QRM

//JAL
Inlägg: 353
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

QRM

Inlägg av //JAL »

Själv bor jag lite ut i skogen så när jag stänger ner allt elektriskt i huset blir det tyst i radion.
Jag menar då på tv, telefonladdare, vissa led lampor osv.

Jag tänker på de som bor i tätbebyggt område. Där är möjligheterna små att får bort QRM...

Vad kan man göra för att få mindre störningar? Någon som har förslag?

//JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
Användarvisningsbild
SA5VOX
Inlägg: 105
Blev medlem: 19 jan 2022, 09:21

Re: QRM

Inlägg av SA5VOX »

Tja, det beror lite på vad det är som stör. Detta är ett enormt ämne men det finns absolut lösningar!

Jag bodde i lägenhet första året jag var nykokt med cert och det var ett rent el-ände ;) .
Hela hyreshuset jag bodde i var smockat med Kinesiska väggvårtor, tv's, datorer, nätverk och allsköns band-pest. Hade en ändmatad antenn DX20 tror jag den hette, gick längs skogsranden utanför balkongen på 4e våningen. Hade brak-brus med S9 +20 fram till 02:00 när de flesta gått och lagt sig och då hade jag S7~S8. Sände men fick ta emot på olika Web-SDR stationer, blev halvt skitzofrän på slutet då man fick skifta lurar hela tiden och med 2~3 sekunders fördröjning blev man lätt förvirrad. :D

Nå... Oftast kommer ju skiten in via antennen pga. lokala störningar som går via strömkabeln in i din radio och ut längs skärmen på koaxen och vidare över till antennen och tillbaka in via mittledaren i koaxen och så har du en massa skräp i högtalaren.
Här kan en sk. "Chocke" eller Common mode Choke, hjälpa något + att ev. återmatning från antennen motverkas så man inte bränner sig på metalldelar eller att nätdelen rusar och skickar in för mycket spänning.
Det är iof. inte utan att man får vissa bieffekter iof. i form av lite försämrad signal in och kanske en påverkan på antennen men vad göra? https://hamwaves.com/chokes/en/index.html

Att jorda sin station med ett kopparrör eller gräva ner några meter koppartråd i jorden kan också göra sitt till om man har lyxen att ha det precis utanför fönstret. Använd ALDRIG värmeelementen som jord!!!! Rören går oftast över till plastslang och rörsystemet kan också ge mer störningar + kan ge krypströmar och annat olustigt.

En annan väldigt effektiv lösning är en sk. "QRM Eliminator" där man har en liten antenn som tar in de lokala störningarna som man fasvänder 180­­° och mixar ihop med signalen från din stora antenn där den fasvända signalen tar ut/dämpar merparten av de lokala störningarna men påverkar de långväga signalerna väldigt lite.
Har använt mig av en sådan och de kan vara otroligt effektiva, från S9 +20 till S2 när man hittat rätt.
Kan verkligen rekommendera dem! Finns ofta på eBay och Amazon både som byggsatser och kostar mellan 300 till 800kr beroende på om du vill mecka ihop den själv eller bara packa upp och koppla in.
https://www.g8jnj.net/rfnoisecancellation.htm

Välja en annan antenn?
Vertikaler och till viss del ändmatade verkar vara mer känsliga för mänskliga störningar så en dipol eller loop kan göra stor skillnad.
Är det hopplöst är nog en magnetisk loop en lösning då den är direktiv och man kan vända bort loopen från störkällan, de är nästan lika effektiva på 20 meters bandet och uppåt som en dipol och dessutom kan man ha den inomhus.... Sen kommer den med nackdelar, givetvis.
En magnetisk loop kräver en del finfiddlande så fort du byter frekvens då den alltid måste stämmas av mot den frekvens du kör på pga. dess extremt höga Q så ofta har man bara några kHz man kan vara inom innan man måste trimma om den med hjälp av en vridkondensator.
Att använda den inomhus kan låta attraktivt men kör aldrig med mer än 10w om man vill hålla sig säker på att inte dra på dig strålningsskador!
Dessutom måste man hålla tassarna borta från loopen när man sänder då det ligger flera tusentals volt över kondensatorn redan vid 10~20w och det kan vålla riktigt farliga skador beroende på hur mycket Murphy och Hinhåle bestämt sig för att du ska lida.
Vid 100w har du garanterat 5 kilovolt eller mer vid kondigen. Det är inga svårigheter att tända ett mindre lysrör med den redan vid 20w!

https://vk3ye.com/projects/projloop.htm
https://vk3ye.com/projects/projmal.htm
https://en.wikipedia.org/wiki/Loop_antenna
//JAL
Inlägg: 353
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: QRM

Inlägg av //JAL »

Men oj och "s*#an" SA5VOX, det blev en hel doktorsavhandling :)

Mycket intressant att läsa och säkert många som har nytta av detta.
Själv har jag frågat mitt andra jag och han sade att jag inte är schizofren ;)

Då är som sagt en A4 sida skriven om störningar och fler kommer...

Jag har en "nybakt" bekant som bor i lägenhet 2vån av 6 som byggde en 2M hög lop i lägenheten och får inga störningar... Dock får han inga signaler in heller då det verkar vara rejält med armering i betongväggarna. Ja han är duktig på att räkna fram allt och får den att resonera.

Kanske en loop är ett alternativ om man kan placera den bra. Dock blir den lite sämre verkningsgrad på låga banden av naturliga skäl.

Kanske man om det är mycket el-ände ska fundera på att köra remote hos en likasinnad kompis som bor bättre till och kanske har en träd-gård att hänga en antenn i.

