Traderatips

Skriv Köpes, Säljes, eller Bytes i rubriken när ni annonserar.
DH

Traderatips

Inlägg av DH »

Inte jag som säljer:

https://www.tradera.com/item/302069/653 ... rad-antenn

En Log.periodisk riktantenn att användas till en scanner eller amatörradio för 400MHz banden.

Kort sagt. Mer ingående nörderi för intresserad som följer:

Såna här tog jag hem en drös av för några årsedan. Fick dem billigt för ngt på 250kr inkl frakt.
Alla kompisar har dem till lite olika saker. En har sin till sin Yaesu FTM-400 & hotspot till digitalköra.
Trots att det är fråga om en riktantenn har han sin på ett fast montage i önskad riktning.
En annan 2mil bort härifrån har sin kopplad till en scanner och den sitter inte heller på rotor utan pekar på mej konstant ^^
Min egna har jag på min Armstrongrotor.
I ärlighetens namn kör jag inget på 70cm i nuläget.
Vart band har sin tid, så att säga. Det går i perioder med vilka band som är roliga att köra.
Senast jag körde min vart för att lyssna på blåljus på 445,000MHz för ngn månad sedan. När man hör räddningstjänsten dundra genom byn slänger man på den frekvensen och jagar dem med Log.Period’arn.
Man hör dem då ca 2mil bort när de blir fotmobila med sina 5Wattare.
Med annan antenn, typ blindkäpp för 2/70 hörs de inte ens 1mil bort så den gör helt klart nytta.

-Vad är en logperiodisk antenn f’nåt?

Det är en riktantenn som främst är framtagen för att vara mkt bredbandig. Ordet extremt kan gott användas här.
För UHF som denna blir formatet mkt behändigt.
Den består av 2st tätt sittande bommar med ett antal element utplacerade.
Från sidan ser den ut lite som en spetsig Yagi ungefär.
Till skillnad mot Yagi’n så matas inte ngt särskilt element utan koaxen ansluts direkt till de bägge bommarna med skärmen till den ena och dielektrumet, mittledaren till den andra.

På varje bom…som i text är svårförklarat…se bilder på såna…sitter det ett antal element med varierande storlek utplacerade.
En vertikalt polariserad sån antenn man ser från sidan får då ett antal ’dipoler’ i olika storlek utplacerade på rad.
Den längsta dipolen sätter antennens lägsta frekvens o den kortaste dipolen dess högsta.
Vid närmare titt ser man att antennen är ’3 dimensionell’ så till vida att den övre dipolhalvan är monterad på den ena bommen och den nedre på den andra.
-Hur ’vet’ en viss frekvens vilken dipol av dem alla som RF’n skall stråla ut i?
Det är mkt enkelt, genom den dipol som är bäst anpassad efter frekvensen.
För långa eller korta element får felaktig impedans och strålar inte*
*Enkelt förklarat för folk skall förstå. Härom finnes mer nörderi betr fler multiplar osv men jag lämnar det dithän nu.
Vi tar en bild och delar den torra texten med lite:
IMG_9226.jpeg
Detta är bakkant på antennen. Man ser fästet, en enkel U klämma bara.
’Den ser ju helt ny ut?’
Ja, förutom den jag har i masten 13m upp har jag såklart en reservantenn….eller 2 ..-har jag kanske 3st? :oops:
Notera hur koaxen liksom löper in inuti den ena bommen.
En bild till:
IMG_9225.jpeg
Detta är antennens yttre ände där koaxen faktiskt är ansluten.
Av alla såna här antenner jag haft i min famn…de e kanske 6-7st likadana nu…har jag haft en av dem som vart dåligt lödd i änden.
Man får rycka av plaskåpan och kika att det ser bra ut som det gör på denna, annars löda om.

Notera de korta söta elementen längst ut.
Här ser man också tydligt hur elementen är anslutna liksom ’varannan’ på de båda bommarna.

I maströrsänden är de bägge bommarna kortslutna, dvs DC jordad.
Detta faktum att den är kortsluten får speciellt nya amatörer att känna obehag.
Många andra antenntyper är det också men det är när man ser det såhär uppenbart jag får bemöta protester ^^
’Lugn, det skall vara så. RF’n har redan strålat ut innan den kommer på att den är jordad så de e inga problem’
Försöker man köra rejält lägre frekvens typ 27 eller 69MHz blir det såklart generalkortis…fast inte heller då blir det knäpptyst i högtalaren då maströret o ’hele skiten’ då strålar ist.

