Ny kul station på 9 MHz BC band

SM4FPD

Re: Ny kul station på 9 MHz BC band

Inlägg av SM4FPD »

DH nämnde teleskopdipol
Jag har kanske nämnt att jag har en sådan för VHF .
Byggd av två bilantenner av den gamla teleskoptypen, som numera inte verkar finnas.
Men ALI Kina har 5,6 meter långa teleskopantenner av rostfritt material.
https://www.aliexpress.com/item/1005008 ... ry_from%3A
Kanske något att bygga portabelantenner av.

Ang stationen på 9670 kHz någon som har lyckats höra vad stationen kallar sig?

SM4FPD
DH

Inlägg av DH »

Nope. Tycker inte den e såå kul. Musiken är inte i min smak och intresset från min sida är rent radiotekniskt isf.
—-
Jag fick hängt lite knäveck i masten idag. Jag lät analyzern slicka på Fandipolen innan jag klev upp med 2 ben för 160/20m samt när de vart på plats efteråt.
Knäppte bilder på analyzern före/efter så att säga. På så sätt ser man vad de nya benen tillför och inte.

Jag får ofta höra från radiokollegor när jag berättar vilken antenntyp jag satsat på, koaxmatad fandipol… : ’-oj oj oj sicket helsike du har o trimma in det där’ samtidigt som de ser rent skitnödiga ut i nyllet.
’Sätt dipolerna i kors så blir det enklare’
:?
-Jag har inga problem what so ever med att de olika dipolerna skulle inverka på varandra. Jag hänger upp och trimmar in en dipol i taget. Sen ger jag mej på nästa osv. Det har aldrig nånsin hänt att jag vart tvungen att gå tillbaka o finlira den första uppsatta dipolen pga att ngn annan dipol fått den ur fas eller liknande.
Ni skall strax få se före/efterbilder nedan så kan ni avgöra själva.
Jag misstänker att det blir sådär knas ifall man hänger upp dipolerna i knippen, ihopknutna med snören, käppar o skit…men låt bli det o de funkar just fine.

Den kortaste dipolen är den för 40m. Den lirar såklart även på tredubbel frekvens , dvs 7MHz x3 = 21MHz.
Det är också ngt jag får höra att: ’det är synd att den hamnar lite för högt i frekvens på 15m även om den justeras lågt på 40m’
Det gör inte min:
IMG_0635.jpeg
IMG_0636.jpeg

Forat gillar inte alltför många bilder i ett o samma inlägg så jag återkommer i ett inlägg till —->
DH

Inlägg av DH »

Före/Efter-bilder på min analyzer före och efter dagens båda dipolben sattes upp.
Det är då 2x15m tråd med spolar 5m ut på varje ben. Syftet är att få en kortare antenn som får plats på baksidan endast.
Tidigare körde jag i princip ’fullstor’ dipol där men g*d vad mkt noise den plocka in…gick inte att köra med…benen ut mellan kåkarna här och ut på framsidan av huset snappa upp en massa skit.
Det gör den inte nu samtidigt som nyttosignalerna kanske minskat obetydligt i jämförelse.
Sätt inte upp längre antenn än nödvändigt alltså !
Med spolarna 5m ut erhålles ett bonusband på 14MHz.
Det sitter alltså uppe tre dipoler.
•160/20
•80/12/11/10/6
•40/15
På 80-dipolen skriver jag även några andra band med ströresonanser som gör att den funkar hjälpligt där med.
Fler ströresonanser som gör den körbar med ok swr finnes även på 31, 69 och 85MHz.
IMG_0624.png
IMG_0625.png
På nedre bilden är benen för 160/20m monterade. Notera hur obetydligt 80m påverkas alls.
160m är väldigt smalt men det är priset för en förkortad antenn jag gladeligen tar för att slippa noiset en fullstor skulle ge här i villaområdet.
Två bilder till neråt i frekvens:
IMG_0626.png
IMG_0627.png
Man kan tänka sej de båda nya benen fixat lite bättre rx på de lägsta banden.
Nu skulle jag postat fler bilder på högre band för att visa att ej heller där låter antennen sej påverkas till ngt dåligt med de bägge nya benen…men forat slänger ut mej hela tiden när jag försöker posta fler bilder…så jag lugnar väl mej nu då…
DH

Inlägg av DH »

Lägger till bilder för 20m. Ngn kan va nyfiken på hur ngt hemfipplat möjligen ser ut där.
IMG_0628.jpeg
Utan benen för 160/20m ovan.
IMG_0629.jpeg
Bild tagen ngn timme senare med allt på plats.
Gillar hur vass & go’ dip det blev :D
Skriv svar