IC-7300 vs IC-7610

DH
Inlägg: 429
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: IC-7300 vs IC-7610

Inlägg av DH »

Idag är det lördagen efter den massiva solstormen som träffade oss igår.
De lägre banden dog ut helt o den pågående Huddingeringen på 80m försvann abrupt i högtalaren.
Istället blev det ren kalabalik på 10/11m som vart underhållande att lyssna på.
Speciellt de brittiska öarna gick in med kraft här. Svårt att få några kontakter alls med vertikalpinne och tråddipoler. En Irländare på 28MHz vart allt jag lyckades med.
Ungefär som det brukar vara på 40m, dvs knappt ståplats med folk på alla frekvenser.
Jag kunde på 27.235 lyssna på en station i Piteå prata med en station i Skåne och båda stationerna hördes..
Just nu när detta skrivs är alla(!) HF band tämligen döda 09:15.

Nåja en parantes bara det där som tveksamt fodrar egen tråd.
—-
Kom för ett tag sen över en Icom bordsmick. Aldrig ägt ngn sådan…knappt Yaesu dito heller.
Jag är mer den typen av operatör som vill vara med ’väldigt fysiskt’ med att greppa en handmick.
Sitta med rak rygg eller tillbakalutad med en bordsmick o ställa på magen må va bekvämt men känns…avigt.
Samma med den snurrfåtölj jag sitter i. Jag borde ha en mer kontorsstol med ryggstöd lätt lutat framåt ^^

Allt som är nytt får man ge en chans iaf tänker jag och jag har kört med den lite.
Riktigt lika bra ljud som i originalmicken kan den bara inte ha…somliga påstår det men jag undrar ändå..
HandyMike 219 (HM-219) som handmickarna till IC-7300/7610 heter är riktigt bra asså.
Tänkt skaffa en sån till att ha till min IC-726 men på den har jag fått blandad kritik. Hälften av motstationerna säger den låter mkt bättre än originalet men lika många säger det motsatta.. ahja…skiter i det då.

Ingen har ännu sagt jag låter dåligt med bordsmicken…som är en SM-30 f.ö.
Skall få till en bild:
IMG_6449.jpeg
Jag gillar den trots allt för att den är liten. Man kan attackera den som en handmick o hålla den i handen as well.
Det finns en sa6’a jag kör ibland som också har likadan mick till sin 7300 och han låter väl OK även om han inte sticker ut…han har väl lite att jobba på i sina inställningar kan tänka. Kör man bara default + mkt micgain så blir det sällan super.
Han tog åt sej när jag klaga på skramlet i ptt knapparna och skaffa lite olika proffsiga tape’r…eller skall vi säga tejper ist :? han pilla isär sin mick o satte på tryck o glidytor på plastknapparna. Det gjorde nog lite för jag stör mej inte på ngt skrammel längre.
Liknande mods gjorde jag mkt i min ungdom med kladdig eltejp :roll: med kasst resultat varje gång.

Skramlet uppkommer såklart när man inte klarar av att hålla ptt fingret still nog. Det tyx jag fixa för ingen har ännu klagat. Jag har ändå frågat om det men näh..
Man får verkligen provocera fram skrammel innan man ser på VU meters att de vill flaxa upp.
Det som hörs är ett ’katchung’ vid tillslag medelst den låsbara ptt’n men inget störande sägs det…det hörs bara.
Låsbara ptt’n är den övre mindre man trycker in varpå den fastnar i intryckt läge o en LED tänds.
När man vill släppa på den trycker man på samma knapp igen. Dvs inget som skall skjutas åt sidan eller så.
Momentan ptt är den större nedanför.

Undertill finnes en trimpot man kommer åt med mejsel genom ett hål. Min har jag ställt på 70% pådrag ca.
Har inte finlirat absolut än men den kan komma att både höjas eller sänkas så den står nog rätt så bra som den gör. Jag vill inte ändra radions inställningar så att handmicken på ngt sätt blir sämre. Den prioriteras alltså.
Om man med samma inställningar i radion kan få bordsmicken att låta hyggligt är det ok men inget krav.

En annan kollega, sa6’a han också…hade en 7300+SM-50 bordsmick. SM-50 är större med fler knappar men låter likadant som en SM-30. De extra tusenlapparna man lägger på den större micken ger inget som helst extra i motstationens högtalare alltså.
Jag tycker dock SM-50’ns ptt knappar skramlar mkt mer än den mindre micken - blää.
Minns jag fick säga till honom att va still med ptt fingret…om man skall kunna höra vad han säger trots +40dB signalstyrkor.
SM-50 har dock up & down knappar. Det saknar SM-30 och det är en riktig miss.
Jag kör ju alla mina radios på vfo alltid. Inlagda minnen med rep.shift o.dyl har jag inte längre. Inte en enda radio med mikrofon ansluten har jag lagt in några minnen på. Jag kranar vfo från ände till ände hellre.
Undantaget är dessa IC-7300/7610 där jag finner det behändigt att lägga in en frekvens på varje band på varsin minnesplats. ’1968kHz LSB på en, 3762kHz LSB på en annan, 27105 kHz AM på en tredje ’osv ett 10-tal frekvenser.
Med up & down knapparna hoppar man enkelt till sina favoritfrekvenser som man med vfo sen utgår ifrån.
Icom IC-7300 har även up & down knappar på radions frontpanel vilket däremot IC-7610 saknar.
Kör jag SM-30 på 7610’an så tappar jag den behändiga band-bytar-funktionen medelst mikrofonen. Det går inte ens göra på radion då de dedikerade bandknapparna inte ’är samma’ som de i förväg valda frekvenserna och trafiksätten.