-Hur fungerar den då? Vari ligger dess gain?
Då är det som så att dipolen närmast den som RF’n strålar ut genom, den större agerar reflektor.
Den mindre på andra sidan drivelementet agerar då direktor.
Varken ännu längre dipoler bakom den som agerar reflektor eller ännu kortare dipoler som sitter framför direktorn får ngn praktisk betydelse då dessa där får helt felaktiga längder.
Det har eg både reflektorn o direktorn närmast drivelementet också om vi skall vara kritiska men de fungerar ’lite grand’ ändå.
Den får då prestanda som påminner mkt om en 3-ele Yagi trots alla pinnar.
Det kan ju kännas lite fjuttigt men är helt enkelt vad ’det kostar’ att ha en antenn med sin fantastiska bandbredd.
Där det kortaste elementet strålar, dvs den längst fram, den har ju då ingen dipol framför som direktor varpå den där fungerar som en 2-ele Yagi istället.
Antennens lägsta frekvens bestäms som sagt av dess största dipol som sitter längst baktill.
Den må ha element som direktor framför men ingen reflektor varpå den där får den rundstrålande antennens karakteristik med noll gain.

Jag har bara testat dessa mellan säg 400-450MHz och där har den riktverkan hela vägen.

Vi kikar på databladet:
IMG_9234.jpeg
Där står 380-960MHz.
Svepning med analyzer bekräftar detta. Har ännu inte testat den som tv antenn genom att koppla på 50 Ohms koaxen till TV’n men skall göra det vid tillfälle. Fel impedans o fel polarisation kan ändå va intressant jämförelse mot den kassa tv antennen från ’Ullared’.

’28 element’ Mjo, som tv antenner brukar räknas som stämmer det väl så till vida att det sitter 28 st pinnar på de bägga bommarna .
De bildar dock inte mer än 14st dipoler iaf vilket med hänvisning till text högre upp gör den till en 3-ele som bäst beroende på frekvens.

6,5-7,0 dBi ger oss i häraden 4,0-4,5dBd vilket är helt i linje med en 3-ele Yagi.
Fram/Back förhållande om 20dB.
Öppningsvinkel på 62˚ vid vertikalt montage som jag har min känns…smalt. Jag tycker inte min dör förrän bredsidan lägges emot.
Ifall den sett ovanifrån pekar på ’kl12’, märker jag knappast ngn skillnad om motstationen befinner sej på ’kl10’ eller ’kl14’.
Det är först ’kl9’ & ’kl15’ den dör på riktigt….för att sen komma tillbaka på ’kl8’ & ’kl16’ igen.
Dess breda öppningsvinkel gör den därför som en okay scannerantenn att pekas mot den mest intressanta riktningen och att man ända kan höra stationer rakt bakom.

Jag återkommer med medföljande koax i nytt inlägg.
DH

Re: Traderatips

Inlägg av DH »

Det medföljer ’10m antennkabel’.
Mm, fast av den längden löper nästan en meter inuti bommen. Mätt ifrån där koaxen löper ut i bakkant på antennen vid maströret är det 9m kvar ner till stationen vilket räcker ifall man riggar den på vindskiva eller maströr i nock utanför fönstret.
Där man kör med rotor vill man gärna ha smidig koax som löper förbi rotorn och som skarvas på grövre koax därefter som först.
Koaxen heter Belden H-155.
Det är en högkvalitativ kabel som känns och ser ut som en finare RG-58.
IMG_9229.jpeg
På annat ställe fann jag även spec på 144MHz på 11,2 dB loss / 100m.
I änden sitter det en FME kontakt. Med lite tur har man redan en PL-259 i gömmorna med FME hane baktill som denna koax passar rakt på.
I annat fall kanske man kapar koaxen men sparar kanske 15cm så man kan löda på t.ex en PL-259 där så man har gjort sej en PL-FME adapter.
FME sitter det ofta på antennfötter av premiumsort. Både för plåt och magnetmontage.
FME har jag även på en av mina Yagi’s där denna kontakttyp passar rätt på.
—-
Nästan likadana antenner som denna ser man även för TV-bruk.
De är 75 Ohm’s och har 470MHz som lägsta frekvens.
Den händige bygger enkelt om en gammal sån till att även kunna sändas med lite längre ner i frekvens.
Ifall de 6 längsta pinnarna göres 5% längre kommer antennen sjunka ca 5% också ner till 446MHz.
Byt ut koaxen till 50 Ohm’s samt minska avståndet mellan bommarna ngt.
Normalt sitter det plastdistanser man kan slipa av ett par mm för att få tv-antennen att lira på 50 Ohm ist.
Glöm inte att montera den med vertikal polarisation. För tv är de normalt horisontalt polariserade så man kan ev behöva bygga om fästet också.

