Radio Shack

Här visar vi upp våra radiohörnor.
Användarvisningsbild
sm6pop
Inlägg: 132
Blev medlem: 19 jan 2022, 07:54
Ort: Åmål
Kontakt:

Radio Shack

Inlägg av sm6pop »

Här kommer en bild på min man-cave.
Hälsningar från en foliehatt :D
shack.png
//JAL
Inlägg: 354
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Radio Shack

Inlägg av //JAL »

sm6pop skrev: 18 mar 2022, 22:58 Här kommer en bild på min man-cave.
Hälsningar från en foliehatt :D shack.png
Tänk vad du har fixat och ordnat ;)

Foliehat och foliehat... Det är ju en bedömningsfråga för var och en, om foliehatt eller inte.
Jag var med min personbil i Chernobyl så då är den "radio-aktiv".
Jag ser radio som ett gott skäl att slippa bingolotto :)

Skämt och sido!
Det är mycket snyggt installerat, och mycket som man bör ha det beroende på vad man har för utrymme att tillgå.

Några frågor jag har till dig:
Någon frekvens du inte kan lyssna på ?
Har du en antennpark utanför huset som du kan ta lite bilder på eller bara göra en liten beskrivning ?
Med så många antennkablar/antenner, hur skyddar du mot åska ?

Tråden "Radio Shack" är viktig tycker jag då den ger tips och inspiration för de som börjar bygga och man hinner tänka igenom vad man ska och inte ska göra.

//JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
Användarvisningsbild
Janne
Inlägg: 211
Blev medlem: 22 nov 2021, 22:05
Ort: Hassela

Re: Radio Shack

Inlägg av Janne »

Nice shack!

Tack för att du delar, hoppas att fler hakar på.
Örat är ditt bästa filter...du kanske har fina filter i din mottagare, men du kommer fortfarande att behöva ditt öra.
Användarvisningsbild
sm6pop
Inlägg: 132
Blev medlem: 19 jan 2022, 07:54
Ort: Åmål
Kontakt:

Re: Radio Shack

Inlägg av sm6pop »

Hoppsan, såg att jag fick svar först nu, skäms på mig.
Nja, här hemma skruvar jag ur allt när när det åskar eller när jag inte är hemma på sommarhalvåret och vid min remotestation har jag en fjärrstyrd urdragning av antenner som jag kan styra med dator eller telefon.
Lite knöligt att förklara hur den fungerar men vill man se hur den ser ut så besök min hemsida sm6pop.se och klicka på Remotestation så finns en bild där.
https://anderskarlsson75.wixsite.com/sm ... otestation
Jag tror att jag kan köra de flesta frekvenser här hemma men vid remotestationen endast kortvåg men alla band på kortvåg där då antennen är stegmatad där. Jag har även en 5/8 antenn för 27MHz i toppen på den masten vid remotestationen.
//JAL
Inlägg: 354
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Radio Shack

Inlägg av //JAL »

Mycket trevlig hemsida du har 8-)

Bortkopplingen av antennerna för åskan är mycket intressant. Mina tankar är att göra något liknande fast lite mer avstånd på kontakterna och ev jorda antennerna separat.
Vad sorts kontakter har du där ?

//JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
Användarvisningsbild
sm6pop
Inlägg: 132
Blev medlem: 19 jan 2022, 07:54
Ort: Åmål
Kontakt:

Re: Radio Shack

Inlägg av sm6pop »

Sen igen, skäms på mig.
Honorna är vanliga PL-honor och hanarna är pl-kontakter som kallas "slip on"
Det fungerar bra, sedan får vi se hur det fungerar vid ett nära nedslag.
Vid en direktträff i masten så spelar det knappast någon roll, då ryker nog det mesta även om det är urkopplat.
//JAL
Inlägg: 354
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Radio Shack

Inlägg av //JAL »

Lite som jag då, med det sena...

Säg då att man har dessa "snabbkontakter" https://butik.limmared.nu/sv/pl/5532-sn ... o-239.html och manuellt eller med vindrutetorkarnotor får dessa isär någon decimeter eller två, så borde skadan vara mindre...

Säg då att man jordar radion och antennen med lite avstånd. Kanske jordning på två separata ställen. Är det bättre än att kasta ut antennkabeln ?

