Behövs det inget forum?

Tävling, Upplysningar, Guider etc.
Användarvisningsbild
SA5VOX
Inlägg: 105
Blev medlem: 19 jan 2022, 09:21

Re: Behövs det inget forum?

Inlägg av SA5VOX »

Måste inflika att det bygger på bra med en massa godis för tekniknördarna med AoE tidningen, manualer, mod tips, antenner och allt möjligt annat, härligt att se! :)
Varit väldigt passiv ett tag men så är ju livet. Ska fortsätta att sprida ut tips om detta forum till radio och elektroniknörds kollegor så vi får in lite fler aktiva. Häng in there!
Användarvisningsbild
Janne
Inlägg: 211
Blev medlem: 22 nov 2021, 22:05
Ort: Hassela

Re: Behövs det inget forum?

Inlägg av Janne »

Gött mos.
Påminn om att man må ha Engelska som språkval vid registreringen, annars blir det knas.

När registreringen är genomförd så kan man byta till Svenska i språkvalsmenyn.

Ni är många som gör ett bra jobb, det är trevligt att se, forat har lyfts ordentligt den senaste tiden.
Örat är ditt bästa filter...du kanske har fina filter i din mottagare, men du kommer fortfarande att behöva ditt öra.
Användarvisningsbild
Janne
Inlägg: 211
Blev medlem: 22 nov 2021, 22:05
Ort: Hassela

Re: Behövs det inget forum?

Inlägg av Janne »

Det verkar bra döfött det här. Det är facebokgrupper som gäller, det har ju uppenbarligen bevisats.
Det uppskattas att man gör försök till att hålla aktiviteterna uppe, intressanta poster osv men dessvärre så är det från en, kanske 2-3st, ett - två inlägg i veckan.

Det kommer inte hit nya heller, senast någon registrerade en användare här är väl mer än en månad sedan, utvecklingen talar sitt tydliga språk.

Jag funderar på att skita i det här, folk kan hålla på i sina grupper och tycka en massa istället, det är ju det nya.
Det kostar bara en massa pengar att hålla skiten uppe.
Örat är ditt bästa filter...du kanske har fina filter i din mottagare, men du kommer fortfarande att behöva ditt öra.
DH
Inlägg: 368
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Behövs det inget forum?

Inlägg av DH »

Nä, alla är ju inte som t.ex jag..

Jag tror även det hänger ihop med att det idag skrivs mest på mobiltelefoner. Ngn databurk o riktigt tangentbord finns ej längre hos alla.
De långa texterna jag diktar ihop är dock skrivna på Ipad.
Jag har massa uppslag på annat också men känner lite att ingen ändå är intresserad.
Går det inte att flika in lite humor i t.ex en Preamp-text så låter jag bli och skriva om det alls.

Du som hade ett helt gäng i din fanclub förr, har alla lämnat?
Användarvisningsbild
Janne
Inlägg: 211
Blev medlem: 22 nov 2021, 22:05
Ort: Hassela

Re: Behövs det inget forum?

Inlägg av Janne »

DH skrev: 07 dec 2023, 22:17 Du som hade ett helt gäng i din fanclub förr, har alla lämnat?


Jo det var ett flertal, några av dem hade nytaget cert, flera av dom har väl familj och annat som kanske tagit mer tid, nån annan har dött, någon kanske föredrar att hålla full prio i nån Fb-grupp där det skall tyckas en massa, någon blev äldre och inte har samma driv längre osv, folk kommer och går, mer går ser det ut som.

Det är väl precis som med radioaktiviteten, och det är inget nytt att hobbyn ebbar ut snarare än att den växer, framförallt 27MHz, med det är det inte sagt att - "Här där jag bor har det minsann kommit 2st nya för dom har radio i sina epor!"

Det var ett litet uppsving där ett tag då vi hade årliga träffar och de, det var det men spiralen går neråt.

Någon större framgång lär det inte bli i forumen oavsett om det är jag som driver sajten eller någon annan med mycket "fans" som du kallade det.
PTS-brev och andra tider gör att det förblir stiltje.

Förr stog folk på kö över att få visa upp sina shacks, idag visar man helst inte något alls.

Man hänger hellre i en grupp där det krävs 25-50st inlägg för att fastställa tex vad SSB egentligen är för något, där kunskapsnivåerna är så låga att var och en vill känna att de bidrar med något genom att vara med och gissa sig fram till rätt påstående tills tillräckligt många eller någon med lite myndighet kommer med rätt svar, det är så man vill ha det idag, ett av svaren var - "SSB är kortvåg", där vill man vara *IRONI* :roll:

Fakta indelat i trådar, bilder, foton osv på rätt plats är inget som uppskattas tydligen, och då får det väl fortsätta så då, jag behöver inget forum för att köra radio, och definitivt inte något medlemskap i någon grupp på fejan, faktum är att jag inte tillhör någon annan klubb eller grupp heller, har aldrig haft det behovet utöver att stödja någon lokal amatörradioklubb för att det är så "man gör" när man använder deras repeatrar, fikar på klubblokalen, är med på byggkvällar eller vad det nu må vara.

Det är kanske så flertalet känner över forumen också, de behövs inte för att köra radio.


Kvar blir då ett stort forum där slipsnissar och flertalet hycklare håller till istället och där många har ett intresse av att få framstå som duktiga och/eller få överhetens godkännande.

På samma plats förkastar man och idiotförklarar 27Mhz användare, samtidigt som man menar att man har sajten för alla, oavsett om man är Ham eller Pr-knutte, jusstja, jag hade ju redan nämnt hyckleri.

Vilket det är hör inte hit, men ändå värt att nämna, jag menar många därifrån läser ju det HÄR, i detta nu.

Tack för att jag får skriva här.