Själv kom jag på att jag kan ta min fram gamla husvagn vid huset så kan övriga titta på tv, och dra koaxen till husvagnen och tänkte köra på batteri där. Det var väl lite halvmörkt när jag började lyssna och insåg att det var bara lite svagt knaster i burken över alla band, sånär som på ett stängselaggregat någonstans.
Elpatronen med cirkulationspumpen gick och LEAB laddaren var inte urdragen...

Ja ibland kan man ha tur och hitta ett tyst ställe.

//JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
Användarvisningsbild
SA5VOX
Inlägg: 105
Blev medlem: 19 jan 2022, 09:21

Re: QRM

Inlägg av SA5VOX »

Hehe, tjaa, man sitter inne med lite erfarenheter och delar gärna med mig:
Är inte allvetande och det finns garanterat mer att lära sig kring det hela och vore kalas om fler kan berätta om hur de löst sina problem och vad de beror på.

Husvagn?! Bra lösning! Tysta QTH'n är ju en dröm men om man inte vill leva eremit liv långt ute i skogen eller på ett berg med flera mil till närmaste granne så kan det nästan te sig som en utopi att få uppleva det men ibland har man tur även närmare civilisationen. :)
Ja att bo med rejält armerad betong och i värsta fall med en aluminium/plåtfasad på det så blir det lite utmaningar. Antenner är ju lite som fåglar, älskar friheten utanför buren och gärna högt uppe i luften. :D

Remote är ju en lösning som sagt, teoretiskt skulle man faktiskt kunna samsas om att ha två stationer på ett och samma QTH men tyvärr får man bara köra en station i taget på ett band men man har tillgång till övriga band med den andra, det kan man lösa med sk. triplex combiner: https://4o3a.com/combiners-for-triplexers
triplexer-diagram_600x331.jpg
Är kanske inte gratis men om man går ihop ett gäng och har en remote som man kan boka in sig på (så slipper man förhoppningsvis gruff) så kan det vara en lösning.
Men annars får man leta reda på någon snäll landsbyggdsbo som kan tänka sig att husera din station och har en bra internetuppkoppling (alt. att du har 4G/5G nät i närheten) som du kan köra via.
Annars är det ju som sagt att sända från en liten antenn på balkongen och ha en någorlunda nära Web-SDR som man kan logga in på och ha som mottagare i väntan på att det blir någon annan lösning.

Magnetiska loopar bör funka bra och kan förkläs till "prydnader" som t.ex. en överdrivet stor "Drömfångare" om de ska vara på en balkong. Stealth delux! 8-)
dream-catcher.jpg
De kan förövrigt vara fyrkantiga, diamantformade eller oktagoner osv. även om då runda är mest effektiva.

En annan lösning som jag känner en amatör som kör med är .... Stuprör! Japp, han har dragit ut en tråd till ett stuprör och hängt en annan tråd som "motvikt" på jordsidan och har en bra tuner som han stämmer av allt med. Funkar om än inte helt bra då men han kommer ut iaf. och det med SSB. Kör man digitala moder som FT8, JS8Call, RTTY eller CW funkar det nog helt ok.

Nu blev det snudd på mer "Hur sätter jag upp en antenn utan att grannarna eller hyresvärden ser det?" tråd. :lol:
//JAL
Inlägg: 353
Blev medlem: 27 nov 2021, 11:09

Re: QRM

Inlägg av //JAL »

Youtube har många goda råd om störningar för den som vill titta.

https://www.youtube.com/watch?v=EaursA0LrlY
https://www.youtube.com/watch?v=NV9WSggj6p0
https://www.youtube.com/watch?v=EdySK9Ch7QM

Min erfarenhet är att en 9:1 balun är likströmsjordad och mindre störningar följer med.

SA5VOX. Jag tänkte på det du sade att lyssna på en sdr.
Flera av de lite större och dyrare apparaterna har uttag för en lyssnarantenn som mycket väl kan vara en magnetloop.
Bara att prova om man har mycket störningar och man inte lyckas med QRM eleminator ;)

//JAL
Nej, det är inte storleken på uteffekten som räknas! Det är heller inte storleken på plånboken som
räknas. Det är storleken på ditt förstånd som verkligen räknas!
Användarvisningsbild
SA5VOX
Inlägg: 105
Blev medlem: 19 jan 2022, 09:21

Re: QRM

Inlägg av SA5VOX »

Absolut! Bra inlägg där, det där med separat lysningsantenn vid RX hade jag glömt.
Ja en mottagarantenn är ju det viktigaste på ett sätt, kan du inte höra dom så blir det svårt att köra dom.
Har länge funderat på att skaffa en rrriiiiiktigt riktigt bra mottagarantenn och sedan ha ett relä som kopplar om vid TX.
Har en Icom 7300 som dessvärre bara har en ingång. Att göra A/B tester kräver extern omkopplare. Håller på att bygga en egen antennväxel men det tar lite tid.
Just nu har jag en till mina trådvertikaler så jag kan växla mellan en multivertikal för 10, 20 och 40m (+15m) och en vertikal koax-dipol för 11m som hitter högre upp (funkar kanon). 24v DC för att skifta, går riktigt bra.
HF är ju tacksamt då det nästan är "Likström" i jämförelse med VHF och framför allt UHF så nästan vilka reläer som helst som tål lite mer effekt funkar bra. Vet inte hur det blir uppåt 10m, där börjar det väl bli lite förluster i kontaktytorna inuti reläet kan man gissa.
Skriv svar