Såg en kul bild på ett ställe…där jag direkt kom att tänka på en kollega som bor i samma by som jag:
Snart blev han sugen på ngt annat och den byttes ut mot en FT-950.
Radioshacket huserar han i en skrubb där kärringen sällan sticker in huvet och hon verkade inte märka att där nu stod en ungefär likadan …i storlek iaf, radio.
När den tycktes ha svalnat lite våga han sej därför på en ngt större men annars i princip likadan radio, en FT-2000.
Ingen reaktion på kärringen med den och allt va frid o fröjd.
Det är f.ö den radion han har låtit bäst med av alla radios han har haft.
Han är ju lite som jag fast kanske lite mer kapitalstark och byter gärna upp sej utan betänketid.
Det vanliga är annars att jag klagar på honom…att modulationen låter mer eller mindre kass…men just den lät fantastiskt bra, som en IC-7300 faktiskt.
Han bor bara…vad är det…700m norr om mej. Står vi i toppen på våra master kan vi vinka till varandra medelst kikare i vardera ände.
En dag såg jag en FTdx-5000 på dx-radio för….vetfan men kanske 25 tusen men då inkl det svindyra tillbehöret…en platt stereo(?!) högtalare med samma bredd som radion med ett spectrumfönster mitt på.
Jag tipsa honom om den o han blev ’eld & lågor’ över den.
Det vart ungefär samtidigt som jag bytt upp mej till IC-7610 och han ville såklart inte ’vara sämre’ o slängde sej i bilen direkt och åkte 50 mil för att hämta den.
Bättre än min radio är den inte men är iaf större till formatet och ger dubbel effekt och sades ’styra ut mitt 3kW slutsteg bättre’ än klena 100W stationer..
Lika bra som sin gamle FT-2000 låter den dock inte men de kanske bara är inställningsfråga?
Huruvida kärringen genomskådat bytet vet jag inte…
Nu har hanses Yaesu FT-897D mognat för försäljning då den aldrig används.
Han skulle klura ut en prislapp under helgen. Ngn som är ute efter precis en sån radio kan höra av sej till mej antingen i tråden eller i pm så får vi se.
Först hade han en Yaesu FT-847 som inte vart helt poppis att komma hem med.S: Yaesu FT-897D
Re: S: Yaesu FT-897D
5500kr inkl. sidomonterad LDG-tuner har han slutligen kläckt ur sej.
Detta är av ’sista bud-karaktär’ varpå ytterligare budgivning under det undanbedes. Alla Yaesu-nördar ser att den är tillverkad Januari 2008.
Radion finns i västsverige. Hör av sej till mej via pm då detta inte är ngt som kommer dyka upp på vare sej dx eller träsket.
Re: S: Yaesu FT-897D
Faktiskt ännu inte såld….inte ens en förfrågan??
Menar, detta rör alltså en allmode allbandsradio. Kortvåg, 6m,2m & 70cm. Frekvensöppnad så den sänder överallt i princip…även 27MHz vill jag minnas…
Vi hade med den ute på ön en gång där jag på fyllan körde ett gäng engelsmän på den på …har för mej 27,195FM med den kassa G5rv’n som hänger där.
Fem o ett halvt tusen för en sån radio inkl autotunern som bara den borde va värd kanske 750kr är inga farliga pengar.
Jag har sagt till säljaren att de e helt fel säsong att sälja icke bärbara radios så här års…att han borde vänta till September då spekulanterna är fler o att han då får en tusing till…och så får det kanske bli då.
Vet ni ngn som kan va sugen på denna så tjoa till. Vid seriöst intresse ber jag honom koppla in den så får vi köra ett testqso så jag kan verifiera att den låter ok, ligger ok i frekvens och om annat önskemål på test finnes.
’Icke bärbara’ ? Hmm, den gången ute på ön hade han den monterad på en bärmes, dvs en slags militär ’ryggsäck’ med bilbatteri och allt…
Nämnda antenntuner köpte han till den långt senare och den syns såklart inte på bilden. Klippet jag visat tidigare i sin helhet med mej bakom kameran finns här:
https://youtu.be/hnanXzSVNeg?si=EM5aStly4OOD-lBx
Där skymtar även min egna FT-857’a förbi jag körde med förr.
Menar, detta rör alltså en allmode allbandsradio. Kortvåg, 6m,2m & 70cm. Frekvensöppnad så den sänder överallt i princip…även 27MHz vill jag minnas…
Vi hade med den ute på ön en gång där jag på fyllan körde ett gäng engelsmän på den på …har för mej 27,195FM med den kassa G5rv’n som hänger där.
Fem o ett halvt tusen för en sån radio inkl autotunern som bara den borde va värd kanske 750kr är inga farliga pengar.
Jag har sagt till säljaren att de e helt fel säsong att sälja icke bärbara radios så här års…att han borde vänta till September då spekulanterna är fler o att han då får en tusing till…och så får det kanske bli då.
Vet ni ngn som kan va sugen på denna så tjoa till. Vid seriöst intresse ber jag honom koppla in den så får vi köra ett testqso så jag kan verifiera att den låter ok, ligger ok i frekvens och om annat önskemål på test finnes.
’Icke bärbara’ ? Hmm, den gången ute på ön hade han den monterad på en bärmes, dvs en slags militär ’ryggsäck’ med bilbatteri och allt…
Nämnda antenntuner köpte han till den långt senare och den syns såklart inte på bilden. Klippet jag visat tidigare i sin helhet med mej bakom kameran finns här:
https://youtu.be/hnanXzSVNeg?si=EM5aStly4OOD-lBx
Där skymtar även min egna FT-857’a förbi jag körde med förr.