IC-7610 nöds jag därför även fortsättningsvis köra med handmick o med bordsmicken på 7300’an.
Ev gör jag mej en kopplingsbox med en brytare med 2st mic jack o 1st mic kabel till radion.
En brytare att skifta mellan HM-219 och SM-30 må va hänt.
Användarvisningsbild
sm6pop
Inlägg: 144
Blev medlem: 19 jan 2022, 07:54
Ort: Åmål
Kontakt:

Re: IC-7300 vs IC-7610

Inlägg av sm6pop »

Kul att testa lite olika mickar och jag har kört flera till min 7300 och samtliga har fått bra rapporter, även från de jag känner och är kritiska.
Det som skilljer är graden av bas och diskant men det kan man ju ställa i menyerna på radion.
Jag undrar om det inte till stor del beror just på den radion och hur den är konstruerad som gör att det mesta låter bra från den.
Jag har också en Yaesu FT-897 och där är det nästan omöjligt att få riktigt samma ljudkvalité som i 7300:an oavsett vad för mikrofon man använder så hur radion är konstruerad tror jag spelar större roll än vad för mick man använder innom rimliga gränser när det gäller mikrofonkvalité.
Själv kör jag en studiomikrofon liknande den VKC säljer men lite dyrare och monterad på stativ.
Då kan man också sitta tillbakalutad om jag tar med mig PPT-knappen i knät.
Fördelen med den är också att man kan vika bort den när man inte är i ett QSO då jag har ganska lite bordsyta framför stationerna där mina nycklar också står och tar plats.
Insällningarna är 35% mic-gain och comp är ställd på 3.
DH
Inlägg: 429
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: IC-7300 vs IC-7610

Inlägg av DH »

Händer inte så mkt här så jag fyller väl på lite med 7610 skriverier
Sen sist har jag visst hittat hur man bläddrar mellan minneskanalerna. Enklare än vad man tror. Man vrider på Multi-kranen helt enkelt bara :roll:
IC-7610 har en funktion jag inte brytt mej så mkt om. ’Digital Select’. Inget jag känner igen från varken 705 eller 7300.
Ursäkta halvdan skärpa pga att jag har skyddsplasten kvar
IMG_6839.jpeg
Antingen klickar man på den där…eller rullar ner listen med Multi-kranen hit:
IMG_6838.jpeg
I speccet är det Norrköpingsringen som är igång på 80m.
Jag har skruvat upp bakrundsljuset lite för det skall bli tydligare på bilderna.
Man ser hur det liksom lyser upp +/- 250kHz med hygglig rx i de kassa konditionerna ändå.
Om man däremot slår på Digital Select genom att antingen klicka på knappen på första bilden eller klicka på ljusblåa rutan i rull-listen så ser det ut såhär:.
IMG_6837.jpeg
Notera även att jag på den bilden har dragit Digi-Sel max till höger med Multikranen.
Nu är passbandet(heter det så?..rätta mej gärna) +75kHz och -25kHz och utanför det är det kraftigt dämpad rx och nästan svart i vattenfallet.
Mitt på frekvensen, 3633kHz är rx i princip oförändrad. Möjligen ngn enstaka dB svagare samtidigt som det är ännu svagare nedåt i frekvens samt starkare uppåt.
Vitsen med detta är att kunna dämpa en stark station som skaver liksom i sidan starkt en bit ner i frekvens om frekvensen man lyssnar på.
Ifall intefererande station befinner sej högre i frekvens så vrider man Digi-Sel åt andra hållet bara:
IMG_6836.jpeg
Detta har jag kört väldigt lite. Tycker vinsten med det är minimalt. Har inte testat andra moden än ssb o på andra moden kan det kanske vara great.
Om man slår på Digi-Sel och låter den stå på mitten så är den såklart vass i mottagningen mitt på frekvensen man ligger på…eller möjligen ngn eller ett par dB bättre och ’passbandet’ följer även med när man vrider på VFO. Det är då alltså omöjligt att vrida över in på det mörka området i vattenfallet eftersom mottagaren följer med.
På pappret är ju det helt great…att liksom optimera mottagaren för området vfo’n faktiskt ligger på..MEN jag misstänker funktionen använder den inbyggda antenntunern för tilltaget. När man vrider på VFO …även relativt korta sträckor…så rasslar det friskt i reläerna i tunern. Det kommer ’aldrig att hålla’ över tid att alltid köra så. Reläerna brinner ju upp efter några hundratusen till o frånslag o dit kan man ju nå på ngt enstaka år istället för 50 år vid normalt bruk…så den funktionen kommer användas mkt sparsamt..dvs att veva på VFO samtidigt som den är påslagen.

Nu på förmiddagen är det ’kassa’ konds överallt….utom på 11m där det är tjockt med stationer.
’Ypperligt tillfälle att prova Digital-Select tänkte jag…men nähänä…där utanför amatörbandet funkar inte funktionen. Inte på 45m bandet heller. Ålrajt. Ham band only.

Just nu bråkar jag med att försöka få igång ctcss på radion. Hittar inget i manualen :?
Får väl googla då..
Moskva repeatern på 29,670FM vill ha 151Hz subton som jag tänkte testa..
Skriv svar