MÅnga IC-7300 sålda

SM4FPD

MÅnga IC-7300 sålda

Inlägg av SM4FPD »

100 000 st IC-7300 sålda!
Lär här om storsäljaren IC-7300.
https://icomuk.co.uk/Over-100000-Sales- ... er/2/4740/
Makalöst i en värld där amatörradio är på nedgående.
Bör var rejält många mer än storsäljare som IC-706all, och IC-735.
Var tar allt vägen.
Man hör klart många ICOM 7300 i SM, men ändå antalet 100 000 är stort!

SM4FPD
DH

Re: MÅnga IC-7300 sålda

Inlägg av DH »

Jo fast de e ju old news…vart väl i våras man hörde det första gången. Iaf är det extraordinärt kan man tycka.

Innan den kom vart iaf jag lite skeptisk. Jag tänkte ’såndär sdr-skit med eg en dator i ett std 24 cm brett radiochassie’ & ’inget för mej’.

MEN så vart jag på studiebesök hemma hos sm6bgp och rattade på hanses nya 7300 ståendes side by side mellan 2 st IC-756 Pro III’or i shacket.
Skall inte säga jag blev helt såld direkt…jag tyckte det vart omständigt att byta mode med att peta med fingrarna på själva displayen…jag som hellre vill ha riktiga knappar ’klick’.
Ratta runt på den en stund märkte jag att den inte alls har ngn billig sdr-känsla utan Icom har lyckats få datoruslingen att kännas som en riktig radio faktiskt.
Den både ser ut och känns som en radio.

Jag gjorde dock en beställning vid hemkomst o fick den några månader senare. Det vart först då, efter köpet jag blev begistrad på riktigt - vilken radio :o
Swr-scanningen är ju helt super bara den. Man ser direkt var antennen ligger..
O lätt att hantera också. Manualen behövs sällan även om somliga nog borde läsa dem nogrannare…

Misstänker Icom ser amatörkollektivet som en bunt analogkramare som är skeptiska till allt nytt…o därför inte själva såg 7300’ans potential riktigt och satte priset ett par hundra dollar för lågt…
13500:- fick jag ge 2016.

Senare modeller har de dock tagit igen det på…min IC-7610 är på sin höjd dubbelt så bra…o kan enl mej få kosta det dubbla…men den är ju nästan 3 ggr så dyr..
Användarvisningsbild
sm6pop
Kontakt:

Inlägg av sm6pop »

Ja, en riktigt bra station för pengarna.
Enda felet som utan ägarens misstag fått den att landa här i labbet är klockbatteriet.
Det är löjligt litet och laddas av nätdelen så nästan undantagslöst slutar det fungera efter ett tag men det styr som tur är bara klockan menn det kanske vi avhandlat tidigare.
Det finns en modifikation på nätet som gör att tunern stämmer av högre SWR än 1:3 och den mår inte stationen bra av och landat en trasig station här.
Jag saknar ett uttag för extern skärm på den.
DH

Inlägg av DH »

sm6pop skrev: 28 jan 2025, 08:55 Jag saknar ett uttag för extern skärm på den.
Det gjorde jag också när jag satt med 7300.
Med 7610 finns den möjligheten o yttre skärm koppla jag såklart in direkt.
Jag tycker dock skärmen är för stor, en std 19tum fyrkantig vanlig ej widescreen-modell.
Med skärmen på samma avstånd från nyllet som från sistnämnda till radion blir det på tok för stort.
Vart lite inne på att skaffa en mindre…kanske 10,3 tum eller ngt man kan ha side by side med radion möjligen.
Då kunde den komma till nytta ev. Nu är det bara meningslöst bling som må imponera på besökare möjligen - om jag kommer ihåg att slå på den vill säga…för egen del är 7610’ans inbyggda skärm såpass bra att den yttre aldrig är igång.

Till IC-7300 som ju har mindre skärm original kommer det såklart i lite annat läge.
Skriv svar