Projekt: Ramantenn/Spiralloop för 80m

Användarvisningsbild
SA5VOX
Inlägg: 105
Blev medlem: 19 jan 2022, 09:21

Projekt: Ramantenn/Spiralloop för 80m

Inlägg av SA5VOX »

Varit lite sugen på att prova SM0VPO's ramantenn lösning ett tag och byggde en i höstas och testade den enbart vid ETT tillfälle inomhus med vagt resultat och stuvade undan den då det kom annat i vägen + att den tog upp plats, 1.8 x 1.8 meter och i min lilla stuga är det precis att den får plats mellan tag och golv. :? :D
Nu kom våren och jag hade haft i huvudet att jag skulle prova den igen fast denna gång utomhus och med lite mer "vetenskapligt"~iiisch. ;)
Till en början verkade den inte ville prestera så värst alls, 5w in och med en krass verkningsgrad var det kanske inte så mycket att förvänta... eller? För skoj skull började jag lyssna på mer avlägsna WebSDR stationer och döm till min förvåning, jag hörde mig klart och tydligt! :o :shock:
På nära SDR stationer hade jag knappast hörts om ens alls på men vid mer än 10 mil gick jag in bra dagtid! Må vara S3~4 men jag gick fram!
80m ram 1.jpg
80m ram 002.jpg
Taggad av detta höjde jag effekten så mycket som min MYCKET Åsa-Nisse tillverkade kondensator av 10cm RG213 pallade utan att få överslag vilket visade sig vara 40w.
Efter en kort session av allmänt anrop fick jag svar och från Linköping till Leksand gick jag in med S5~S7 (en del QSB) och den andra stationen S8 hos mig och denne körde med 100w, kort därefter kom en rapport från Växjö också, S5~S6, senare även Skåne med S4.
Kan inte annat säga att det var en total succé!! :D Senare provades även "lokalt" mellan Linköping och Norrköping utan problem men där var riktverkan uppenbar så troligen gick det via "markvåg". En mycket nära station, bara 1 mil bort kunde dock inte höra mig alls, kan ha berott på terräng eller liknande?

Nej, den gå verkligen inte att jämföra med en vanlig dipol eller stor helvågs loop men jämför man storleksmässigt: Ett kors på 1.80m x 1.80m mot 40m eller 80m tråd, då är det verkligen skillnad!
Den här går att ha på en balkong, visst, det finns även små vertikaler också så det här är bara en lösning men har en liten fördel också, den är till viss del riktbar och då kan man vända bort den från lokala störningar (även om man då samtidigt riskerar att rikta sig bort från potentiella lokala motstationer. Pros & Cons.) samt att den är något smalbandig i sin konstruktion som även det kan ta bort "QRM-skräp" på sidorna av din frekvens.
80M ram 003.jpg
Bor du i lägenhet kan jag iaf. tänka mig att det är ett av få alternativ till en lokal antenn för 80m om du inte kan få ut tråd till en fullsized dipol eller ändmatad lösning.
http://sm0vpo.altervista.org/antennas/frameant.htm

De kan med fördel även byggas för andra band med utrymmeskrävande krav som t.ex. 40m, 20m men även för 11m (27MHz) och 4m (69MHz) även om jag gissar att magnetiska loopar i det fallet är mer effektiva?
Det sista har jag inga bevis för det bara en känsla efter att ha läst att magnetiska loopar är näst intill lika effektiva på högre frekvenser (14MHz och uppåt) som fullstora dipoler.
Har du byggt och provat denna lösning så dela gärna med dig av din erfarenhet och resultat i tråden!

73 de SA5VOX
//JAL
Inlägg: 354
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Projekt: Ramantenn/Spiralloop för 80m

Inlägg av //JAL »

Mycket intressant!

Looooop är inte dåligt. Kanske lite svår att få i resonans men när den är det så går det så det ryker tydligen.

Det var en nyhet med koaxial som kondensator och en måste prova grej. Jag är ju van med denna modell.
radiob1.jpg
Vad jag vet så är ytan inuti loopen viktig men med tanke på andra faktorer så är ett antal meter tråd nödvändigt ibland.

Det är ett gammalt påfund med denna antenn, om jag inte minns fel så hade äldre rörradios denna modell ovanpå radion som gick att vrida på.
80m-spiral-1924-1932.jpg
Med tanke på att ingen hörde dig någon mil bort kanske den har bra utgångsvinkel och dessutom bra riktverkan.
Tanken går genast till dipolen i kors du nämnde här någonstans tidigare och loopen på U-137 som kanske mer brukades för positionering av signaler.
640@60.jpg
Sedan var det ju saken med att lyssna på SAQ. Kanske den loopen går att få dit ner ?

//JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
Användarvisningsbild
SA5VOX
Inlägg: 105
Blev medlem: 19 jan 2022, 09:21

Re: Projekt: Ramantenn/Spiralloop för 80m

Inlägg av SA5VOX »

Das ist richtig, loopar är bra på riktningar och var väl ganska vanligt på ubåtar under 2a världskriget.
u67.jpg
u67.jpg (7.44 KiB) Visad 490 gånger
loop2.jpg
loop2.jpg (9.31 KiB) Visad 490 gånger
loop.jpg
loop.jpg (7.97 KiB) Visad 490 gånger
index.jpg
index.jpg (7.27 KiB) Visad 490 gånger
Skriv svar