiera störningsproblemet, exvis om sändaren stör en dator eller en TV.
Näst steg blir då att klura ut vilken frekvens som stör vad.
Typiska fall där bandpassfilter kan hjälpa är sk fieldayfilter, som gör att man kan köra två elelr fler amatörradiostationer på varsitt band på samma ställe, med varsin antenn.

Störningar i stan på mottagning är ju ändå sändningar, som skall höras i en mottagare och går förstås inte att få bort med filter.

Exemplet med kavitetsfiltret på 145 MHz , gällde det mottagning, kanske blev mottagaren störd av intermodulation från närbelägen FM station eller nära komradioanläggningar. Då kan kaviteten hjälpa, vilket är ett extremt brant filter.

Kavitetsfilter på kortvåg, ja det förekommer när man bygger en relästation på 29 MHz, men de blir stora 2,7 m höga och ändå krävs flera km mellan antennerna.

Så har vi han som byggde ett kavitetsfilter på 14 MHz bandet, han använde en tankbil som resonator......
Men då blir filtret smalt och grannen kan säkert köra från samma kvarter min samma frekvensband.
Förmodligen i ett aprilnummer av radiotidningen.......

SM4FPD
Skriv svar