G5RV

//JAL

Re: G5RV

Inlägg av //JAL »

Trevligt.
Jag brukar vara på Höglandsringen som 08,30 varje dag i veckan håller "låda/radiovågorna" i luften.
36,135 khz.
Där är folk från Stockholm och norrut till Skåne som Tjöööötar.
Så välkommen dit när du får fart på antennen.

SA7JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
DH

Inlägg av DH »

//JAL skrev: 09 jul 2025, 19:33
Jag brukar vara på Höglandsringen som 08,30 varje dag i veckan håller "låda/radiovågorna" i luften.
36,135 khz.
Där är folk från Stockholm och norrut till Skåne som Tjöööötar.
Så välkommen dit när du får fart på antennen.

SA7JAL
Tyvärr skall man inte räkna med att den skall gå att tuna såpass lågt ner som på 0,036 MHz tyvärr.
Vad kör ni för trafiksätt där? CW eller ngt?
//JAL

Inlägg av //JAL »

Ok DH...
3.6135 mhz.

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
per-åke

Inlägg av per-åke »

Orkade inte vänta! Det jag fått upp är en 4-el yagi på 10 metern. Återstod g5rv. Slängde bara upp den i ett metspö i mitten ( kanske 5-6 meter ) och la resten i häcken. Hade en kontakt med Danmark alldeles nyss, han gick 9+10 och jag fick det samma tillbaka. Kör enbart radions effekt ( 100 W ) så det funkar, men kanske inte så bra. Det finns mer att önska, men nu är jag igång iaf. Here you!
//JAL

Inlägg av //JAL »

Trevligt!

Här är det mest åska och elände så radion är bortkopplad.
Jag har fått upp en 40m dipol men inte klippt till den än, så att jag kan prata med en bekant i Hissjö.

Jag brukar vara med på Höglandsringen så vi kanske hörs där någon morgon. Jag tycker att radiovågorna borde orka dit ner...

JAL
DH

Inlägg av DH »

per-åke skrev: 05 jul 2025, 15:00 Får hit några gubbar som ska hjälpa mig. Troligtvis nästa vecka. Förlåt om det åter otroligt för dig DH, men jag litar på mina vänner!
8-)

Jag tycker man skall hålla isär ’bör’ och ’måste’ när det gäller antennmontage.
När jag vart ny på HF efter att vi långhåriga T -certare fick komma ut på kortvågen 2004, dröjde det några år innan jag kom till skott.
Då fick jag höra att antennerna måste upp ngt herrejösses högt…annars ’går det inte’
-nähepp.
Därmed dröjde det ännu fler år i onödan då jag inte ens brydde mej om ens tokmontage som ditt där.

En dag lekte jag med en hemfipplad dipol för 80m. 2 st ben på drygt 19m åt varsitt håll.
Jag slängde upp matningspunkten över en gren i plommonträdet 1,5m över gräset.
Dipolbenen släpade i gräset tills ändarna där de låg löst lite uppe i häcken kanske 1m över gräset.

-detta kommer såklart inte gå. Ingen kommer höra ett skvatt av mej o min Yaesu FT-817 o dess 2W den lämnar på 80m på sitt inbyggda batteri. 9,6V vill jag minnas.

Iaf , jag satt skräddare på gräset med min radio o kolla swr här o där. Givetvis tokhögt…men ändå…jag satt där o joddla i micken: ’ett två, eeeett två….hoooolaa’ ..när plötsligt en sm3 hoppade in och undra vad jag höll på med :?
’-ehrh..?…vafan….jag menar jag ehh…testar bara lite…hörs jag?
Rätt svagt men du går fram ’på modulationen’ som vi sa förr… osv.

Nämnde senare detta för min mentor sm4rna(s.k) som berätta ngt liknande han hade vart med om.
Sin bullshit dipol tafatt upphängd mellan några äppleträd bara…med koaxen hängandes lite slappt i gräset och in.
Han hade vevat runt på banden en dag o notera hur stendött det vart överallt. Men så hörde han ett cq på 30m han svara på. De körde ett 10 minuters qso…på cw vart detta…o de vart 73 & adjö.
Senare på dagen skulle han ut o hämta ngt i bilen…o skulle kolla till sin antenn samtidigt…så inget ben släppt eller ngt…då såg han…och kom på…att visst fan, den hade ju han tagit ner dagen innan och rullat ihop som en boll och lagt på husgrunden medans han klippte gräset…o sen glömt hänga upp den igen.
:!:

Alltså, att man kan få enstaka qso med antennen liggandes i en härva i gräset är inget konstigt. Ligger konditionerna rätt räcker det att en (1) Watt far iväg för att förbindelse skall kunna uppnås. Att samtidigt kanske 99 Wattar går rakt i backen spelar ingen kvitta…det går ändå.

Efter att ha spenderat kanske ngn månadslön på en radio och lika mkt på kringutrustning nöjer man sej sällan med att man enstaka ggr kan nå en stn i Danmark. Man vill nå amerikat, Japan eller Australien eller ngt…då duger inte rednecksmontagen.
Mer kräsen med tiden blir man också såatte…
Skriv svar