Kortvågslyssning Piratradio

SM4FPD

Kortvågslyssning Piratradio

Inlägg av SM4FPD »

Jag var uppe lite sent någon dag för en dryg vecka sen, c:a nära midnatt.. Kollade över banden.
Pirater med god signal på 6300, och flera i området 6200 - 6350 kHz.
Annars börjar det bli klent med lyssningsexempel.

Jag bruka kolla över det gamla 45 meter bandet.
Dvs där man körde pirat QSO för lääänge sen.
Frekvensområdet 6630 - 6700 kHz. I detta område finns kommersiell trafik, de pratar med USB.
Pirat QSO sker med LSB.
För många år sen kunde man höra svenska röster, numera hörs ofta bara Franska Tyska och andra Europeiska stn.
Bandet tillkom har jag en misstanke om redan sent 70 tal (förra århundradet)
Troligen bytte man en kristall på amatörstationer på 7 MHz för att komma ner 500 kHz.
I riggar som FT-277, FT-101, TS-510, 520 som exempel.
Under resten av 80 och 90 talen kom ju amatörradiostationer som kunde öppnas.

Någon som har hört något här?
Någon som var med på den tiden?
Någon som modifierat radio för bandet?

SM4FPD
DH

Re: Kortvågslyssning Piratradio

Inlägg av DH »

Jag borde inte svara då jag ändå aldrig ägnat mej åt det…men en annan amatörkollega i byn hängde där på 80-talet innan han tog sitt C cert.
Jag brukar stanna till….eller sakta ner farten kanske man skulle säga…med vfo’n när jag vevar förbi där….men hör aldrig ngt av värde…utan enbart cq cq dx möjligen..

I tyska kataloger förr kunde man läsa om kombinationsantenner för 11/45m’s.
Här är en från så sent som 1996:

IMG_0488.jpeg
DH

Inlägg av DH »

Just nu hörs en ändlös slinga…ngn slags synthmusik på 1730kHz AM på 5/5 på 80dipol. Har hört den en halvtimme ca… Kanske fler som hör den?
SM4FPD

Inlägg av SM4FPD »

OK DH om antenner för 11 och 45 meter, dessa hade jag aldrig hört talas om.
Vad det kan ske för saker är helt otroligt, men kanske kanske 45 m är godkänt i något land?????

den tiden 45 m var aktivt även i SM var på tiden för Televerkets kontrollstationer att vara aktiva.
I Karlstad fanns en sådan kontrollstation och det var av dem som jag fick tipset att det förekom pirat QSO aktivitet. Någon "dramatisk" händelse inträffade faktiskt....
Televerket var i farten minsann......

Ja lite historik, eller kalla det nostalgi.

Ändlös slinga på 1730 kHz, ja det är förunderligt vilka sändningar som förekommer.
Man kan höra de mest otroliga sändningar bara man rattar lite utanför ord frekvensområden.

Förr hade man i QTC en spalt om kallades "intruder watch", dvs man skrev om sändningar, rapporterade, som kunde vara olagliga, som pirater, huruvida det gällde inom eller utanför amatörbanden minns jag ej.
Förr var ju faktiskt radioamatörer skyldiga att anmäla ev olagliga sändningar.
Och det förekom verkligen sådana, inte minst av olagliga underrättelseverksamheter.
Idag används ju internet till sådant.

SM4FPD
Användarvisningsbild
Janne

Inlägg av Janne »

SM4FPD skrev: 11 maj 2025, 10:15 Jag var uppe lite sent någon dag för en dryg vecka sen, c:a nära midnatt.. Kollade över banden.
Pirater med god signal på 6300, och flera i området 6200 - 6350 kHz..............
Under resten av 80 och 90 talen kom ju amatörradiostationer som kunde öppnas.

Någon som har hört något här?
Någon som var med på den tiden?

SM4FPD
Jag var under en kort tid Qrv på 45 och 86metersbanden.

Det var frågan om en handfull Qson under något år.

Det fanns några enstaka fler Svenskar jag mötte där men eftersom man var så hemlig och försiktig så visste man inte vart i landet dom satt oavsett vad dom själva sade.

Kvällar var det som intill liggande band (40/80) Tyskar, Engelsmän, Ryssar.

Detta var runt mitten på 90-talet

Jag har gjort mycket dumheter i mitt liv, risktagare.
Fått sota för mycket också, ovanstående klarade jag mig från att åka fast för dock.
Örat är ditt bästa filter...du kanske har fina filter i din mottagare, men du kommer fortfarande att behöva ditt öra.
Skriv svar