IC-706mk2g

Reparationer, byggen, modifikationer.
//JAL

IC-706mk2g

Inlägg av //JAL »

Jag har länge misstänkt att min gammal trotjänare 706mk2g inte är riktigt kry...
Därav lite prat om kontinuerlig drift på fläkten.

Efter att ha satt en wattmätare efter apparaten så ger den ca120w ut vid kall uppstart.
Säg efter en halvtimmas drift ger den mellan hundra och mest 50watt ut.

Lite orolig på uteffekten som varierar då man kör ssb eller cw då den är varmkörd.
2m är klockren och stabil i uteffekten.

Effekten varierar på 80m och 40m som jag testat där jag kan köra utan tuner och "lättköpt" utanvärk, så hf är det något vajsing på.
Justering av uteffekten verkar inte spela någon roll då uteffekt 5 ger ca 120w ut vid kallstart och same same ca 50w när den är driftsvarm.

Jag är tacksam för svar då vi har några duktiga reparatörer här.

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!

Det är byggandet som är resan, resultatet är biprodukten målet är kunskap ;)
SM4FPD

Re: IC-706mk2g

Inlägg av SM4FPD »

Man får börja med att köra mot konstlast.
Näst steg är att ha koll på strömförsörjningen, skall finnas 13,8 V ända in på insidan av DC jacken. Dvs du mäter spänning vid belastning ända in på PA kortet.

Eller bara jucka lite på på DC kontakten vid bärvåg ut, samma med sladdsäkringarna jucka lite på dem .

Sen kan man se på ALC utslaget, ett stort ALC utslag betyder att något vill sänka effekten, detta kan vara inställd effekt, överström, SWR eller uppnådd uteffekt.
Gör en tabell på alla band med uppmätta värden, dvs med ALC mätaren.
Drar du ner effekten med RF POWER skall ALC utslaget öka.
Sen skall vi kolla SWR mätaren, vid sändning mot konstlast skall den givetvis visa nära 1:1 i SWR.
Kolla sen Po, dvs läget på instrumentomkopplaren där vi ser uteffekten, graderad till 100 %. Om den överensstämmer med din uppmätta effekt.

Ett fel på SWR detektorn kan göra att vi se många fel redan vid dessa mätningar.
Fel på SWR detektorn förekommer, dioderna kan skadas av för mycket RF feedback. Dvs vid körning på obalanserade antenner.

Erfarenhetsmässigt skadas då dessa dioder på ett "konstigt" sätt visar ej fel vid DC mätning. Men ger tydliga indikationer vid dessa prov.

Nu kan hela problemet vara självsvängning. Dvs att radio sprutar ut oönskade signaler.
Något som kan höras om man lyssnar med en annan mottagare.
Eller som visar ovanligt hög och ostabil strömförbrukning.

Ja jag nämnde inte, men att ha koll på strömmen från nätagget är bra vid arbete av denna typ.

SM4FPD
//JAL

Inlägg av //JAL »

Tack FPD !

Då har jag lite att kolla...
Det tar nog en stund att gå igenom.

Kanske ett jobb för POP...

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som

SM4FPD

Inlägg av SM4FPD »

Finns ju en chans att lokalisera ett fel genom att gör enkla tester på det här viset.
Kommer man fram till SWR detektorns dioder så är de enkelt att byta dem.

Tänk bara på att trimma inget, skruva inte på någon pot,

Normalt upplevs ju en 706:a som mkt stabil som en tegelsten som bara går i alla väder.

SM4FPD
//JAL

Inlägg av //JAL »

Ja det är som POP säger. Ingen gyllene skruvmejsel, så finns hopp om liv.

Något med värme är det, så någon sorts halvledare är kass känner jag.
Det var ett bra tips med dioderna som kan mätas normala men har en slags skada.

Jag är ju inte så duktig på att reparera men lite enklare felsökning är ett gott skäl för att slippa bingolotto...
Strömkabeln använder jag till en annan apparat och den funkar fint men jag ska absolut testa i 706 och se om chassikontakten eller något annat kanske är dåligt.

Med en Kiwi SDR mottagare i närheten kan man lätt se om den stänker åt alla håll så tack för det tipset att även det kan vara en orsak.

JAL

Användarens profilbild
sm6pop
Kontakt:

Inlägg av sm6pop »

Precis som FPD skriver gäller det att testa stationen på rätt sätt vilket du kanske gjort men tål att upprepas.
När jag får en station på bänken med ett liknande fel gör jag alltid på samma sätt.
Konstlast med en bra uteffektmätare (Bird) i serie med bra kontakterad koax som anslutningar.
Koppla bort ALLT utom ovanstående, nätaggregat med mätare för spänning och ström samt en telegrafinyckel.
Starta stationen och gör en fabriksåterställning.
Sänd och kolla uteffekt och strömförbrukning.
I ditt fall samma sak efter den blivit riktigt varm.
Först efter det kan man säga om något är uppenbart fel.

Som tidigare skrivet är kontakten för 13,8V ett av kända problem på de stationerna.

Rör inga inställningar inne i radion (trimma inte).
Trimningen i stationerna ändrar sig sällan och behöver inte ändras, bara ibland efter reparation med komponentbyte.
För alla komplexa frågor finns det ett svar som är lättförståeligt, enkelt och fel.
//JAL

Inlägg av //JAL »

Tack POP!
Jag har inte så mycket verkstad men lite mätare och sådant finns. Det är mest prat jämfört med verkstad hos mig... :lol:

FPD beskrev en test på alla band, ända in på kretskorten osv så det jag fått av er båda är ju mest logiskt och ska prövas innan den eventuellt åker till verkstad.
Lite enklare fel kan man ju åtgärda själv.

Jag får återkomma när jag börjat testa.

JAL

Användarens profilbild
sm6pop
Kontakt:

Inlägg av sm6pop »

En konstlast kanske du har också annars "löp och köp" eller varför inte bygga en.
"Bör finnas i varje radiohem" :D
För alla komplexa frågor finns det ett svar som är lättförståeligt, enkelt och fel.
SM4FPD

Inlägg av SM4FPD »

Min första konstlast, byggde jag för 55 år sen....
Av 100 st 2 W 5,1 kOhms motstånd.
Blev en hel liten bur, men funkar än idag.

Så svårare behöver det inte vara.

Idag bygger jag med två 100 Ohms motstånd i TO220 kapsel. På kylfläns.
Med två sådan kan man lätt göra 200 Ohm för att testa 1:4 baluner med, eller testa antennavstämmare.

Förekommer ofta på TRADERA.

Minns innan jag vara radioamatör, en radioamatör bad om hjälp, han hade köpt en TS510.
Men han begrep inte hur han skulle göra.
Stod i handboken om en 100 W glödlampa, den skulle tydligen utgör konstlast vid avstämningsövningar.
Det var nog väldigt långsökt att förknippa avstämning med en glödlampa, vad katten var det bra för snurrade säkert i skallen på honom.
Dvs det där med PLATE och LOAD

SM4FPD
//JAL

Inlägg av //JAL »

Konstlast har jag.
En köpt 100wattare och ett 250w motstånd i typ to220 kapsel med två skruvhål som ska monteras på en större kylfläns med fläkt och kylpasta.

En bunt motstånd funkar också ;) Det var en rekommendation på nätet att sätta dessa i en burk med fylld W10/30 olja...

JAL

Skriv svar