Sydafrika just nu!

Användarvisningsbild
Janne
Inlägg: 211
Blev medlem: 22 nov 2021, 22:05
Ort: Hassela

Sydafrika just nu!

Inlägg av Janne »

44 Andre på 27.275
Örat är ditt bästa filter...du kanske har fina filter i din mottagare, men du kommer fortfarande att behöva ditt öra.
//JAL
Inlägg: 355
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Sydafrika just nu!

Inlägg av //JAL »

Det är ju en bit iväg...
Så tidigt på dagen också. Skiktet kanske är lagom tätt då.
Vad tror du Janne ?
Kan det bero på höjden av din antenn ?
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
Användarvisningsbild
Janne
Inlägg: 211
Blev medlem: 22 nov 2021, 22:05
Ort: Hassela

Re: Sydafrika just nu!

Inlägg av Janne »

//JAL skrev: 25 mar 2022, 16:56 Det är ju en bit iväg...
Så tidigt på dagen också. Skiktet kanske är lagom tätt då.
Vad tror du Janne ?
Kan det bero på höjden av din antenn ?
Både ja och njä.
Han hade nog riktigt bra grejor, han sa att han körde med en Anytone 666 (och ca 60W) och en vertikal men jag hörde ju sedan hur han testade en 5el vs 7e och gav motstationen 2 extra S-enheter när han testade mot någon med dessa.

Strax före mig hade han kört Australien.

Så jorå det brukar kunna gå och htta guldkorn redan på förmiddagen om man lyssnar noga och inte snabbt drar slutsatsen att bandet är dött bara för att det inte skramlar ur lådan på varenda kanal, jag har sett det så många ggr.
Örat är ditt bästa filter...du kanske har fina filter i din mottagare, men du kommer fortfarande att behöva ditt öra.
//JAL
Inlägg: 355
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Sydafrika just nu!

Inlägg av //JAL »

Förr i tiden då man hade 27mhz moterat i fordon och hemma, hörde man "skipp" från många världsdelar.

Det var lite tjusningen med alla störningar och elände på radion. Någon gång emellanåt så fick man kontakt långt bort och kanske ett QSL kort om man han byta adress. Själv hade jag inget QSL kort och skickade vykort från staden där jag bor.

Med andra ord så är det bara en enkel och avstämd vertikal och en vettig apparat så kommer man långt bort även på 27mhz.

Sedan var det ju det där med licens på andra frekvenser och helt andra förutsättningar ;)

//JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
Skriv svar