AM såklart och av amerikansk tillverkning.
Haft den ett tag men inte tagit mej för att koppla in den förrän idag.
På klassiskt amerikanskt vis vill den såklart ha 110Vac och via oktalsockel baktill. 9-pol dessutom.
Tanken vart att köra den på 12V ist men den skall då även byglas där bak vilket jag inte blev klok på riktigt.
Tog den under armen hem till sm6vdn som löste det på ’5 min’, tackar.
Där bestämde vi att vi försöker köra den på nätström trots allt.
Plåtburken ner till höger har jag sedan förut, det är en trafo med 220V på primär och 110V på sekundären…MEN numer har jag ju nästan 230Vac i uttagen här hemma varpå burken ger 115V således.
Jag tänker det kvittar.
Radion flyger igång och inget verkar bli för varmt såhär långt.
Låter den vara som den är ett tag innan den servas upp så man vet hurdan den är innan man lagar sönder den..
Det babblar för fullt i den just nu på de flesta kanaler utom 4+4st. Det tyder på att det är 2st kristaller som inte är friska till att börja med.
Fulkopplad för test funkar det på rx iaf. Ngn mikrofon har jag inte. Det får jag rota fram en…o den skall väl ha kristallmikrofon antagligen…mina såna är rätt så trötta men kanske funkar till denna?
Med lite tur kanske min 110-trafo är kraftig nog att orka med tx också?
Radion lär ge ngt på kanske 5W på sin höjd så det går nog.
Vet heller inte om den sänder ens. Den observante ser dock på bilden ovan att sändarröret som sådant glöder iaf.
S metern lyser glatt o snygg är den med sitt kromade hölje.
Vetifan vad jag gör med den…om den säljs kanske…men ett tag skall jag leka med den iaf. Ge den mikrofon, en omgång 4st gummifötter, nya skruv + en service och snyggare inkoppling där bak med.
Rörbestyckad 27MHz radio
Re: Rörbestyckad 27MHz radio
När man ’inte har annat’ än typ 23 kanaler AM att veva runt på, kommer man på efter några varv på kanalvredet att det trots allt finns en del o lyssna på.
Just nu har jag fastnat på k22, 27,225 AM.
Där hörs en amerikan köra några stationer:
”Why are you up this early’n the morning?’
”God what a snow at my yard..” Funderar på vad kranen ’Band Spread’ kan ha för funktion
Samma som kranen med samma benämning som min Hammarlund är det iaf inte.
Det lutar åt…sniff sniff… -nu börjar det bli en del värme ur den trots allt…men de e nog mest glöd-värme och det luktar. . . .som. . .jag får en flashback hemma från pojkrummet när jag va liten o hade en Philips allströmmare som huvudsaklig radiostation…luktar hemtrevligt bränt damm.
Hrm, Bandspridningen verkar snarare vara en slags fine tune, att finlira mottagen frekvens med.
’Noise Limiter’ verkar vara en slags ANL fast inte Automatisk då…undras vad det är som är ’Automatiskt’ jämfört med denna NL bara?
Noterar att lampan för MOD vilken troligen kommer blinka i takt med mikrofonmodulation…även gör det vid mkt volympådrag.
-Finns det ngn mer med liknande radio som min? I verkligheten har jag nog bara sett en enda Cardon Spitfire vilket dock är en japansk radio. En lokal amatörkollega, mannen bakom sk6rr sitter på den.
Just nu har jag fastnat på k22, 27,225 AM.
Där hörs en amerikan köra några stationer:
”Why are you up this early’n the morning?’
”God what a snow at my yard..” Funderar på vad kranen ’Band Spread’ kan ha för funktion

Samma som kranen med samma benämning som min Hammarlund är det iaf inte.
Det lutar åt…sniff sniff… -nu börjar det bli en del värme ur den trots allt…men de e nog mest glöd-värme och det luktar. . . .som. . .jag får en flashback hemma från pojkrummet när jag va liten o hade en Philips allströmmare som huvudsaklig radiostation…luktar hemtrevligt bränt damm.
Hrm, Bandspridningen verkar snarare vara en slags fine tune, att finlira mottagen frekvens med.
’Noise Limiter’ verkar vara en slags ANL fast inte Automatisk då…undras vad det är som är ’Automatiskt’ jämfört med denna NL bara?
Noterar att lampan för MOD vilken troligen kommer blinka i takt med mikrofonmodulation…även gör det vid mkt volympådrag.
-Finns det ngn mer med liknande radio som min? I verkligheten har jag nog bara sett en enda Cardon Spitfire vilket dock är en japansk radio. En lokal amatörkollega, mannen bakom sk6rr sitter på den.