Liseberg ,high chaparal

Bobboviking
Inlägg: 6
Blev medlem: 01 jan 2022, 16:44

Liseberg ,high chaparal

Inlägg av Bobboviking »

Hej är det någon som vet frekvenserna till lisebergs digitala system idas/nxdn och high chaparal frekvenser?
Användarvisningsbild
SA5VOX
Inlägg: 105
Blev medlem: 19 jan 2022, 09:21

Re: Liseberg ,high chaparal

Inlägg av SA5VOX »

Vad hoppas du få höra på de frekvenserna?
Bobboviking
Inlägg: 6
Blev medlem: 01 jan 2022, 16:44

Re: Liseberg ,high chaparal

Inlägg av Bobboviking »

dom som jobbar på liseberg och high chaparal tex vakter
Användarvisningsbild
SA5VOX
Inlägg: 105
Blev medlem: 19 jan 2022, 09:21

Re: Liseberg ,high chaparal

Inlägg av SA5VOX »

Inte för att vara en moralkonstapel men det är inte något som ska lämnas ut till någon annan än de som använder systemen i sina arbeten pga. säkerheten de är ansedda att användas till.
Som världen ser ut idag med Putte som gladeligen invaderar länder till höger å vänster så finns det en anledning till att vi alla uppmas att inte skriva om att vi sett svenska militärer som passerar platserna X eller Y, radiosystem, antennplaceringar, Rakel torn etc..

Garanterat krypterat i dagsläget dessutom.
Säkert spännande att lyssna på ibland men för att vara lite polaroid så är det inget som ska ventileras om man besitter den informationen.
Rånare, terrorister och andra samhällsfiender kan utnyttja den informationen och vill man inte vara skyldig till att skapa en otrygg miljö eller i värsta fall vara rent ansvarig för att oskyldiga människor dödas så gör man bäst i att inte ta reda på sånt oavsett hur oskyldigt det än är.
ts9vdot91rw21.jpg
//JAL
Inlägg: 353
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: Liseberg ,high chaparal

Inlägg av //JAL »

SA5VOX skrev: 08 mar 2022, 10:05 Inte för att vara en moralkonstapel men det är inte något som ska lämnas ut till någon annan än de som använder systemen i sina arbeten pga. säkerheten de är ansedda att användas till.
Som världen ser ut idag med Putte som gladeligen invaderar länder till höger å vänster så finns det en anledning till att vi alla uppmas att inte skriva om att vi sett svenska militärer som passerar platserna X eller Y, radiosystem, antennplaceringar, Rakel torn etc..

Garanterat krypterat i dagsläget dessutom.
Säkert spännande att lyssna på ibland men för att vara lite polaroid så är det inget som ska ventileras om man besitter den informationen.
Rånare, terrorister och andra samhällsfiender kan utnyttja den informationen och vill man inte vara skyldig till att skapa en otrygg miljö eller i värsta fall vara rent ansvarig för att oskyldiga människor dödas så gör man bäst i att inte ta reda på sånt oavsett hur oskyldigt det än är.
ts9vdot91rw21.jpg
Personligen har jag frågat mitt andra jag och han sade att jag inte är schizofren...
Ja lyssna kan man göra men inte föra vidare.

Med tanke på världsläget så håller Ukrainska radioamatörer radiotystnad vad jag vet.
Dock är det intressant att lyssna på vad som sker i världen.

Det lär bli förändringar efter invasionen i Ukraina även på amatörbanden har jag en känsla av.

//JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
Användarvisningsbild
SA5VOX
Inlägg: 105
Blev medlem: 19 jan 2022, 09:21

Re: Liseberg ,high chaparal

Inlägg av SA5VOX »

Jo absolut, lyssna är i sig inte olagligt om det inte är krypterat bara man följer lagarna t.ex. LEK (lagen om elektronisk kommunikation).
Att Ukrainska sändaramatörer är belagda med sändningsförbud är för att kunna avslöja fienden, sabotörer och spioner samt inte bli mål för Ryska raketer och bomber.

Om någon sänder på de frekvenserna kommer endera sidan, Rysk eller Ukrainsk militär att, bombardera den platsen/huset utan att kolla särskilt noga. Om det ska vara radio tystnad på en plats och det ändå utgår trafik där är det ett legitimt mål.
Du ska tydligen inte heller inte ha något utanpå dina kläder som kan tas för en radio för då är du antingen en Ukrainsk soldat i civila kläder eller en sabotör från Puttes armé och slutresultatet lär tydligen bli detsamma enligt källor.
Usch! Krig är ett riktigt skitelände. :(

Jo, risken finns väl att det stramas till även här för att få koll på saker å ting. Får ändå hoppas att det inte blir så.
Admin
Inlägg: 26
Blev medlem: 22 nov 2021, 21:20

Re: Liseberg ,high chaparal

Inlägg av Admin »

För att återgå till TS fråga, "finns det någon som har information kring vilka frekvenser som används av Liseberg samt High chaparal?" så presentera dom gärna här eller till Bobboviking i pm.

//Admin
TobbeE
Inlägg: 2
Blev medlem: 09 dec 2021, 22:29

Re: Liseberg ,high chaparal

Inlägg av TobbeE »

Bobboviking skrev: 23 feb 2022, 19:46 Hej är det någon som vet frekvenserna till lisebergs digitala system idas/nxdn och high chaparal frekvenser?
Bobboviking, kontakta mig off list så vi slipper moralpoliser.
Bobboviking
Inlägg: 6
Blev medlem: 01 jan 2022, 16:44

Re: Liseberg ,high chaparal

Inlägg av Bobboviking »

Hej tobbeE har försökt att kontakta dig privat men det verkar inte fungera
TobbeE
Inlägg: 2
Blev medlem: 09 dec 2021, 22:29

Re: Liseberg ,high chaparal

Inlägg av TobbeE »

Hej Bobboviking,
Jag försökte kontakta dig privat med utan resultat. Kanske inte finns den funktionen...
Skriv svar