’Bättre att köpa sej en Yagi ist’
Ja ifall man vill ha rejäl gain och saknar behovet av bredbandighet och att lära sej ngt på kuppen samt saknar recycling-tänket som all min antennlaboaration bygger på så gör man såklart det.

Antennen i den här tråden såhär långt är ngt för den som vill åt en billig basantenn som fixar 432/444/446MHz + lite blåljus, väderballonger och diverse och som dessutom har lite riktverkan framåt.
DH

Emperror med BFO

Inlägg av DH »

Denna är en udda fågel som ligger ute som auktion nu
https://www.tradera.com/item/302072/654 ... o-komradio
IMG_9291.jpeg
Med sin BeatFrequencyOscillator, BFO på orange knapp kan den ta emot en primitiv slags SSB.

Delta Tune blir som en clarifier.
Med kanal 23 som högst blir användningen begränsad MEN jag har för mej att jag i min ungdom byglat ’E’ läget på kanalvredet att faktiskt få kanal 24 där på en sån :?
IMG_9290.jpeg
5424’an på bild är från min egna samling. Kan dra fram o testa det på den vid intresse en dag.

Dessa radios är helt sjukt snygga kvällstid när de lyser. De finns i liknande versioner fast under andra varumärken såsom Midland, IOC m.fl.

5424’an har BFO den med och även en annan cool detalj..eller flera faktiskt. Den ena är sättet den plockar fram kanalerna på.
Notera att den saknar kanalvred!
Ist har den en tangent för up & scan.
Den manövrerar en solenoid, en elektromagnet som hugger tag i ett kugghjul invändigt som sitter på axeln till ett klassiskt kanalvred :D

När man byter kanal rasslar det gött i den …när det fungerar skall tilläggas…just den funktionen brukar gå sönder först…men när de funkar är de mkt fräna att köra. Stora lysande röda siffror i displayen man annars bara ser på basstaioner.
Med kanaltangenten på ’Scan’ scannar den…medelst sin solenoid rasslar det rejält i vredet hihi.

Dubbla klockor med swr mätning på den ena.

En variant på PA jag inte sett i ngn annan radio: Intercom på knappen längst till höger.
-Vad i allsindar är det? Jo man kan försätta själva PA högtalaren…den man kanske riggat ute på lagret på ett företag…eller i maskinrummet på en större båt kan man tänka…att funka som en mikrofon och snappa upp ljud när radions PTT släpps i PA-läge.
Man kan då alltså prata med maskinisten uppifrån bryggan på en båt t.ex. När man släpper ptt’m kan denne då svara genom att prata in i PA högtalaren. Ljudet hörs då i komradions vanliga högtalare.
Detta har jag testat och det funkar över förväntan bra.
Det är alltså även möjligt att tjyvlyssna på personalen utan att det knäpper och har sej i den PA högtalaren.

En mängd användningsområden…kan man tänka…rigga en PA högtalare riktad mot grannen…eller mot egna ytterdörren kanske…eller annat kul ^^
—-
På tal om BFO kom jag tänka på en annan radio…för de som tycker gamla AM häckar är kul.
En Handic …tror den heter 423 och den är made by Uniden iaf, dvs den har släktskap med President, SuperStar, Cobra o dom.
Det är en 22 kanals AM häck med PLL MB8738 vilken moddas likadant som en LC7132.
LC7132 är samma som LC7131 fastän 7132 saknar kanal 23 vilken vart förbjuden i våra bägge närmaste grannländer förr.
De har då kanal 1-22+11a.
En radio med LC7132 kan man byta ut mot en 7131 utan annan modifiering och får då k23 på det tomma läget på displayen den radion annars har. Vet det finns ngn am/fm Danita man kan hotta upp på det viset t.ex.
MB8738 förekommer även i Zodiac’s för kännedom.

Iaf så är Handic 423 enkel att ge en +20-knapp, dvs inställd kanal på vredet men +20. Står vredet på t.ex ’4’ och man slår till ’+20-knappen’ hoppar radion upp till K24.
De kunde man….efter att ha dragit på modulationen…vilket gud förbjude…invändigt…så man fick kraftig plusmodulation, sen kommunicera med stationer som körde USB faktiskt.
De fick lägga sej ngt snett och Handic’n med sin Delta Tune med extra brett omfång blev som en clarifier faktiskt.
Fränt. Fanns en lokal station förr ’stn Orvar’ som körde ssb på kanal 24 på det viset med sin som jag hade moddat .
3W ’usb’ gick trots allt en bit.

