Rör-ringen

Användarvisningsbild
sm6pop
Kontakt:

Rör-ringen

Inlägg av sm6pop »

I morgon som vanligt första lördagen i månaden så kör vi rör-ringen på 7,158MHz plus minus QRM och drift.
Tiden är 10.00 så ni som har stationer med ett eller flera rör hoppa med och driv med oss. :-)
För alla komplexa frågor finns det ett svar som är lättförståeligt, enkelt och fel.
DH

Re: Rör-ringen

Inlägg av DH »

Jag har inget rördrivet uppkopplat men lyssnar väl som vanligt.
Stör mej på att kl 10:00 snt annonseras när det eg är kl 10:00 sst.
Klockan 10 är dock för sent upplever jag så jag gör som jag brukar o tjoar där kl 09 med min solidstate radio ist ^^
Ni rör-lösa kan ju haka på då en stund före..
DH

Inlägg av DH »

Här hördes:
Sm0fki
Sm7mcd
Sm5dff
Sm0aom
Sm6pop

Tycker inte det gick så kasst som det pratades om. Ingen av dessa har jag för all del på så nära håll som 25 mil eller så.
Användarvisningsbild
sm6pop
Kontakt:

Inlägg av sm6pop »

Samma här DH, de stationer du hörde gick riktigt bra här också men OID i Trollhättan var som en andeviskning här.

Jag tittade på ett jonogram i Juliusruh när ringen höll på och där var absorbationen hög samt inga ekon alls över 7MHz, MUF (maximum usable frequency) låg på 6,5MHz, så inga bra konds enligt den, men jonogram och hur det fungerar i praktiken stämmer inte alltid överens.

Att 40m tederar funka bäst på lite längre håll är är ju inte ovanligt, största problemet här var några starka utländska stationer nära vår frekvens i början av ringen.

Jag föreslog på ett annat forum att vi kör 80m istället med start 09.00 men ingen som nappat än.
De andra kanske fortfarande är QRKudde då ;)
För alla komplexa frågor finns det ett svar som är lättförståeligt, enkelt och fel.
DH

Inlägg av DH »

Lennart och ngn mer har redan föreslagit tidigare klockslag alt bandbyte sommartid men Ulf håller envetet fast det vanliga..
De första ggrna körde vi 80m också…vilket vart tacksamt då jag har fler rörstationer som är qrv där än på 40.
Idag hade jag med nöd kvalat in med ett enda rör - det keramiska i Acom-steget men nä…
Användarvisningsbild
sm6pop
Kontakt:

Inlägg av sm6pop »

nä.. :D
Skriv svar