69mhz i Jönköping

//JAL

69mhz i Jönköping

Inlägg av //JAL »

Någon här på forumet som kör 69mhz i Jönköping?
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!

Det är byggandet som är resan, resultatet är biprodukten målet är kunskap ;)
//JAL

Re: 69mhz i Jönköping

Inlägg av //JAL »

Då var det fart på 69mhz hos mig.
För några dagar sedan fick jag upp denna skapelse med några pl kopplingar och lite tråd från tidigare luftledningar.

Placeringen blev på husväggen till att börja med och det är ingen bra antenn om man mäter med vna fast det får duga så länge..
Jag hör Jönköping så det är hyfsat bra och åkerifrekvensen går in men inte så starkt då den inte resonerar något på 85mhz.

Kanske man ska göra en 5/8 som finns i ett tidigare inlägg här på 69 trådarna...
IMG_20251010_163354.jpg

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som

DH

Inlägg av DH »

Varför det? Den lär gå lika kasst monterad på samma ställe.
Enklare är väl kanske att göra om den till en 1/4 våg gp o rigga på maströr i nock.

Idag levererade jag över min sålda 69 antenn till en okänd på parkeringen utanför Bilbutrick’s i Varberg.
Just som jag står och förevisar antennens funktion…kommer det förbi en annan okänd person.. ’-en 29’a eller va sa du?’
-nja, en 69’a typ J-pole..
’Jahaja…du kör 69?’ sa han till den andre… Nej, jag skall precis börja, jag kan naada om detta hära…
’Å durå?’ , sa han till mej… nä jag har precis slutat…med 69. Jag skall ha upp annat på samma antennplats i masten.
’Kul, ja jag är på väg till VSA Veddige. Skall renovera 2m’s antennen på repeatern där’
Aha, du har amatörcert?
’Ajjemen , sm6jjx sörru’ osv

Kul med spontant snack med nytt folk man inte stött på om man inte levererat junket personligen.
Vi har nog inte kört…men han kände igen min signal iaf.
Nu nöds jag väl rota fram en radio och ngt som antenn så jag kan köra nya 145,700 iaf. Han lova den skulle köra 1750 tuta även i fortsättningen.
Jasså, sa jag..
’Jo för det är ju så…att ju mer balla funktioner man ger repeatrarna…ju färre folk är intresserade av att köra över dem’
Jo, sa jag…jag är ju en t.ex osv.
//JAL

Inlägg av //JAL »

Kul :D

En presumtiv kandidat till instegscertet... Jag måste bara ha med lite kansliSvenska så att googles sökrobotar har något att jobba med.

Leveransen på antennbutiken Biltema påminner om filmen Hedebyborna där sheriffen i byn gick till handlarn och hade brandinspektion, och handlarn tog fram en flaska och ett glas där sheriffen efter några glas förklarade (Här med är brandinspektionen avslutad) och gick ut ur butiken...
Antenner är ju också ett slags beroende utan sprit. Jag tänkte på någon som åker på semester för att kolla på antenner ;)

Ja det blev ju en halvvågsdipol som var enklast att få upp så man kan köra något.
Hmm. 69x2=138. Nästan 2m bandet. Om man har tjocka rör kanske en sådan antenn klarar 2m ? Jag har ju aluminiumrör som är 40mm och går att kapa... Får kolla om det funkar.

JAL

DH

Inlägg av DH »

Grövsta kopparröret jag såg…vart 22mm. Dvs cykelstyre-tjocklek. På VA avdelningen såklart. Fanns i naturell och i chrome finish.
Så nu går jag o funderar på det…lättlödat också jue’

’Lättlödat’ -undras hur lång tid jag kommer undan innan ngn språkpolis kommer in o anmärker på det?

69x2? Hur räknar du? Ytterst sällan en antenn råkar lira på precis dubbel frekvens. Tredubbel däremot..

Kolla gärna om det funkar…men kolla då på riktigt o inte med din….du kallar vna.
Med lite tur lär du dej ngt.
//JAL

Inlägg av //JAL »

Jag minns att pl antennen fick en resonans lite över 200mhz men sedan var det slut så det kan nog vara så att tredje multipeln resonerar.

Rinkaby har grejor om du behöver...
https://www.rinkabyror.se/artikel/harda ... 6-1x2-0-mm

Hmm.
Jag har ju lite stumpar av aluminiumrören som är 70cm långa tror jag det var. Man kan ju sätta ihop två sådana och se vad bandbredden blir. Kanske den går upp till 85mhz så att åkeriradion går bättre.

Sedan var tanken att göra en "flowerpot" antenn som på något sätt verkar vara smidig.

JAL

Skriv svar