//Janne
Örat är ditt bästa filter...du kanske har fina filter i din mottagare, men du kommer fortfarande att behöva ditt öra.
DH
Inlägg: 368
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Behövs det inget forum?

Inlägg av DH »

Mmm..
Min bild är ändå…det jag hör…att saker som skrivs här ÄR intressant. Förra helgen fick jag på 80m höra att min slutstegstråd vart intressant.
Inte mkt nytt under solen i den men trots det så finns det fler än jag som gillar ren teknik.
Väntar bara på ngn slags verbal respons i den innan annan redan skriven 😲 text postas i den.
Inte kul o läsa trådar som domineras av en enda skribent tycker iaf jag.

Sen är det väl som så också att allt redan ’är sagt’ men vi blir ju äldre o glömmer…o då e de lika bra o säga det en gång till ^^

Gäller då att inte vi också kör med någonslags det-var-bättre-förr mentalitet för det var det inte.

Mkt var bra men knappast bäst. Icom stationer som startade på 145.000 varje gång man slog på dem vart det t.ex inte…eller de kanske inte ens hade de bägge första siffrorna alls.
En sak som faktiskt VAR bättre…kommentera gärna om ni har en åsikt - det var att det vart mkt enklare att ta sej upp på taken på husen hyreslägenheterna fanns i där man bodde förr.
Vaktmästaren kunde t.o.m bistå med stege och hjälpa till och hålla när skorstensfästen skulle dit.

Där man kanske eg inte fick rigga ngt…där smög man upp ändå i skydd av mörkret o det vart inga problem.
Jag hade t.ex 6-ele Vårgårda på rotor och ett antal vertikalantenner för random band uppe på ett qth.
En maffig kabelhärva ner sen över hängrännan o in på min balkong strax under.
När koaxarna skulle in satt man bara 10.5mm borr i chucken o sikta på ett gehör i fönsterkarmen och körde..
Idag skulle man ha blivit vräkt utan att passera GÅ för dylika tilltag.

Efter ’Huddinge’ lägger jag mej på random freq o gapar allmänt… svara om ni vill.
Användarvisningsbild
Janne
Inlägg: 211
Blev medlem: 22 nov 2021, 22:05
Ort: Hassela

Re: Behövs det inget forum?

Inlägg av Janne »

Ok DH.

Det är ju skoj att du får återkoppling, att folk läser och gillar det som ser, men skulle dom skriva sina synpunkter och kanske flika in intressanta aspekter här så skulle det gynna fler och forumet skulle fylla fler funktioner.

Hursomhelst kommer vi att se över endel buggar och PHPBB versioner inom kort.

Örat är ditt bästa filter...du kanske har fina filter i din mottagare, men du kommer fortfarande att behöva ditt öra.
Användarvisningsbild
sm6pop
Inlägg: 132
Blev medlem: 19 jan 2022, 07:54
Ort: Åmål
Kontakt:

Re: Behövs det inget forum?

Inlägg av sm6pop »

Ja, det är trist att det är dålig aktivitet här.
Amatörradio hobbyn har många olika grenar och det kan vara teknik, vad du kört eller stationer och antenner du har eller byggt.
För min egen del så är det radioteknik som är mitt stora intresse och det blir lätt att det är till forum som gräver i den den delen som blir prioriterat för mig.
Kanske just hur SSB fungerar och en djupare diskussion om hur det på komponentnivå hänger ihop.
Jag vill inte alls låta högtravande med det som jag tycker är intressant men det är ändå där mitt intresse ligger.
Jag postade en tråd för ett tag sedan om rep av en Alinco men helt utan kommentarer och därmed så får man känslan av att man är lite ensam på den sidan av vår hobby även om det finns fler inlägg av samma karaktär.
Hur som helst så har vårt forum en viktig del att fylla med dess bredd och jag är gärna kvar här men det blir lätt att man hamnar på andra forum som är inriktade på just den delen av vår hobby som man är speciellt intresserad av.
DH
Inlägg: 368
Blev medlem: 23 maj 2022, 20:05

Re: Behövs det inget forum?

Inlägg av DH »

Din tråd om Alincon minns jag. Den är dock lite över min intresse o kunskapsnivå. Dvs jag har inget att själv komma med what so ever o då blir det tyst härifrån.
Den dåliga responsen på mina egna inlägg är nog mest för ’vem orkar läsa de där långa texterna - scrolla te slutet…är det begripligt då, svara - annars inte.
Nä scrollas det till slutet blir det ju noll sammanhang när poängen nämns en halvmeter upp i texten.

FPD’s texter är lagom tunga o läsa. Ngt jag kanske kunde ta efter?
//JAL
Inlägg: 354
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Behövs det inget forum?

Inlägg av //JAL »

Jag tror det är många som bara sitter och läser. Kanske det går att hitta en mätare för antal sidvisningar.

Sedan var det ju nivån på kunskaper. Många läsare har säkert mycket goda kunskaper men skriver inget och det är ju lite synd.
Jag förstår de som är lite nya på radio och inte skriver, men det är ju då man ska skriva och fråga så man slipper leva nyfiken.

Senast igårkväll satt jag och pratade/supportade en yngre man som börjat läsa radiolicens och bor ganska nära mig. Han jobbar kvällar och nätter så kvällskurser funkar inte. Dock hittade han en kurs på nätet för självstudier från en klubb i Stockholm så det rullar på med läsandet.

DH nämnde tidigare att han supportat folk med teorin och VOX har jag för mig lade en glimtare om kurs i Linköpingskrokarna.

Kanske vi ska starta en tråd med "läxhjälp för de som läser amatörradioteorin".
Det är ju lite så att man behöver lite hjälp med teorin som nybörjare och även gamla rävar som glömt teorin och behöver bygga något.

JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
Skriv svar