G5RV

per-åke

G5RV

Inlägg av per-åke »

Hur monterar man bäst en G5RV om man har begränsat med plats / tomt. Att det blir en förlust är jag med på, men hur förminskar man dom förlusterna på ett inte riktigt sätt monterad antenn?
DH

Re: G5RV

Inlägg av DH »

Jag kan börja då..

Välkommen hit med ditt första inlägg :D

Din fråga vill jag helst besvara med att säga att den skall hänga fritt !
När man talar om höjd så är det höjd över marken eller andra objekt som kan finnas under…buskage, garagetak o.dyl som räknas.
Höjd över havet är helt ovidkommande. Dvs man kan inte kompensera ett lågt dåligt montage med att man kanske bor högt eller så.

För att inte markförlusterna skall bli betydande skall den upp - tycker jag - 1/8’s lambda över marken eller vad som nu finns under…på lägsta bandet man vill köra.
Vill man köra 80m’s bör den sitta 10 meter upp eller högre.
Minst 10 meter över ev byggnader eller vegetation. Får man till det kommer den funka riktigt hyggligt.
Fritt i ändarna med…så den avslutas med ett snöre sista metrarna ifall den knyts i träd eller så.
Antenntrådarna får inte löpa genom trådkronor nära grenar o.dyl.
Då är det isf bättre att hänga den lägre om den där slipper gå genom trädkronan på en tall exempelvis.

Det gäller också att se till att bandkabeln hänger fritt den med…och inte är ’uppspikad’ nånstans eller ligger i en härva i gräset.

Fixar man detta med att den hänger fritt i sid och höjdled kan den gå riktigt bra trots allt dåligt som sägs om den.

Om du inte lyckas med ovanstående…dvs du är tvingad till att låta ngn tråd löpa förbi bara ngn meter ifrån husknuten eller nöds knytas nära vindskivan på grannens garage nära marken eller sådär…så kommer den att FUNGERA ÄNDÅ fast inte gå så bra den kunde ha gjort annars.

Exemplet med vindskivan kommer sej av en amatör i mellansverige… sm5…vaf’ heter han nu…jag har kört honom flera ggr…som har sin G5RV riggad så….då egna tomten inte räcker…han va tvungen att dra i en spik i grannens garagenock för att kunna få upp antennen alls. Dessutom kör han med en Icom IC-705 utan yttre slutsteg. Yepp. Med blott 10W på 80m tar han sej hit ner i västsverige på sin lågt sittande antenn…lägre än jag föreslår…och det fungerar ändå.

Jag har en sån antenn nere vid sjön också som sitter uppe i de vindpinade furorna året om.
Av praktiska(?) skäl är bandkabeln uppvirad runt stammen på ett av träden och upphängd på en spik.
När jag eller kompisgänget…jag lurat till att ta amatörcert :roll: kommer dit krokar vi av bandkabeln och kopplar på vår medhavda koax till tunern så är man i luften på fem minuter.

En gång kom jag på min ene kollega Björn…med att köra en amerikan på 20m med sin medhavda koax rätt i bandkabeln där den hänger med sina 6-7 varv :? runt trädet…
- :?:
-jamen jag behövde inte rulla upp den…det fungerar ju ändå…

Man tar sej för pannan….

Som sagt…man MÅSTE INTE rigga den på ngt speciellt vis men skall man räkna med vettig prestanda så bör man nog minst få upp den och bandkabeln som jag skrev högre upp.

Edit: Tänk på att få ifrån den ifrån fastigheter där det vistas folk. ’Kabelförlust’ kan du helt bortse ifrån. Rigga den så långt ifrån din o grannars fastigheter det bara går för att få acceptabel störningsnivå.
Värre med störningar blir det till vintern när luftvärmepumparna drar igång.
Här på min gata är de de grövsta störsändarna.
Min antenn sitter närmast min egna fastighet med 12m bort som närmast. Det ger acceptabel störningsnivå.
Tillfälliga dipoler jag hänger på annat ställe som då hamnar 5m närmare huset får däremot oacceptabla störningar.
Varje meter du kan få bort matningspunkt eller ngn trådände är viktig.

Ifall bra upphängnings ställen saknas…kan man överväga inverterat montage. T.ex hissa upp matningspunkten i en flaggstång eller ett maströr du reser själv och låter ändarna sloopa ner med en bit snöre sista biten ner i gräset.

Ju mer jag tänker på det så finns det ju såklart fler parametrar.. - alla vet väl att feedern skall anslutas vinkelrätt mot antennen?
Ifall den inte kan det och kommer hänga under ena dipolbenet så kommer dipolen stråla kasst sen även om man lyckas stämma av den.
För att inte bandkabeln skall släpa i gräset vid lågt montage får den ju hängas diagonalt isf.
En kollega 2mil bort ’sa6rac’ har sin bandkabel så.
Han gjorde en rejäl tabbe när han va nybakad…
När antennen skulle monteras ihop… bandkabel och 2 dipolben skulle anslutas till en laminatbit med 4st skruvar.
’- jaha, dipolbenen till 2 av dem o bandkabeln till de andra 2 helt enkelt…vem behöver kolla bruksanvisningen :lol:
Jag kallades dit när han riggat den o han inte lyckades stämma av den nånstans. Jag hade med en MFJ tuner vilken i kombination med hans autotuner lyckades tuna ner den till körbara nivå på 160m t.o.m…detta vart ändå 30m versionen.
Motstationen ngn mil bort gick attans svagt asså…
- du måste satt ihop den fel asså….sa jag.
Han som ändå är flygmekaniker stod på sej med att : höhö, vafan tror du ja e född igår eller?’

Det visa sej att han monterat dit bandkabeln i de bägge skrivarna som skulle agera dragavlastning enbart..
Bandkabeln vart alltså inte ansluten till dipolbenen ens…ändå lyckades vi stämma av o köra en motstation på 1968kHz och 10W :!:
Skriv svar