Det borde jag göra också. Sälja radiogrejer. Tyvärr är det mesta sånt som måste åtminstone provköras först…se om det ’lyser och låter’. Får väl se om jag kanske får till ngt säljbart i helgen..
Sån Icom IC-2000H som SM4FPD’s hade jag då när de kom. Köpte flång ny…måste ha varit vintern 1995-96 eller möjligen ngt år senare…
Vart o hämta den personligen hemma hos SM7CAB(s.k), CAB Elektronik’s i hans stora gula villa som låg vackert högt i ett villaområde i Jönköping.
3995kr kostade den och jag hade noga övervägt köpet. Köpa eller inte…
Notera att på den tiden innehade jag endast T-certifikat vilket då ej tillät att komma åt kortvågen.
2/70 vart i princip vad som stod till buds.
Min radio vart en lånad Icom IC-255. Det var en 25W’s fm station med röda digitalsiffror för frekvensvisning och analog pwr/s meter. Ok radio men bara lånad…o nog vore sånt vrålåk som en IC-2000 en kaxig sak att kunna ställa på bänken hemma.
Glädjen blev ganska kort. Jag minns att jag tyckte den hade känslig lågbrusig o fin mottagare - även på flygbandet.
Tyvärr hände ngt med den….när den blev varm tappade den rx helt.
Jag hade den på garantireparation, den kom tillbaka med fortfarande samma fel…o jag skicka av den direkt o jag vart av med den två månader…när den sen kom för andra gången vart det fortfarande med samma fel.
Lämna då in den på annan verkstad som dock gick bet de också.. Det vart å.f för Yaesu och erbjöd snällt nog mej att få köpa en sån till billigt pris.
En Yaesu FT-8100 blev det som jag nog kan säga är den bästa 2m eller 2/70 radio jag har ägt. En riktig superkvalitet vart det på den.
När den såsmåningom blev utsliten o byttes mot en rad andra olika Yaesu’s…det vart FT-8800 en FT-8900, även några FT-1802, FT-2800 m.fl så tyckte jag inte jag hitta en lika bra och välljudande radio främst i mikrofonen/modulationen som min gamle FT-8100.
Vid det laget hade jag dock kommit åt även kortvåg och 2/70 vart därför ej längre lika viktigt.
Bränd på iaf fabriksnya Icom’s fortsatte jag med Yaesu ist. Tyckte då man fick ganska mkt för pengarna.
Hann med att avverka en FT-817 som även den blev en riktig arbetshäst och som jag hade i många herrans år innan även den blev utsliten i frontknapparna.
Fick panik när den till slut havererade helt och flängde iväg dagen efter o skaffa mej en ny…och som då hade bytt namn till FT-818.
Den vart ingen höjdare…den sades vara ’samma’ som 817 men med ett fåtal nya komponenter bara…pga att några i 817 hade slutat tillverkas…men att man som användare inte skulle märka ngn skillnad.
Helt fel. Ni som känner mej vet hur grinig jag är med modulationsljud och högtalarljud.
FT-818 hade precis de kassa storsignalsegenskaper som FT-817 påstods ha 10 år tidigare…men som aldrig vart några problem med min 817. Med FT-818 däremot så vart de det. Sån skit, tss tss.
FT-818 hade heller ej ingen lysande LED vid laddning. Man visste därför inte om laddkabeln vart isatt eller inkopplad ens. En klar försämring.
När man körde i skvalradio mode hade man ej längre ngn S meter vilket jag däremot hade i min 817.
Störst besvikelse vart dock att FT-818 ej kunde köras på stor antenn….inte ens mina kortade campingdipoler gick att köra med…det lät överstyrt o kasst i högtalaren…man nöddes trycka fram RF gain funktion på ratten man hellre velat ha till RIT ist…tss tss, sån skit.
Den radion byttes bort kan man säga mot den flera ljusår mkt bättre Icom IC-705 jag har idag.
Andra kortvågs Yaesu’s jag har haft är t.ex FT-920, FT-857, FT-840 vilka alla är utmärkta radios.
Speciellt 920’n är ett riktigt skepp att ha på bänken. Riktig tuner har den också som ljudlöst stämmer av.
Saknar den emellanåt. Gillar dess breda chassie kanske mest.
FT-840’n vart en utmärkt enkel radio som byttes bort för att finansiera ngn annan häftigare radio.
FT-857’an hade jag i bilen i tror…7 år eller så…tills bilen såldes. Sen blev den liggandes på hyllan ett par år innan min kompis tjatade av mej den.
Noterade då i hans ägo att den börjat låta lite sämre i modulationen?? Den hade alltså med ålder ändrat sej. Om det vart i själva mikrofonen eller ngt i själva radion är oklart.
Han fick med alla mina kvarvarande Yaesu ’kortvågs’ mikrofoner…dvs stora och lilla DTMF micken vilka är electret bägge två samt en dynamisk mikrofon.
Oavsett vilken han tar…låter den tunn, klen…lite som en gammal IC-725/726 eller ngt.
Misstänkte därför att han kanske vart i o mejslat i radion men det verkade inte så…hmm.
Dessutom hade den nu lallat iväg ngn halv kHz i frekvens… - tur jag sålde den billigt iaf !!
En hel hög veteran Yaesu’s har jag samlat på mej med. FT-301(som lajnar min FT-221R), FT-101zd 2st.. , FTDx-150 och sen några andra som eg heter Sommerkamp men som är tillverkade av Yaesu i Japan.
Den modernaste Yaesu jag har kvar nu…det är en FTM-400. En mobil 2/70 radio med lös front med färgskärm.
Flashig såklart och med lite kul funktioner. Har man inte fingrat på den på ett tag…så är det som med andra moderna Yaesu’s att man får ha fram manualen o sitta med den i knäet.
Det är möjligt…att den låter lika bra som min FT-8100 gjorde…i modulationen. Många år mellan dem har passerat och det är lite svårt att avgöra men jag tror…FTM-400 är lika bra !!
Det plus en detalj till gör att jag ändå behåller den trots att det är en Yaesu…och krånglig att köra som en sån…och det är dess utmärkta känslighet.
Såväl hamband som out of band…så som flyg och marinbanden så hör den mkt bra. Den slår t.o.m IC-705 på mottagarkänslighet på 70cm.
Stationer man på IC-705 hör till 50% går in på 100% på FTM-400.
Jag har en kompis med likadan FTM-400 fast eg en nyare version med nyare firmware…o han säger samma sak om den…att den också klår hanses Icom IC-705 på 70cm rx.
Vid ev intresse listar jag fler radios ur minnet om mitt tyckande om dem en annan dag.
FPD’s IC-2000 kanske jag budar hem av rent nostalgiska skäl. Den hade en frän ’skärmsläckare’ minns jag. En ping-pong boll som studsade i displayen samt tände upp alla segment…körde genom alla dimmerlägena osv.
Efterföljaren IC-2100 med 5 Watt mer vart inte alls lika frän radio iaf.