Själv hitta jag en sån på Tradera härom året jag buda hem illa kvickt…tyvärr hade alla elektrolyter i den torkat så den åkte i skroten.
Det är ett gott antagande att andra likadana lider av samma fel…så ni vet.
DH

Inlägg av DH »

SM4FPD

Inlägg av SM4FPD »

Men ibland är det svårt att skilja på en walkie Talkie och en kommunikationsmottagare.
https://www.tradera.com/item/302071/656 ... kie-talkie
Söt liten mottagare i alla fall.
HANDIC kom med en del snygga små saker och den typiska orangea färgen.

Vi får hoppas att den som bjuder för köp inser att artikeln är felbeskriven.

SM4FPD
DH

Inlägg av DH »

Det händer ganska ofta. För en tid sedan vart det ngn som sålde ngn radiorelaterad grej…glömt vilken…på samma ställe.
I Auktionen kunde man läsa: Funkar jättebra….bla bla bla men strömsladd saknas och jag vet inte var sådan skall anslutas heller??’

Jag ställde då en fråga om hur du vet att den funkar om du inte ens kan få igång den?

’-köp en annan’ ..vart det korta svar jag fick. :?

Fickscannern sista inlägget handlar om , sålde jag två st av förra året. En likdan som den där och en för 410MHz.
Slarvigt nog vart jag för lat för att kolla upp vilken spänning de ville ha…jag gav den 12V i sidan ’lite snabbt’ för att se om ngt hände…o de gjorde det…den vita röken slapp ut…attans.
DH

Inlägg av DH »

Inte jag som säljer…det är det aldrig i den här tråden:

https://www.tradera.com/item/302069/661 ... atts-radio

Känner inte till denna alls mer än vad auktionen säger och visar.
IMG_9743.jpeg
En bild jag snott på ebay på likadan radio men med annat varumärke.

Vi kan nog utgå ifrån att belysning i mätaren inte finns…men fixar man det så har man en fin-fin pejlradio.
Teleskopantenn man kan justera efter inkommen styrka är perfekt.
Bäst bäring @ pejling får man dock med den urdragen till ca metern lång.
Ngn av knapparna kan man låta sköta dämpning medelst t.ex helt rått jorda ner antennen via ett motstånd eller en konding ev.
Dämpning behövs när man är väldigt nära sändaren.

Pejling som t.ex Rävjakt tänker jag mej då ifall man får ihop tillräckligt många intresserade operatörer om 4-5 st.

Misstänker pejlmetoder fallit i glömska då ’ingen håller på’ med sådant idag.

På 27MHz går det till som så att man håller radion framför sej på ’vanligt’ vis fast längre ifrån brödintaget i höjd med naveln med antennen lutad snett uppåt- framåt.
Man står still ’på stället’ och vrider sej runt Nord-Syd o allt där emellan.
Där man tycker man får starkast signal, där är bäringen rakt bakåt.
Man dubbelkollar genom att vrida sej åt det hållet och ifall det sammanfaller med att näsan pekar åt samma håll med lägsta möjliga S meter utslag så har man rätt bäring.

Bäst blir det ifall man står på en öppen plats utomhus t.ex mitt på en parkering eller mitt i gatan.
Har man möjlighet så förflyttar man sej ngn våglängd och gör om och ser om samma bäring nås eller ifall man lurats av en reflektion bara.

Observera att detta är en mkt träffsäker metod. Speciella ’pejl-ramar’ behövs inte och krånglar bara till det.
En random walkie talkie med S meter och teleskopantenn är oslagbar för ändamålet.

Pejling för VHF sker likadant men när man kör över iaf 100MHz så blir bäringen man får åt andra hållet, dvs dit näsan pekar vid max S meter utslag pga reflektion i pannbenet kan tänka.
På 400MHz banden blir metoden sämre då varken rakt fram eller rakt bakåt ger bäring utan rakt i sidan. Frågan är då bara åt vilket håll…höger eller vänster..?
Där är det iofs enkelt med en medhavd liten Yagi att flaxa med ist.

27MHz kristaller har vi alla nördar i en låda och skramlar. Man tigger sej lätt till ett kristallpar för en tjuga+frimärke.
Skriv svar