Zodiac digi 40, lödning härva deluxe

halvar98

Zodiac digi 40, lödning härva deluxe

Inlägg av halvar98 »

Tjena köpte en digi40 på tradera. Denna värkar inte sända eller ta emot någon mottagning(högtalaren fungerar). Värkar vara hejvilt om lött i den. Konverterad till 4 pin uttag också. Någon "gamm räv" som har nån aning vad som de/den har gjort?

blir mest fundersam över svarta och röda kabeln som går ut på baksidan ger utslag på pwr mätaren när jag rör dom i varandra.
Bild
Bild
Bild

mvh
Användarens profilbild
DH

Re: Zodiac digi 40, lödning härva deluxe

Inlägg av DH »

Hejsan och välkommen hit.

40 kanals FM häckar är inte såå kul då de flesta ligger på AM/SSB.
Egen erfarenhet av just den radion har jag därför inte men väl den som ser likadan ut men med AM/FM.

Jag gissar…de kablarna….det är ju helt klart ett hemmapyssel…är till att ansluta en yttre analog S meter till.
Anslut en multimeter och mät spänningen där. Det är väl det första man gör kan tänka.
Blir det inget mätbart värde…så slå över multimetern på lägre spänning…kanske upp till 2Vdc o se vad som händer.
Ifall det är yttre S meter bör då Voltmetern slå upp på multimetern vid hög mottagen signalstyrka.
Kanske reagerar den då även på sändning, dvs när samma mätare med raddan lysdioder tänder upp vid sändning.
Såklart med lämplg last ansluten. Korrekt antenn eller dummyload.
Visar det sej att det är vad jag tror…kan man ju ansluta en yttre analog S meter från valfri annan CB radio i skrotlådan. Max utslag brukar vara….nu står det helt still…hmm …100mV?
Iaf, saknas sån mätare kan man ta en från skrotad gammal hemstereo-pryl…en VU meter eller ngt. De brukar ha samma spänning för max mätarutslag as well.

I annat fall hade jag bara tejpat om dem så de inte kan gå emot varandra eller emot chassiet…eller ännu hellre löda väck dem helt.

Återkom gärna med resultat.
Edit: Nu ser jag också att du skrev att den verkar 😵
Ja, DIN kontakt till micken är många rädda för o byter gärna ut dem till 4-pol. Det gjorde jag själv på en Consul en gång i tiden med…massa balla kanaler osv fick den med men den hade ju ssb o am också så på den vart det värt det.

I ditt fall här…hade jag nog inte lagt ngn energi på den. Ser du har en äldre maskin där bakom också…den e mkt roligare isf.
När man handlar beggat på speciellt Tradera får man ta ej utförliga annonser med att varan säkert är kass.
Står det ’ej testat’ eller ’ i befintligt skick’ kan man vara bombsäker på att grejen är kass. Då budar man enbart efter vad man ser…kanske repfria kåpor att renovera likadan radio med, kanske en mikrofon…en bygel, dc-kablage och räknar med att man slänger resten.

En ren FM radio har inget kul man kan göra med dem ändå. PLL’n i den radion medger t.ex inte fler kanaler. Man kan inte öka vare sej effekt eller deviationen i en sån då den isf direkt blir sämre.

Se den som en läro-radio att själv se om du kan labba igång kanske. Skiter det sej så lägger du den på lager att renovera annan liknande radio, t.ex en Digi24 med i framtiden.
//JAL

Re: Zodiac digi 40, lödning härva deluxe

Inlägg av //JAL »

Tradyra heter det väl ?

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!

Det är byggandet som är resan, resultatet är biprodukten målet är kunskap ;)
Skriv svar