Träradios

DH

Träradios

Inlägg av DH »

Detta inlägg skrev JAL i annan tråd jag hade för avsikt att flytta från Piratradio-tråden till en egen kategori. Tyvärr har jag glömt exakt hur man gör, sorry!

Hmm.
Köpte en radio för 200kr och den funkar fint.
IMG_2073.jpeg
Denna kan ju vara bra att lyssna på brodcast stationer i tv soffan.

Jag är dock lite fundersam på vad sorts antenn jag ska ha till den.
Ett alternativ är EFHW med 49:1 balun som inte var bra på att sända på, men gick starkt som mottagarantenn.
Alternativ två, är en upplindad tråd i taket på tv rummet.

Tanken är att lyssna på LV också och inte bara KV banden och sedan är det ju detta med ohm och resonans...

Har man tur hittar man en station med bra musik ;)

JAL
DH

Re: Träradios

Inlägg av DH »

Jag kör mina såna med ngt dipolliknande o 75 Ohm’s tv koax.
I änden vid radion en 4:1 balun som gör om dessa 75 Ohm till de 300 radion vill ha vanligen. Köpt på mej ett gäng såna för tror… 20kr styck eller ngt.
FME kontakt för tv koaxen in i en klump med en stump bandkabel man jackar i träradion bara.

Jordfelsbrytaren vill gärna lösa ut ifall jag kör med ngn antenn ute i masten…så det är separat antenn på annat ställe som gäller för den då.
//JAL

Re: Träradios

Inlägg av //JAL »

Tack för tipset DH.

Ja man får nog prova sig fram lite vad som ger bäst och troligtvis behöver radion 300ohm som du sade.

Instruktionen på manualen säger bara jord i värmeelement och tråd ute.
Sedan var det lite olika förslag på baksidan beroende på om man ska köra FM antenn separat eller på den stora långvågsantennen.

Kopplingen på schemat är jag inte riktigt med på hur det funkar men jag får väl lära mig lite mer om sådant...

Dock är frågan vad sorts antenn man bör ha. Loop eller ändmatad.

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!

Det är byggandet som är resan, resultatet är biprodukten målet är kunskap ;)
Skriv svar