Jag är nyfiken på vad din känsla säger i detta fallet ! Emp från åskan kommer säkert att orsaka skada och vad kan vara lämpligast med tanke på de som har en remote apparat någonstans. Jag har en bekant som eventuellt vill ha lite remote hos mig.
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
Användarvisningsbild
sm6pop
Inlägg: 132
Blev medlem: 19 jan 2022, 07:54
Ort: Åmål
Kontakt:

Re: Radio Shack

Inlägg av sm6pop »

Ja, det är frågan vad som blir bäst men så har jag valt att göra sen får man se vad som händer om åskan går ner nära eller i masten. Jag har haft den några år nu och allt är helt hittils trots några rejäla åskväder.
I mitt fall är det ett elektromekaniskt ställdon som drar kontakterna (samma typ som din länk)
Ställdonet styrs av ett USB anslutet reläkort som är kopplad till datorn vid remotestationen och det når jag med telefon eller hemmadator via Chrome Remote Desktop.
//JAL
Inlägg: 354
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Radio Shack

Inlägg av //JAL »

Vad jag förstår så är en jordad antenn mindre attraktiv för blixt och dunder...

Om man då har radiokabeln jordad någon bit därifrån borde den ju vara mer skyddad känner jag.

Kompisen jobbar på en IT avdelning och löser säkert en styrning via internet och han pratar om en plastskena så kontakterna går rakt i varandra och så att säga även jordar antennen bakifrån i ändläget.

Det är lite som dtt elekromekaniska ställdon misstänker jag.

Den stora frågan är om man ska ha olika jordpunkter en bit från varandra eller samma jordpunkt.

Är jag fel ute ? Fler som har åsikter så vill jag gärna höra.
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
DH
Inlägg: 368
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Radio Shack

Inlägg av DH »

Det är sånt här man knappt vågar svara ngt benhårt på då det är mkt att ta hänsyn till.

Jag tänker personligen mest på att inte villan skall förvandlas till en hög aska vid ett åsknedslag.
Ifall radiogrejer för 100 lax ryker kan jag ta det…värre med villan som sagt.

Så mkt som möjligt av de 50-150kA det kan bli frågan om vill jag ha i backen ute.
Masten i sej är jordad genom fundamentet, vilket eg ej rekommenderas ifall risk för att den skall välta föreligger ifall fundamentet spräcks. Så är det inte här. Skulle betongklumpen förvandlas till en hög macadam står masten kvar i sin grop ändå.
Separat jordning en halvmeter upp i masten och ett par meter i sidan till ett 120cm’s till fullo nedknackat kopparrör är väl tveksam vits med i den sandjord som råder här men det är gjort iaf.
Staglinorna är jordade även dem i ändarna medelst armeringsjärn nedknackade.
Dipolkoaxen som är nedgrävd har en skarv innan den går ner i gräset. Där anslöt jag en 2mm solid tennad koppartråd på ett par meter som både är nedgrävd och är mastansluten.
När den bränner av räknar jag med att ljusbågen det blir som sådan leder av lite med.

Varje år förbättras jordningen här o där. Just nu ligger ett par ej använda maströr med ena änden i gräset och den andra i en klyka i fackverkskonstruktionen. Alltid ngn kA som tar den vägen resonerar jag.

Vad jag har kvar är att jorda koaxarna inne i shacket på vettigt vis. Osäker på hur jag skall göra där.
Ngn ’klen’ jordkabel…klenare än summan av kabelarean skärmen på alla koaxarna har riskerar vid en direktträff att börja brinna… Kan man inte ha ett herrejösses barskt plattjärn och ut genom väggen o ner i backen utanför ist för kabel kanske det är bättre att inte ha ngt alls??

I åsksynpunkt borde jag flytta shacket 8m tvärs över rummet där jag sitter.
Där är håltagning genom väggen för det grövsta kopparrör som finns att jorda i inga problem.
Det blir då även 8m längre bort från där luftvärmepumpen sitter och som stör speciellt 160m’s.
Dussinet koaxar blir även dem då 8m kortare vilket ger mej ngn halv dB mindre loss på högre band.

Amatörerna på bögd’a gör ingen som helst notis om det där…de drar ur koaxarna som får ligga löst bakom bara… - det kanske duger?
Skriv svar